mi a kotta? - Ökör a háztetőn

  • .
  • 2010. január 28.

Trafik

Ha már a múlt héten a koncertprogram számottevő gyarapodásának fölemlítésével indítottuk ajánlónkat, úgy ez alkalommal sem igen tehetünk másként, hiszen a soros MaNcs-ciklus jószerint minden napjára két vagy több fajsúlyos hangverseny esik. Kezdhetjük akár ismételten a schönbergi Megdicsőült éjjel, mely mű előadásával a Perényi Miklóst hangszeres szólistaként és zeneszerzőként egyaránt felléptető UMZE zárja majd programját (Thália Színház, január 28., fél nyolc), hogy aztán rögvest az új magyar zene hét végi nagyrendezvényére térjünk, mely sorozatot megtévesztő módon 22.
Mini-Fesztivál nevezet alatt lelhetjük fel a koncertprogramban. Pénteken, szombaton és vasárnap a MűPa Fesztivál Színházában négy fölöttébb kiadós hangverseny vár ugyanis reánk, s míg az előadók sorában a Debreceni Filharmonikus Zenekart csakúgy ott találjuk, akár Meláth Andreát és Geiger Györgyöt, addig a megszólaltatott koncertdarabok elénk idézik a magyar zeneszerzés félmúltjának, jelenének és közeljövőjének majd' mindahány jelesét. Így természetesen Kurtág Györgyöt is, akinek francia mestere, Darius Milhaud viszont a MÁV Szimfonikus Zenekar szerdai estjén jut szerephez, mint a címünkben idézett remekmű szerzője (Operettszínház, február 3., hét óra).

Az Ökör a háztetőn ősbemutatója 1920-ban volt, amikor a "hát ez szürreális!" fordulatnak még csak lelkes párizsi művészek próbáltak értelmet adni, a komikus balett szcenárióját pedig maga Jean Cocteau jegyezte. Ugyanezen a premieren a Hatok egy másik beltagja, Francis Poulenc is bemutatta egyik kompozícióját. Az ő művészetét az elkövetkező napokban előbb a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok farsangi irodalmi koncertje idézi (PIM, január 29., hét óra), majd Várdai István és Fülei Balázs kamaraestje, ahol utolsó szám gyanánt Poulenc gordonka-zongora szonátája adatik (MTA Díszterme, február 1., fél nyolc).

Az Ökör a háztetőn amúgy egy régi brazil tangó elnevezése, egyike a Milhaud művében felbukkanó többtucatnyi dél-amerikai melódiának. El Manisero - ez viszont már egy utcai mogyoróárust megénekeltető közkedvelt kubai szám címe, melyet a kaliforniai Chanticleer férfikar vezet majd elő sokszínű koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, január 31., fél nyolc). A Chaucer "tisztán éneklő" kakasát idéző mesterkórus műsora a középkortól a jelenig ível, s hasonlóan nagy távolságot fognak be Klenyán Csaba és kollégái hétfőn, a Magyar Rádió márványtermi kora estjén, ahol a számok felváltva idézik majd a XV. század első felében működött John Dunstable és a kortárs Tihanyi László művészetét (február 1., hat óra).

Milhaud fentebb többször említett szerzeménye eredetileg mozifantáziának íródott, melyet szerzője Charlie Chaplin (képünkön) egyik némafilmjének kísérőjéül szánt. Akár a Duna Szimfonikusok, a Nemzeti Énekkar és a Modern Art Orchestra két közös matinékoncertjén is felhangozhatna tehát, hiszen a Tháliában megrendezendő program csupa filmzenét kínál - Prokofjevtől Eötvös Péterig (január 30., 11 és 15 óra). E két koncerten az együttesek összeműködése és Fekete-Kovács Kornél vezénylete a klasszikus zene és a dzsessz termékeny kapcsolatát fogja példázni, aminthogy erről árulkodik Ravel dzsesszes hatásoktól ihletett G-dúr zongoraversenye is, melynek szólóját a Pannon Filharmonikusok pesti vendégjátékán (Nemzeti Hangversenyterem, január 29., fél nyolc) a kiváló Csalog Gábor adja majd elő.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.