mi a kotta? - Süss fel, nap!

  • .
  • 2010. június 10.

Trafik

Valaha temperált kontinentális éghajlat alatt élvén, s immár eltávolodva a mezei munkálatok vonzáskörétől, a kényszeredett feszély és az udvariasságba burkolt közöny nyílt beismerésének hatott, s jószerint illegitim témának számított az időjárásról fecsegni. Azután megjöttek a frontok, a ciklonok és anticiklonok, s a legkülönfélébb egyéb időjárási excesszusok, s így ma már különösebb restelkedés nélkül - igaz, a tévedés eshetőségét megkockáztatva - indíthatjuk ekképpen zenei ajánlónkat: az előttünk álló héten emberi számítás szerint nyár lesz.
A nyár pedig, az időjárástól legalább részben függetlenül, immár évek óta heveny opera- és zenedrámajátszással indul e tájékon: a ferencvárosi Komor Marcell utcában csakúgy, mint Borsod-Abaúj-Zemplén megye székhelyén.

A magyar szecesszió nagy építészének nevét viselő utcában, vagyis immár pontosan lokalizálva, a Művészetek Palotájában idén is továbbgyűrűzik a Ring, hiszen csütörtöktől vasárnapig a tetralógia újfent körbeér - hazai erősségekkel, mint a csodás Németh Judit, ismerősünkké lett világjáró, külhoni énekesekkel, mint Christian Franz, s természetesen Fischer Ádámmal. A Rajna kincse (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, június 10., hat óra), A walkür (június 11., négy óra), a Siegfried (június 12., négy óra) és Az istenek alkonya (június 13., négy óra) a már ugyancsak ismerős Schörghofer-féle rendezésben kerül majd elénk. Ám azért csak azt ne gondoljuk, hogy nem várnak ránk új felfedezések, mondjuk a Ring záró estéjén, ahol is a veterán "megabasszust", az osztrák Kurt Rydlt találjuk Hagen szerepében! Szerdán azután a Trisztán és Izolda harmadik előadásával (június 16., négy óra) zárul majd a Wagner-napok ötödik esztendeje.

Fent, Miskolcon mindeközben sorjáznak majd a legkülönfélébb operák és koncertek, ám mi most helyszűkében csak az előbbiek előszámlálására vállalkozhatunk. Méghozzá az időrendet kissé megbolygatva egy szombati opera-előadáson kezdve a sort: a kortárs észt zeneszerző, Erkki-Sven Tüür Wallenberg című művén, melyet a szerző 2001-ben Dortmund számára írt, s melyet mi most az Észt Nemzeti Opera társulatának előadásában láthatunk (Miskolci Nemzeti Színház, június 12., nyolc óra). Raoul Wallenberg (képünk kerékpáron mutatja a majdani hőst) emlékezete önmagában is indokolhatná e kitüntetett figyelmet, hiszen - fájdalmas példa! - a fentebb említett jeles magyar építész, Komor Marcell is a holokauszt áldozatává vált, s ilyesformán a téma iránt táplált érdeklődés alkalmasint etikai kötelességünk. Ám egy kortárs opera, s a számunkra jószerint csak talányos észt zenés színházi kultúra megismerése ugyancsak nyitottságra és jóindulatú figyelemre ösztönöz.

Hasonlóképp elfogulatlan érdeklődésre és kíváncsiságra érdemes produkciókat szép számmal említhetünk Miskolc heti programjából: a Kékszakállú és a Gianni Schicchi szokatlan párosítását Kerényi Miklós Gábor jegyzi (Miskolci Nemzeti Színház, június 10., hét óra), a tavaly revelációt kiváltó türingiai társulat, a Gerai Állami Színház együttese a Lukrécia meggyalázását játssza majd Brittentől (Kamaraszínház, június 13., hat óra), a Prágai Nemzeti Színház pedig a prágai megrendelésre írott Mozart-dramma giocosót, a Don Giovannit hozza el ide (Miskolci Nemzeti Színház, június 14., nyolc óra). Mindehhez még az észtek a Traviatát is elő fogják adni (Nyári Színház, június 11., kilenc óra), ám ennek tervezett színhelye már ismét csak az időjárás mostanság sokszorosan megszenvedett szeszélyeinek témája felé terelné programismertetésünket.

Figyelmébe ajánljuk

Grúzia nem Belarusz, de a helyzet eldurvulhat

Egyáltalán nem reménytelen a grúziai Európa-párti ellenzék törekvése, hogy kiszabadítsák az országot Putyin karmai közül, írja Bernard Guetta. A francia EP-képviselő a múlt héten egy néppárti-szociáldemokrata-liberális-zöldpárti küldöttség tagjaként a kaukázusi országba utazott, hogy tüntetőkkel, Európa- és oroszpárti politikusokkal és civil szervezetekkel találkozzon.