mi a kotta? - Süss fel, nap!

  • .
  • 2010. június 10.

Trafik

Valaha temperált kontinentális éghajlat alatt élvén, s immár eltávolodva a mezei munkálatok vonzáskörétől, a kényszeredett feszély és az udvariasságba burkolt közöny nyílt beismerésének hatott, s jószerint illegitim témának számított az időjárásról fecsegni. Azután megjöttek a frontok, a ciklonok és anticiklonok, s a legkülönfélébb egyéb időjárási excesszusok, s így ma már különösebb restelkedés nélkül - igaz, a tévedés eshetőségét megkockáztatva - indíthatjuk ekképpen zenei ajánlónkat: az előttünk álló héten emberi számítás szerint nyár lesz.
A nyár pedig, az időjárástól legalább részben függetlenül, immár évek óta heveny opera- és zenedrámajátszással indul e tájékon: a ferencvárosi Komor Marcell utcában csakúgy, mint Borsod-Abaúj-Zemplén megye székhelyén.

A magyar szecesszió nagy építészének nevét viselő utcában, vagyis immár pontosan lokalizálva, a Művészetek Palotájában idén is továbbgyűrűzik a Ring, hiszen csütörtöktől vasárnapig a tetralógia újfent körbeér - hazai erősségekkel, mint a csodás Németh Judit, ismerősünkké lett világjáró, külhoni énekesekkel, mint Christian Franz, s természetesen Fischer Ádámmal. A Rajna kincse (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, június 10., hat óra), A walkür (június 11., négy óra), a Siegfried (június 12., négy óra) és Az istenek alkonya (június 13., négy óra) a már ugyancsak ismerős Schörghofer-féle rendezésben kerül majd elénk. Ám azért csak azt ne gondoljuk, hogy nem várnak ránk új felfedezések, mondjuk a Ring záró estéjén, ahol is a veterán "megabasszust", az osztrák Kurt Rydlt találjuk Hagen szerepében! Szerdán azután a Trisztán és Izolda harmadik előadásával (június 16., négy óra) zárul majd a Wagner-napok ötödik esztendeje.

Fent, Miskolcon mindeközben sorjáznak majd a legkülönfélébb operák és koncertek, ám mi most helyszűkében csak az előbbiek előszámlálására vállalkozhatunk. Méghozzá az időrendet kissé megbolygatva egy szombati opera-előadáson kezdve a sort: a kortárs észt zeneszerző, Erkki-Sven Tüür Wallenberg című művén, melyet a szerző 2001-ben Dortmund számára írt, s melyet mi most az Észt Nemzeti Opera társulatának előadásában láthatunk (Miskolci Nemzeti Színház, június 12., nyolc óra). Raoul Wallenberg (képünk kerékpáron mutatja a majdani hőst) emlékezete önmagában is indokolhatná e kitüntetett figyelmet, hiszen - fájdalmas példa! - a fentebb említett jeles magyar építész, Komor Marcell is a holokauszt áldozatává vált, s ilyesformán a téma iránt táplált érdeklődés alkalmasint etikai kötelességünk. Ám egy kortárs opera, s a számunkra jószerint csak talányos észt zenés színházi kultúra megismerése ugyancsak nyitottságra és jóindulatú figyelemre ösztönöz.

Hasonlóképp elfogulatlan érdeklődésre és kíváncsiságra érdemes produkciókat szép számmal említhetünk Miskolc heti programjából: a Kékszakállú és a Gianni Schicchi szokatlan párosítását Kerényi Miklós Gábor jegyzi (Miskolci Nemzeti Színház, június 10., hét óra), a tavaly revelációt kiváltó türingiai társulat, a Gerai Állami Színház együttese a Lukrécia meggyalázását játssza majd Brittentől (Kamaraszínház, június 13., hat óra), a Prágai Nemzeti Színház pedig a prágai megrendelésre írott Mozart-dramma giocosót, a Don Giovannit hozza el ide (Miskolci Nemzeti Színház, június 14., nyolc óra). Mindehhez még az észtek a Traviatát is elő fogják adni (Nyári Színház, június 11., kilenc óra), ám ennek tervezett színhelye már ismét csak az időjárás mostanság sokszorosan megszenvedett szeszélyeinek témája felé terelné programismertetésünket.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.