mi a kotta? - Szibinyányi Jean

  • .
  • 2010. május 13.

Trafik

Nem is olyan régen még a koncertkritikusi közhelykészlet tán legbiztosabb elemének számított a szűk, alig pár tucatnyi klasszikus és romantikus slágerdarabot felölelő repertoár és az unt nyitány-versenymű-szimfónia sablon obligát fölpanaszolása. Mindez mára a múlté, ám még e megszínesedett, s mind változatosabbá váló koncertéletben is igazi ritkaság az olyan hangverseny, mint a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar közös estje (Nemzeti Hangversenyterem, május 13., fél nyolc).
Mert jóllehet a program záró száma, Saint-Sa‘ns Orgona-szimfóniája a bevett koncertdarabok közé sorolható, azonban a műsor többi száma valóságos revelációt ígér. A hangversenyt egy Schönberg- és egy Stravinsky-kompozíció indítja majd, s az Előjáték a Genezishez, valamint a Bábel között korántsem pusztán annyi az összefüggés, hogy mindkét mű a második világháború vége felé, az Egyesült Államokban íródott. 1943-44 táján ugyanis Nathaniel Shilkret az akkortájt elismert amerikai komponista és zenei mindenes azzal az eredeti, bár kétségkívül kissé erőltetett ötlettel állt elő, hogy a kor hét jelentős zeneszerzője porciózza fel és zenésítse meg a Teremtés könyvének első 11 fejezetét. Az elképzeléssel a már nagybeteg Bartók Bélát is megkeresték, de kapcsolatba került a tervvel Hindemith és De Falla is. 'k végül kimaradtak a megvalósításból, ám Schönberg és Stravinsky nem, s így az Antal Mátyás által vezényelt koncert most e hétszerzős mű első és utolsó tételét tűzi műsorára. Nem kevésbé érdekes az ugyancsak e programon felhangzó 1947-es Schönberg-kantáta, a szintén az "szövetség ima- és jajszaváig eljutó Egy varsói túlélő című gettóbeszámoló. S mindehhez ráadásképp Saint-Sa‘ns szimfóniája előtt egy másik francia szimfónia szólal majd meg: Vincent d'Indy Jean Hunyade melléknevű korai alkotása. Mint rémlik, 2008-ban már megelevenítették e művet a Nemzeti Filharmonikusok, de mi azért nem szűnünk csodálkozni a magyar lovagi téma 1875-ös francia feldolgozásának ténye felett. Különösen, hogy az emlékezetét elsősorban a nagy hírű párizsi Schola Cantorum megalapításával fenntartó d'Indy mellett jó barátja, az ismerősebb nevű Emmanuel Chabrier is hátrahagyott egy befejezetlen operát Jean Hunyade cím alatt. Kikutatásra érdemes rejtély!

A hét további koncertjei között még jó pár izgalmas műsorválasztásra lelhetünk, hisz mindjárt pénteken, a pesti sorozatát bevégző Pannon Filharmonikusok estjén Fazil Say 3. zongoraversenyét hallhatjuk majd, méghozzá természetesen az illusztris szerző szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, május 14. fél nyolc). Az Anatólia csendje melléknévvel ellátott versenymű már át is vezet a Közel-Keletre, s ugyancsak ide és egyszersmind a fentebb már emlegetett "testamentumhoz kötődik a hét oratorikus főműve is, melyet a Budafoki Dohnányi Zenekar és Hollerung Gábor "Énekel az ország" felcímű műsorán adnak majd: Händel 1739-es alkotása, az Izrael Egyiptomban (Nemzeti Hangversenyterem, május 16., fél nyolc). S ha már ajánlónk elején említést tettünk a valaha oly sokat kárhoztatott koncertsémáról, hát a soros ciklust egy forma szerint tradicionális program fogja beszegni: a Concerto Budapest hangversenye, mely nyitányt, versenyművet és szimfóniát kínál (Nemzeti Hangversenyterem, május 19., fél nyolc). Csakhogy Brahms Tragikus nyitánya és Bruckner Romantikus szimfóniája között Keller András a Schönberg-tanítvány Alban Berg 1935-ös Hegedűversenyét húzza majd, s ez az összeállítás bőven rácáfol a formális fenntartásokra.

Figyelmébe ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.