mi a kotta? - Hahó, Öcsi!

  • .
  • 2009. május 7.

Trafik

Az önfeláldozó, s egyúttal mellbeteg kokott, valamint a találós kérdésekkel pusztító, jéghideg császárleány történetei után a Májusünnep végére két, ugyancsak felette népszerű, s ez alkalomra sztárokkal kistafírozott operaprodukció maradt: a Rigoletto (Opera, május 8. és 10., hét óra) és a Tosca (május 7.
és 9., hét óra). A púpos bohócot Alexandru Agache, erényében megrabolt, zsákban haldokló lányát Miklósa Erika, míg a nősző mantuai kényurat a januári Puccini-esten Rost Andrea partneréül beugró Stefano Secco játssza majd, a Tosca címszerepében pedig Michéle Crider fog feltűnni, hogy Carlos Almaguer bigott szatírjával vívjon késhegyre menő küzdelmet. Jut még azonban e napokra további opera is, mely akár a Rigoletto és a Tosca, szintén francia irodalmi alapra épül, ám olasz földön játszódik, s ez nem lesz más, mint a Metropolitanből sugárzott Hamupipőke (MűPa Előadóterem, május 9., fél hét). Rossini operája, melyben a Hamupipőke azonosítására felhasznált mesebeli cipellő karpereccé változott (miután az ősbemutató dívája - afféle női Salamon Bélaként - a szó szoros értelmében nagy lábon élt), alcímében a jóság diadalát hirdeti. Aki hűtlen, pórul jár - ez viszont már a Művészetek Palotájában hét végén megtekinthető másik operaprodukció aranyigazsága, melyet Haydn, a Zeneművészeti Egyetem opera szakosai, valamint a Kolibri bábosai hirdetnek majd a vasárnapi matinék jóra fogékony közönségének (Fesztiválszínház, május 10., tizenegy és három óra).

Rossini operanagyüzemében A tolvaj szarka követte a Hamupipőkét (mindkettőnek 1817 első felében volt az ősbemutatója), s ennek slágernyitányával indul majd a Fesztiválzenekar e heti három hangversenye (Nemzeti Hangversenyterem, május 8. és 9., háromnegyed nyolc, ill. Zeneakadémia, május 10., fél négy). A műsor a sokak által élvvel fanyalgott klasszikus menetrend, a nyitány-versenymű-szimfónia hármasság jegyében fog lezajlani, ámde kit érdekelnek az avasodott formális kifogások, ha hegedűjével a bájos és talentumos Hilary Hahn (képünkön) lép a dobogóra, hogy a világ 9. legjobb zenekarával keljen versengésre Mozart A-dúr koncertjében. A Gramophone tavalyi, nyilvánvalóan inkább csak tájékoztató jellegű listájának egy másik előkelő helyezésű szereplője, a 4. helyre rangsorolt Londoni Szimfonikus Zenekar is Pestre jön majd e napokban, hogy Valerij Gergijev vezénylete alatt Prokofjev Klasszikus szimfóniájával lásson áldásos tevékenységéhez (Nemzeti Hangversenyterem, május 12., fél nyolc).

Prokofjev legelső szimfóniája Haydn szellemét (is) idézi, s itt kell áttérnünk a hét Haydn-megemlékezéseire. Hétfőn például a Haydn kamarazenéjét hömpölyögtető rádiós sorozat soros koncertje vár minket - mások mellett Kelemen Barnabással és Kokas Katalinnal (Márványterem, május 11., hat óra). Csütörtökön pedig a Szimfonikus Körképen - Baráti Kristóf társaságában - fellépő Budapesti Vonósok nyitnak majd a pár hónapja e hasábokon már felemlegetett 69. (Laudon) szimfóniával (Nemzeti Hangversenyterem, május 7., fél nyolc). Ugyancsak csütörtökön fél nyolckor az Iparművészeti Múzeumban az Akadémiai Vonósnégyes ad hangversenyt Haydn és Schubert műveiből, ám tudván tudjuk, hogy az a fránya Idő (Balogh Öcsi, itt csak te segíthetsz!) csütörtöki ajánlataink ellen dolgozik. De ha erről a két eseményről le is maradnának, hát a Haydn és az idő című kiállítás egészen az év végéig várja önöket az Iparművészetiben.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.