mi a kotta? - Raguza követe

  • .
  • 2010. február 11.

Trafik

Múlt alkalommal a zseniális, ám sérelmekkel teli, s utóbb megbomlott elméjű Hugo Wolfot emlegettük, s neki e héten is módja nyílik majd Olasz szerenád című szerzeményével tapsokat aratni. Az eredetileg vonósnégyesnek komponált zenekari darab ezúttal a Budapesti Vonósok esedékes műsorán hangzik föl, azonban a Baráti Kristófot vendégelő koncert (MTA díszterme, február 12., fél nyolc) egy további Wolf-művet is programján szerepeltet majd, méghozzá ősbemutató gyanánt.
Felcsendül ugyanis az Utazás - szvit hegedűre és vonószenekarra című alkotás, melynek szerzője nem más, mint az elsősorban táncdalslágereiről és a Vuk filmzenéjéről jól ismert Wolf Péter. Mindazonáltal a Könnyű, mint az 1x1 jeles komponistájának szvitje nem az egyetlen meglepetés Botvay Károlyék estjén, hiszen a koncerten két D-dúr hangnemű szimfónia is előadatik majd bizonyos Luka Sorkocevic nevű komponista életművéből. A Raguza, vagyis a mai Dubrovnik városában született patrícius, akit olaszosan Luca de Sorgo néven is emlegettek XVIII. századi kortársai, a preklasszikus zeneirodalom igen képzett és tisztes alakjának számítható. A sokfelé forgott, városköztársaságát a császári udvarnál képviselő férfiú Bécsben ismeretséget kötött nagy pályatársaival, Gluck lovaggal és Haydnnal is, s ilyesformán művészete sokat köszönhetett e diplomáciai kiküldetésnek. Sorkocevic (márványbüsztön mutatjuk) a nagy francia forradalom évében halt meg, méghozzá felettébb tragikus módon: levetette magát raguzai palotájának harmadik emeletéről.

Ne feledjük, szombaton operabál Komlósi Ildikóval és José Curával, s az elkövetkező napok egyéb farsangi mulatságokat is kínálnak számunkra! Szerdán Lukács Gyöngyi és a bariton Alexandru Agache főszereplésével a MÁV Szimfonikus Zenekar operagálája csábít (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 17., fél nyolc), míg a Budapesti Filharmóniai Társaság két koncertje Dvorák Karnevál című nyitányával indul, és Weiner Leó Farsangjával folytatódik majd (Operaház, február 15. és 16., fél nyolc). Ugyane Weiner-művet a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok Farsangi furfangok elnevezésű hangversenyén (MTA díszterme, február 13., hét óra) is meghallgathatjuk, akárcsak Mozart Öt kontratáncát. A zeneszerző halálának évében keletkezett, ám derűsen népies hangvételű táncok átkötést kínálnak a hét jubileumi márványtermi koncertjéhez, melyet Robert Schumann Öt darab népi dallamokra című, 1849-ből való zongora-cselló darabja nyit majd Gulyás Mártával és Somodari Péterrel, hogy utóbb Szabadi Vilmost is némi Schumann-játékon kapjuk (február 15., hat óra).

S végül jöjjenek az igazi nagy erőpróbák: a Concerto Budapest Schubert sokféleképp számozott, ám mindenesetre "Nagy" C-dúr szimfóniáját játssza majd a Perényi Miklós szólójával abszolvált Lutoslawski Csellóverseny nyomában (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 15., fél nyolc), a Pestre ruccanó Győri Filharmonikus Zenekar pedig Berkes Kálmán vezénylete alatt a Trisztántól Kurtág György Üzeneteiig jut el (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 16., fél nyolc). Míg a Budapesti Fesztiválzenekar soros bérleti koncertjein (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 11. és 12., háromnegyed nyolc, február 13., fél négy) immár a közelgő Beethoven-maratonra edz - a IV. és a VI. szimfónia megszólaltatásával.

De ennyi program bőven elég lesz egy hétre. Vagy mint Wolf Péter slágerének címével mondhatnánk: Most kéne abbahagyni!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”