mi a kotta? - Felkötni a sorsharisnyát

  • .
  • 2008. november 20.

Trafik

A szerelem tudvalévőleg - mint azt a költő, vagyis inkább a Költő megfogalmazta - sötét verem, ám ez csak amolyan képes beszéd, s a verem lehet éppenséggel domb- vagy hegytető is, ahonnét a boldogtalan ifjú kedvére epedezhet imádottja után. Felkérhet kis patakokat szerelmi postás gyanánt, merenghet a felhők játékán, mint azt Beethoven 1816-ban keletkezett dalciklusának hőse teszi.
A távoli kedveshez című hatdalnyi remeket kedden Cser Krisztián énekli majd a Simon-Várjon házaspárral és Keller Andrással közös hangversenyen, melynek programján a szerelem hátulütőit irodalmilag felidéző Kreutzer-szonáta is szerepelni fog (Zeneakadémia, nov. 25., fél nyolc). A ciklus Alois Jeitteles költeményein alapul, s az osztrák irodalom e nagyjából méltán feledett alakja nemcsak a bécsi biedermeier korának kedvelt végzettragédiáiról gyártott tetszéssel fogadott paródiát (A sorsharisnya), de megírta A szerelem tébolya és igazsága című vígjátékot is, melynek fölemlítése már át is vezet bennünket a hétvége operabemutatójához. Hiszen szombaton a Manon Lescaut premierjére kerül sor az Operaházban (nov. 22., hat óra), és az ezúttal Valló Péter által rendezett Puccini-operában jószerével minden akad, ami a már többször említett szenvedélyes magánérzület jelenségköréhez kapcsolható. Szerelem első látásra (színhelye, ahogy azt Oláh Gusztáv képzelte, képünkön), hűtlenség, csalódás, megbocsátás, és persze romantikus, nagy utazással egybekötött önfeláldozás is, amelynek csak - akik nem ismerik az opera végét, most ugorjanak egy sort - a címszereplő IV. felvonásbéli szomjanhaldoklása vet véget.

A Manon Lescaut a New Orleans környéki kietlen tájon, egyfajta kvázisivatagban zárul, ám a magaslati ücsörgésen és a pusztaságban való strimfliszaggató kóborláson túl a szerelem az előttünk álló héten még egy tájtípust és kulturális közhelyet kínál: a lakatlan szigetet. Szerdán ugyanis Haydn Lakatlan sziget című operájának koncertszerű, s egyszersmind historikus előadásával találkozhatunk az MTA dísztermében (nov. 26., fél nyolc). Az egymástól hosszú esztendőkre elszakított, majd egymást végre feltaláló szerelmesek története, mely mű 1779. december 6-án oly kedves névnapi meglepetést szerezhetett Esterházy (Fényes) Miklós herceg számára, Vashegyi György fősége alatt hangzik majd fel, aki szombaton a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarának élén fogja elvezényelni Mozart utolsó három szimfóniáját (Zeneakadémia, nov. 22., fél nyolc). S alighanem itt nyílik lehetőségünk megemlíteni, hogy Haydn és Mozart szerzeményei körül forog majd a világ a Liszt Ferenc Kamarazenekar hétfői koncertjén is (Zeneakadémia, nov. 24., fél nyolc).

Kedden viszont elmarad, vagy helyesebben fogalmazva február végére halasztódik Gyenyisz Macujev zongoraestje, mely a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe volt meghirdetve. Így aki sürgető szükségét érzi, hogy elodázást nem tűrően, ha nem zongora-, hát isten neki, nagyzenekari változatban meghallgassa az Egy kiállítás képeit, annak a MÁV Szimfonikus Zenekar pénteki koncertjére kell ellátogatnia (Zeneakadémia, nov. 21., fél nyolc). S befejezésül az e heti születésnapos hangversenye: a 30 éves Budapesti Tomkins Énekegyüttes az "budai Társaskörben (nov. 24., hét óra) lesz felköszönthető.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.