rés a présen - Hétvégi underground - Székács András énekes, gitáros

  • .
  • 2010. július 29.

Trafik

rés a présen: Hogy lett a zenekar neve Drágám, tévedtem? Székács András: Jaj! A zenekar alapítását megelőzte jó néhány "mi lenne, ha" beszélgetés. Az élet és a világmindenség nagy kérdéseit feszegető filozófiai és teológiai viták, melyek egyik központi témája maga a párkapcsolat és az abban keletkező örök vita a használt zokni elhelyezése körül.
Az ember ebben a korban már diplomatikus. Persze lázadó is, de azt inkább titokban. Talán innen a név.

rap: 2005-ben alakultatok. Mi volt az alapgondolat?

SZA: Van egy atmoszféra, ami nekünk a mai napig nagyon hiányzik: a hétvégi underground és a zenekarok köré szerveződő izgalmas kavarodás. Az a zenei és szövegfelhő, ami '85 és '95 között gomolygott például a Lyukban, az egyetemi klubokban vagy egy gimnáziumi lépcsőfordulóban, sajna szétoszlott. Az alapelhatározás az volt, hogy életre hívjunk egy szellemidéző produkciót. Nem akartunk semmi újat alkotni, addigra mindannyiunkban felgyűlt tíz-egynéhány évnyi szövegötlet, zenetöredék.

rap: Az elmúlt öt évben "kertvárosi garázszenekarból" belvárosi klubzenekar lettetek. Civilben milyenek vagytok, mit csináltok?

SZA: A kertvárosi garázszenekar jelzőt, remélem, nem kell feladnunk soha. Sehol máshol nem lehet olyan dalokat összerakni, mint egy "garázsban". Az óradíjas high-tech termek helyett egy kis cigifüstös félhomály. A klubzenekarrá válás pedig ösztönös volt, és mára már inkább törekvés. Civilben zenélünk. A munkát végezzük "uniformisban", jelmezben, persze a szó átvitt értelmében, mert egyikünk sem tűzoltó vagy jegyeket kezelő juhász.

rap: Nemrég jött ki az első lemezetek. Elégedett vagy?

SZA: Kösz, nem. Persze a lemez klassz dolog, de kelthet olyan téves "jujdekomolyzenekar" érzést az alkotókban. Ezért is adjuk ingyen, letölthető a honlapunkról.

rap: Feltűnő a kötődésetek a nyolcvanas évek zenei és szövegvilágához.

SZA: Ha valamihez nosztalgikus kötődést kell érezni a nagyi baracklekvárján és a szomszéd bácsi Verhovináján túl, pont ez a világ. Amikor bekapcsolódtunk, akkor robbant szilánkjaira sok legenda. Lett is belőlük sok újabb. Kontroll Csoport, URH, EK, Sziámi, Kampec Dolores. De játszott a Csokonai Vitéz Műhely, a Balaton. Olvastam egyszer egy fantasztikus novellát a "lassúüvegről", amin a fény és így a cselekmények fénylenyomatai a vastagságtól függően néhány tíz év alatt érnek át. Mi ilyen üveg vagyunk, bennünk egyszerre hallgathatsz az adott pillanatban néhány tíz zenekart néhány tíz évvel ezelőttről úgy, hogy nem játsszuk és nem is lopjuk a számaikat.

rap: Jövőbeli törekvések?

SZA: Nem a mi világunk a nagyszínpad. Füstös pinceklubok zenekara vagyunk, ahol szemkontaktust tartunk ötven emberrel is akár. Ennyien láthatóan vissza is rezgik a szövegeket, a zenét. Az elkövetkező alkalmak időrendi sorrendben: EFOTT, Művészetek Völgye, Gödör, Sziget, SzeptemberFeszt (www.dragamtevedtem.hu).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.