tévésmaci - Zsiráfok Madagaszkáron

  • .
  • 2010. május 13.

Trafik

Az volt ám a szép nap, 2012. április negyedike, amikor arra ébredt az ország, hogy a Parlament csúcsán ismét ott ragyog a vörös csillag.
Az emberek összegyűltek a Batthyány téren, és a szemüket meresztgették, bámultak át a túlsó partra. Nem hitték el, amit láttak, lökdösték egymás karját, hogy nézd, nézd! Mi az ott! Áh, biztos csak filmforgatás van, és amiatt... - mondta egy zsörtölődő úr, de a többiek lepisszegték, hogy ne akadékoskodjon már itt, mikor ilyen nagy dolgok történnek. Először a televíziós közvetítőkocsik szálltak ki a helyszínre, a HírTv tudósítója egyenesen egy rocsóról (miszerint katonai rohamcsónakról) jelentkezett, az RTL Klub az Angelika cukrászda télről kinn hagyott teraszán rendezte be reggeli műsorának díszleteit. S a többiek is sorra, mind igyekeztek jó helyet foglalni. Hamarosan a rendőrség is tiszteletét tette, egy járőrkocsi érkezett szirénázva, de amikor a népek kérdezték tőlük, hogy most mi lesz, csak annyit mondtak a fejüket vakarva, hogy a túlsó oldalon az ötödik kerületi kollégák az illetékesek, s azok már biztosan intézkedtek is. De azért, biztos, ami biztos, hisz kicsit még ők is megszeppentek, beszóltak a központnak, hogy csődület van a téren, s a tömegek együtt bámulnak egy csillagot, de az ügyeletes nem reagált, az adó-vevő süket volt. Mi sem reagálunk, csak ülünk és nézzük a tévét, kivárva azt a két évet, mire ez a csillaghistória adásba kerül. No, de addig is.

Pénteken (14-én) a Duna Tévé Kurt Vonnegut Majomházának az 1991-es amerikai adaptációját osztja meg csekély számú nézőjével - 21.35-kor (második rész holnap este). Szerencsére én nem érem el az elejét, mert az HBO-n nyolckor kezdődött az 'rült szenvedély c. am. thriller tavalyról, amit nemcsak a végtelenül ostoba címe miatt nézek meg, hanem azért is, mert Beyoncé partnere Idris Elba benne (a neve alapján rokona lehet a mondott Vonnegutnak: aki ezt megfejti, két sört kap). S ha a hülye címek így felmerültek, Smaci barátotok biztos ott lesz tizenegykor a Hálózaton, mert kezdődik az Albínó - A hidegvérű bérgyilkos (am. akc. 1994-ből, a jó nevű Gustavo Camazchóval).

Szombaton kiállítom nyalka verbunkom. És éjjel fél háromig nem nézek tévét, szemben kegyedékkel, akik már éjfél előtt tíz perccel ott tolulnak az RTL Klubon, hogy betekintést nyerjenek Kitano Takesi A szamuráj című filmművébe, bár én inkább a műfilm kifejezést használnám. 2.25-kor jön el az én időm, az egyesen Chaplin, a tűzoltó, 1916-ból (már a Rescue me hatodik évadát is várom nagyon).

Vasárnap spanyol műművészet és amerikai folyományai: Vanília égbolt az egyesen kilenckor, szörnyű. A kettesen ugyanekkor Volver, még szörnyűbb. És e közszolgálati kultúraosztásba természetesen a Duna Tévé is beszáll 22.25-kor, ezúttal egy műcigánnyal: a Transylvania egy francia film 2006-ból, az igyekvő kurzuslovag, Tony Gatlif tálalásában.

Hétfőn a ViaSat3 kétszer is lenyomja a Veszedelmes viszonyokat, a Naphegyi 12 egyik fődarabját - először 21.20-kor. A Filmmúzeumon 21.00-kor elkezdett Hídember feltehetően már Káel Csaba Aranyecset a medvecsapáson című tragikomédiájának a promója. Mondom mindezt úgy, hogy nem is tartozom szervesen a Huhogók közé, mert azok közvetlen ezután érkeznek a mondott csatornára.

Kedden sem váltunk csatornát, sem időt, kilenckor A burzsoázia diszkrét bája lesz a muzeális kanálison. Vajh, kiállta-e az idő próbáját? Én teszek ellene.

Szerdán A boldog élet nem barátok közt vár rám, hanem este tízkor a Dunán. Hiába vár. Most mért' mondják, hogy hiába, mikor én kifejezetten gerjedek a chilei filmekre, különösen a 2008-as évjáratúakra. S ha elegem lenne mégis belőle, kihúzom 23.15-kor A fiókot, s olyan sztárokat kergetek ki belőle thrillerezni, mint a magyar Adrien Brody vagy Keira Knightley, esetleg Kris Kristofferson vagy Daniel Craig, hogy Jennifer Jason Leigh-t már ne is említsem (RTL Klub).

Csütörtökön a Dunán lesz 22.30-kor fél óra az Eurovíziós Dalversenyből, amiből az következik, hogy Duna Tévének lenni fene ciki. Meg úgy általában tévézni is.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.