rés a présen - "Szeptember végén, vagy 2011-ben" - Kárpáti Pál színészhallgató, rendező

  • .
  • 2010. szeptember 16.

Trafik

rés a présen: Hogy is van ez, a kaposvári osztályotokból lett egy társulat, amit majd te rendezel? Kárpáti Pál: Ez nem társulat. Elsőévesként támadt egy ötletem, hogy hetente éjszakánként az iskolafolyosón dolgoznék azokkal, akiknek kedve van hozzá.
Nemcsak színészekkel, hanem a fotó és látványtervező szakosokkal is. Szerencsére sokakat érdekelt a dolog. Hétről hétre felvetettem témákat, amiket kisebb csoportokban feldolgoztunk. Sokat tanultunk belőle, de később már hiányzott a folyamatos társulati munka. Tavaly nyáron csináltunk egy előadást Zsámbékon, az Ottmaradtakat, szintén a kaposvári színész és dzsessztanszakos hallgatókkal. Az ugyanott készült idei Egy Carmen operaadaptációnk nem teljesen a tavalyi banda tagjaival készült. Nem is egy osztályból, hanem az egész szakról hívtam színészeket az előadásokhoz. Egyrészt fontos volt, hogy valami zenei kreativitásuk legyen a résztvevőknek, ugyanis zenés előadásokat csináltunk. Másrészt a folyosón, a kocsmákban együtt töltött idő folyamán kiderült, hogy kikkel lenne közös ügyem a színházcsinálás. Nem titkolom, hogy hosszú távú célom egy olyan társulat létrehívása, ahol emberileg és szakmailag is számíthatunk egymásra.

rap: Hogyan épül fel egy előadás?

KP: A téma kezd el foglalkoztatni, és aztán találok anyagot a színpadra viteléhez. Megpróbálom nem tisztelni a nyersanyagot, legyen szó operapartitúráról vagy a színészek álmairól. A Carmennél hiányosságnak érzem, hogy nem tudtunk elég bátran elszakadni az eredeti műtől. Az Ottmaradtaknál viszont volt egy kis lelkiismeret-furdalásom a színészekkel szemben, hogy az álmaikat szabadon dramatizáltam, széjjelszabdaltam. Az adaptáció nem igazán érdekel.

rap: Felvettek a budapesti színművészeti fizikai színházrendezői szakára, mégsem jöttél el Kaposvárról, miért?

KP: Végignyomtam, de nem tudtam, mit akarok. Egy nyaram volt a döntésre. Kaposvári színész szakosként se tűnt lehetetlennek, hogy rendezzek. Így maradtam.

rap: Mikor játszotok a közeljövőben?

KP: Szeretném, hogy játsszuk a Carment és az Ottmaradtakat is, de nagyon rossz menedzser vagyok. A bemutató után sosem vagyok képes megszervezni a darab további sorsát. Pedig fontos lenne. Szeptember végén vagy 2011-ben biztosan lesz az Egy Carmen, Kaposváron és Pesten is.

rap: Milyen színház a tiéd?

KP: Nagy formai és dramaturgiai szabadságot engedek magamnak, és ez a naiv színházcsinálás nagyon szabaddá és izgatottá tesz. Szerintem a nézők is tudnák úgy szemlélni az előadásainkat, hogy a fordulatoknak örülnek, és nem megbotránkoznak rajta. Váratlan előadásokat szeretnék csinálni, olyanokat, amelyek meglepik a nézőket, és közösségi élményt nyújtanak.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.