tévésmaci - Zsiráfok Madagaszkáron

  • .
  • 2010. május 13.

Trafik

Az volt ám a szép nap, 2012. április negyedike, amikor arra ébredt az ország, hogy a Parlament csúcsán ismét ott ragyog a vörös csillag.
Az emberek összegyűltek a Batthyány téren, és a szemüket meresztgették, bámultak át a túlsó partra. Nem hitték el, amit láttak, lökdösték egymás karját, hogy nézd, nézd! Mi az ott! Áh, biztos csak filmforgatás van, és amiatt... - mondta egy zsörtölődő úr, de a többiek lepisszegték, hogy ne akadékoskodjon már itt, mikor ilyen nagy dolgok történnek. Először a televíziós közvetítőkocsik szálltak ki a helyszínre, a HírTv tudósítója egyenesen egy rocsóról (miszerint katonai rohamcsónakról) jelentkezett, az RTL Klub az Angelika cukrászda télről kinn hagyott teraszán rendezte be reggeli műsorának díszleteit. S a többiek is sorra, mind igyekeztek jó helyet foglalni. Hamarosan a rendőrség is tiszteletét tette, egy járőrkocsi érkezett szirénázva, de amikor a népek kérdezték tőlük, hogy most mi lesz, csak annyit mondtak a fejüket vakarva, hogy a túlsó oldalon az ötödik kerületi kollégák az illetékesek, s azok már biztosan intézkedtek is. De azért, biztos, ami biztos, hisz kicsit még ők is megszeppentek, beszóltak a központnak, hogy csődület van a téren, s a tömegek együtt bámulnak egy csillagot, de az ügyeletes nem reagált, az adó-vevő süket volt. Mi sem reagálunk, csak ülünk és nézzük a tévét, kivárva azt a két évet, mire ez a csillaghistória adásba kerül. No, de addig is.

Pénteken (14-én) a Duna Tévé Kurt Vonnegut Majomházának az 1991-es amerikai adaptációját osztja meg csekély számú nézőjével - 21.35-kor (második rész holnap este). Szerencsére én nem érem el az elejét, mert az HBO-n nyolckor kezdődött az 'rült szenvedély c. am. thriller tavalyról, amit nemcsak a végtelenül ostoba címe miatt nézek meg, hanem azért is, mert Beyoncé partnere Idris Elba benne (a neve alapján rokona lehet a mondott Vonnegutnak: aki ezt megfejti, két sört kap). S ha a hülye címek így felmerültek, Smaci barátotok biztos ott lesz tizenegykor a Hálózaton, mert kezdődik az Albínó - A hidegvérű bérgyilkos (am. akc. 1994-ből, a jó nevű Gustavo Camazchóval).

Szombaton kiállítom nyalka verbunkom. És éjjel fél háromig nem nézek tévét, szemben kegyedékkel, akik már éjfél előtt tíz perccel ott tolulnak az RTL Klubon, hogy betekintést nyerjenek Kitano Takesi A szamuráj című filmművébe, bár én inkább a műfilm kifejezést használnám. 2.25-kor jön el az én időm, az egyesen Chaplin, a tűzoltó, 1916-ból (már a Rescue me hatodik évadát is várom nagyon).

Vasárnap spanyol műművészet és amerikai folyományai: Vanília égbolt az egyesen kilenckor, szörnyű. A kettesen ugyanekkor Volver, még szörnyűbb. És e közszolgálati kultúraosztásba természetesen a Duna Tévé is beszáll 22.25-kor, ezúttal egy műcigánnyal: a Transylvania egy francia film 2006-ból, az igyekvő kurzuslovag, Tony Gatlif tálalásában.

Hétfőn a ViaSat3 kétszer is lenyomja a Veszedelmes viszonyokat, a Naphegyi 12 egyik fődarabját - először 21.20-kor. A Filmmúzeumon 21.00-kor elkezdett Hídember feltehetően már Káel Csaba Aranyecset a medvecsapáson című tragikomédiájának a promója. Mondom mindezt úgy, hogy nem is tartozom szervesen a Huhogók közé, mert azok közvetlen ezután érkeznek a mondott csatornára.

Kedden sem váltunk csatornát, sem időt, kilenckor A burzsoázia diszkrét bája lesz a muzeális kanálison. Vajh, kiállta-e az idő próbáját? Én teszek ellene.

Szerdán A boldog élet nem barátok közt vár rám, hanem este tízkor a Dunán. Hiába vár. Most mért' mondják, hogy hiába, mikor én kifejezetten gerjedek a chilei filmekre, különösen a 2008-as évjáratúakra. S ha elegem lenne mégis belőle, kihúzom 23.15-kor A fiókot, s olyan sztárokat kergetek ki belőle thrillerezni, mint a magyar Adrien Brody vagy Keira Knightley, esetleg Kris Kristofferson vagy Daniel Craig, hogy Jennifer Jason Leigh-t már ne is említsem (RTL Klub).

Csütörtökön a Dunán lesz 22.30-kor fél óra az Eurovíziós Dalversenyből, amiből az következik, hogy Duna Tévének lenni fene ciki. Meg úgy általában tévézni is.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.