mi a kotta? - Első, utolsó, egyetlen

  • .
  • 2009. szeptember 3.

Trafik

"Thalberg az első, de Liszt az egyetlen" - hirdetett eredményt az anekdota szerint az a párizsi delnő, akinek szalonjában az 1830-as évek végén zongoraművészi párbajt vívott a korszak két ünnepelt virtuóza. Nos, szombaton nekünk is lehetőségünk nyílik összehasonlításokat tenni, hiszen Tomasz Kamieniak matinékoncertjén Liszt zongoraátiratai mellett a derék, s egyébiránt a Hunyadi László párizsi bemutatásáért - sajna sikertelenül - lobbizó Sigismond Thalberg Grand caprice-a is elhangzik majd (Régi Zeneakadémia, szeptember 5., tizenegy óra).

Liszt és Thalberg fent említett versengése voltaképpen mindkét muzsikus számára hízelgő eredménnyel zárult, ám az ilyesféle erőpróbákon csúnyán ki is lehet kapni. Leopold Mozart és Michael Haydn tanítványa, Joseph Wölfl például valósággal lebőgött, amikor 1799-ben, Wetzlar gróf házában dőrén zongoraversenyre kelt Beethovennel. A vesztes szolid újrafelfedezésének részeként Malcolm Bilson második fertődi koncertjén, melyet Tóth Mónika és Máté Balázs társaságában ad a fortepiano babérkoszorús mestere, Haydn-daraboktól közrefogva Wölfl A-dúr szonátája is műsoron szerepel majd (szeptember 4., fél nyolc). Míg vasárnap, az Aura Musicale kastélykoncertjén az elsősorban zongorafirmaként közismert, egyébiránt Haydn műveinek kiadásával is zenetörténeti érdemeket szerző Ignaz Pleyel daljáték- és marionett-opera nyitányaival fogják összepárosítani Haydn versenyműveit (szeptember 6., fél nyolc). Ugyancsak az eszterházai fesztiválhoz kapcsolódva a fertőszentmiklósi plébániatemplomban pedig Haydn két "utolsó" művét szólaltatják majd meg Vashegyi György együttesei és bevett szólistái: a 104. "London" szimfóniát, illetve a sorban utolsó misét, az 1802-es Harmoniemessét (szeptember 5., fél nyolc). Végül a heti Haydn-szessziót lezárva immár Pesten, a rádió újrainduló márványtermi Haydn-sorozatán Ratkó Ágnes és csembalója jut majd főszerephez, ám a szonáták között felhangzó két trióban Bozzay Balázs és Vályi Csilla számára is nyílik alkalom képességeik csillogtatására (szeptember 7., hat óra).

Szerdán azután megkezdődik a Budapesti Fesztiválzenekar idei Mahler Ünnepe, méghozzá egy szívszorítóan tragikus művel, Hans Krása Brundibár című gyermekoperájával (Fesztivál Színház, szeptember 9., hét óra). A címében a méhecskét idéző operát ugyanis a theresienstadti koncentrációs táborban mutatták be, s a cseh zsidó Krása művét az újságírók és a segélyszervezetek megtévesztésére fenntartott kirakattáborban több mint ötvenszer adták elő, hogy azután a nácik a zeneszerzőt csakúgy irgalom nélkül halálra szánják, mint a produkció gyermekszereplőit (képünkön). Az antifasiszta áthallásokban gazdag operát most Novák Eszter rendezésében és Fischer Iván vezényletével állítják a közönség elé.

S végezetül, mielőtt még lecsengetnénk ajánlónkat, egy derűsebb, s a világtörténelem békésebb epochájában született darabot említhetünk: Donizetti A csengő című, 1836-ból keltezett egyfelvonásosát (M1, szeptember 6., tíz óra húsz). A gyógyszertári ügyelet és a fölszarvazás témáját összevegyítő vígopera a patikust a legkülönfélébb ürügyekkel felzargató szerelmes bariton számára igazi bravúrt kínál, s Melis György - akinek innen kívánunk jó egészséget - a tévé több évtizedes felvételén parádésan élt is e lehetőséggel.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.