tévésmaci - Zsiráfok Madagaszkáron

  • .
  • 2010. május 13.

Trafik

Az volt ám a szép nap, 2012. április negyedike, amikor arra ébredt az ország, hogy a Parlament csúcsán ismét ott ragyog a vörös csillag.
Az emberek összegyűltek a Batthyány téren, és a szemüket meresztgették, bámultak át a túlsó partra. Nem hitték el, amit láttak, lökdösték egymás karját, hogy nézd, nézd! Mi az ott! Áh, biztos csak filmforgatás van, és amiatt... - mondta egy zsörtölődő úr, de a többiek lepisszegték, hogy ne akadékoskodjon már itt, mikor ilyen nagy dolgok történnek. Először a televíziós közvetítőkocsik szálltak ki a helyszínre, a HírTv tudósítója egyenesen egy rocsóról (miszerint katonai rohamcsónakról) jelentkezett, az RTL Klub az Angelika cukrászda télről kinn hagyott teraszán rendezte be reggeli műsorának díszleteit. S a többiek is sorra, mind igyekeztek jó helyet foglalni. Hamarosan a rendőrség is tiszteletét tette, egy járőrkocsi érkezett szirénázva, de amikor a népek kérdezték tőlük, hogy most mi lesz, csak annyit mondtak a fejüket vakarva, hogy a túlsó oldalon az ötödik kerületi kollégák az illetékesek, s azok már biztosan intézkedtek is. De azért, biztos, ami biztos, hisz kicsit még ők is megszeppentek, beszóltak a központnak, hogy csődület van a téren, s a tömegek együtt bámulnak egy csillagot, de az ügyeletes nem reagált, az adó-vevő süket volt. Mi sem reagálunk, csak ülünk és nézzük a tévét, kivárva azt a két évet, mire ez a csillaghistória adásba kerül. No, de addig is.

Pénteken (14-én) a Duna Tévé Kurt Vonnegut Majomházának az 1991-es amerikai adaptációját osztja meg csekély számú nézőjével - 21.35-kor (második rész holnap este). Szerencsére én nem érem el az elejét, mert az HBO-n nyolckor kezdődött az 'rült szenvedély c. am. thriller tavalyról, amit nemcsak a végtelenül ostoba címe miatt nézek meg, hanem azért is, mert Beyoncé partnere Idris Elba benne (a neve alapján rokona lehet a mondott Vonnegutnak: aki ezt megfejti, két sört kap). S ha a hülye címek így felmerültek, Smaci barátotok biztos ott lesz tizenegykor a Hálózaton, mert kezdődik az Albínó - A hidegvérű bérgyilkos (am. akc. 1994-ből, a jó nevű Gustavo Camazchóval).

Szombaton kiállítom nyalka verbunkom. És éjjel fél háromig nem nézek tévét, szemben kegyedékkel, akik már éjfél előtt tíz perccel ott tolulnak az RTL Klubon, hogy betekintést nyerjenek Kitano Takesi A szamuráj című filmművébe, bár én inkább a műfilm kifejezést használnám. 2.25-kor jön el az én időm, az egyesen Chaplin, a tűzoltó, 1916-ból (már a Rescue me hatodik évadát is várom nagyon).

Vasárnap spanyol műművészet és amerikai folyományai: Vanília égbolt az egyesen kilenckor, szörnyű. A kettesen ugyanekkor Volver, még szörnyűbb. És e közszolgálati kultúraosztásba természetesen a Duna Tévé is beszáll 22.25-kor, ezúttal egy műcigánnyal: a Transylvania egy francia film 2006-ból, az igyekvő kurzuslovag, Tony Gatlif tálalásában.

Hétfőn a ViaSat3 kétszer is lenyomja a Veszedelmes viszonyokat, a Naphegyi 12 egyik fődarabját - először 21.20-kor. A Filmmúzeumon 21.00-kor elkezdett Hídember feltehetően már Káel Csaba Aranyecset a medvecsapáson című tragikomédiájának a promója. Mondom mindezt úgy, hogy nem is tartozom szervesen a Huhogók közé, mert azok közvetlen ezután érkeznek a mondott csatornára.

Kedden sem váltunk csatornát, sem időt, kilenckor A burzsoázia diszkrét bája lesz a muzeális kanálison. Vajh, kiállta-e az idő próbáját? Én teszek ellene.

Szerdán A boldog élet nem barátok közt vár rám, hanem este tízkor a Dunán. Hiába vár. Most mért' mondják, hogy hiába, mikor én kifejezetten gerjedek a chilei filmekre, különösen a 2008-as évjáratúakra. S ha elegem lenne mégis belőle, kihúzom 23.15-kor A fiókot, s olyan sztárokat kergetek ki belőle thrillerezni, mint a magyar Adrien Brody vagy Keira Knightley, esetleg Kris Kristofferson vagy Daniel Craig, hogy Jennifer Jason Leigh-t már ne is említsem (RTL Klub).

Csütörtökön a Dunán lesz 22.30-kor fél óra az Eurovíziós Dalversenyből, amiből az következik, hogy Duna Tévének lenni fene ciki. Meg úgy általában tévézni is.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.