rés a présen - Budapest Prenzlauer Bergje - Schönberger Ádám szervező, rapper, színész

  • .
  • 2009. december 10.

Trafik

rés a présen: Mit kell tudnunk a hanukáról, miért fontos ez az ünnep? Schönberger Ádám: A hanuka a karácsonyhoz időben közel eső nyolcnapos ünnep, amely a Makabeus-lázadás és egyben szabadságharc sikerére, valamint annak legfontosabb eseményére, a Jeruzsálemi Szentély újraszentelésére emlékezik. Érdekes, az utóbbi pár száz évben nem is annyira jelentős zsidó ünnep, napjainkra egyfajta zsidó karácsonypótlékká vált, ajándékozással egybekötve.
Az Egyesült Államokban például már ciki csak a télapót nyomatni, mindenképp ki kell rakni egy Happy Chanukkah feliratot is valahova, és erre is ráépült egy gagyiipar, mint a karácsonyra. Itthon a legtöbb zsidó család karácsonyozik, és csak szépen lassan kezdenek megjelenni a hanukai motívumok a karácsonyfa körül.

rap: A december 11-től 19-ig tartó, Negyed6Negyed7 elnevezésű hanukafesztiválnak mi a koncepciója?

SÁ: Annyira kézenfekvő, hogy ha van egy régi pesti zsidó negyed a VI. és VII. kerületben, zsinagógákkal, Zsidó Múzeummal, ami ráadásul Budapest Prenzlauer Bergje lett, akkor ezt "fel kell dolgozni". A fesztivál ennek a negyednek a közös ünnepe hanuka alkalmából. Ha az ember körbejár, és leül beszélgetni a megannyi kávézó, étterem, szórakozóhely, galéria, alternatív közösségi ház és könyvesbolt vezetőivel, arra is rájön, hogy szinte kivétel nélkül gondolnak is valami közöset erről a helyről. A programokat az egyes helyek önmaguk rakták össze - a Marom Budapest pedig koordinálta a helyek közötti együttműködést. Azt tartottuk szem előtt, hogy a negyedre és a hagyományra kreatívan és innovatívan reflektáljunk. Lesznek koncertek, dj-k, színházi estek, performanszok, kiállítások, gyerekprogramok, író-olvasó találkozók, gasztronómia, előadások és persze beszélgetések - a nyolc nap alatt közel 130 rendezvény 28 helyszínen. A részletes program a negyed6negyed7.com oldalon olvasható.

rap: Ismersz máshol hasonló rendezvényeket?

SÁ: Ez a városrészt megmozgató összefogás, ami ezúttal a leghangsúlyosabb része a programnak, valamilyen szinten megvalósul Krakkóban a zsidó fesztiválon, a Kazimierzben, de ott ez inkább egy kirakatrendezvény, és kevésbé reflektál a valóságos, lokális tartalmakra, mint az N6N7.

rap: Mivel foglalkozol még?

SÁ: Mindenféle underground dolgot csinálok. Talán a legtöbbet a TÁP Színházzal foglalkozom, itt mindig próbálunk egy darabot, ha nem kettőt, és körülbelül minden hétre esik előadás is. Aztán van egy rapformációnk Máthé Zsolttal: a ZuSammen. Rappelek héberül is a Hagesherben, amiben lassan már egytucatnyi hihetetlenül jó zenész játszik. De írtam már pár színházi előadásba dalszöveget, utoljára a Zsidó Színház Arturo Uijába. Emellett dolgozom a Sirályban és a Marom Budapestben, akikkel nemcsak a Negyed6Negyed7-et szervezzük, hanem a Bánki-tó Fesztivált és még nagyon sok rendezvényt év közben is.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.