mi a kotta? - Ökör a háztetőn

  • .
  • 2010. január 28.

Trafik

Ha már a múlt héten a koncertprogram számottevő gyarapodásának fölemlítésével indítottuk ajánlónkat, úgy ez alkalommal sem igen tehetünk másként, hiszen a soros MaNcs-ciklus jószerint minden napjára két vagy több fajsúlyos hangverseny esik. Kezdhetjük akár ismételten a schönbergi Megdicsőült éjjel, mely mű előadásával a Perényi Miklóst hangszeres szólistaként és zeneszerzőként egyaránt felléptető UMZE zárja majd programját (Thália Színház, január 28., fél nyolc), hogy aztán rögvest az új magyar zene hét végi nagyrendezvényére térjünk, mely sorozatot megtévesztő módon 22.
Mini-Fesztivál nevezet alatt lelhetjük fel a koncertprogramban. Pénteken, szombaton és vasárnap a MűPa Fesztivál Színházában négy fölöttébb kiadós hangverseny vár ugyanis reánk, s míg az előadók sorában a Debreceni Filharmonikus Zenekart csakúgy ott találjuk, akár Meláth Andreát és Geiger Györgyöt, addig a megszólaltatott koncertdarabok elénk idézik a magyar zeneszerzés félmúltjának, jelenének és közeljövőjének majd' mindahány jelesét. Így természetesen Kurtág Györgyöt is, akinek francia mestere, Darius Milhaud viszont a MÁV Szimfonikus Zenekar szerdai estjén jut szerephez, mint a címünkben idézett remekmű szerzője (Operettszínház, február 3., hét óra).

Az Ökör a háztetőn ősbemutatója 1920-ban volt, amikor a "hát ez szürreális!" fordulatnak még csak lelkes párizsi művészek próbáltak értelmet adni, a komikus balett szcenárióját pedig maga Jean Cocteau jegyezte. Ugyanezen a premieren a Hatok egy másik beltagja, Francis Poulenc is bemutatta egyik kompozícióját. Az ő művészetét az elkövetkező napokban előbb a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok farsangi irodalmi koncertje idézi (PIM, január 29., hét óra), majd Várdai István és Fülei Balázs kamaraestje, ahol utolsó szám gyanánt Poulenc gordonka-zongora szonátája adatik (MTA Díszterme, február 1., fél nyolc).

Az Ökör a háztetőn amúgy egy régi brazil tangó elnevezése, egyike a Milhaud művében felbukkanó többtucatnyi dél-amerikai melódiának. El Manisero - ez viszont már egy utcai mogyoróárust megénekeltető közkedvelt kubai szám címe, melyet a kaliforniai Chanticleer férfikar vezet majd elő sokszínű koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, január 31., fél nyolc). A Chaucer "tisztán éneklő" kakasát idéző mesterkórus műsora a középkortól a jelenig ível, s hasonlóan nagy távolságot fognak be Klenyán Csaba és kollégái hétfőn, a Magyar Rádió márványtermi kora estjén, ahol a számok felváltva idézik majd a XV. század első felében működött John Dunstable és a kortárs Tihanyi László művészetét (február 1., hat óra).

Milhaud fentebb többször említett szerzeménye eredetileg mozifantáziának íródott, melyet szerzője Charlie Chaplin (képünkön) egyik némafilmjének kísérőjéül szánt. Akár a Duna Szimfonikusok, a Nemzeti Énekkar és a Modern Art Orchestra két közös matinékoncertjén is felhangozhatna tehát, hiszen a Tháliában megrendezendő program csupa filmzenét kínál - Prokofjevtől Eötvös Péterig (január 30., 11 és 15 óra). E két koncerten az együttesek összeműködése és Fekete-Kovács Kornél vezénylete a klasszikus zene és a dzsessz termékeny kapcsolatát fogja példázni, aminthogy erről árulkodik Ravel dzsesszes hatásoktól ihletett G-dúr zongoraversenye is, melynek szólóját a Pannon Filharmonikusok pesti vendégjátékán (Nemzeti Hangversenyterem, január 29., fél nyolc) a kiváló Csalog Gábor adja majd elő.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.