rés a présen - "Szeptember végén, vagy 2011-ben" - Kárpáti Pál színészhallgató, rendező

  • .
  • 2010. szeptember 16.

Trafik

rés a présen: Hogy is van ez, a kaposvári osztályotokból lett egy társulat, amit majd te rendezel? Kárpáti Pál: Ez nem társulat. Elsőévesként támadt egy ötletem, hogy hetente éjszakánként az iskolafolyosón dolgoznék azokkal, akiknek kedve van hozzá.
Nemcsak színészekkel, hanem a fotó és látványtervező szakosokkal is. Szerencsére sokakat érdekelt a dolog. Hétről hétre felvetettem témákat, amiket kisebb csoportokban feldolgoztunk. Sokat tanultunk belőle, de később már hiányzott a folyamatos társulati munka. Tavaly nyáron csináltunk egy előadást Zsámbékon, az Ottmaradtakat, szintén a kaposvári színész és dzsessztanszakos hallgatókkal. Az ugyanott készült idei Egy Carmen operaadaptációnk nem teljesen a tavalyi banda tagjaival készült. Nem is egy osztályból, hanem az egész szakról hívtam színészeket az előadásokhoz. Egyrészt fontos volt, hogy valami zenei kreativitásuk legyen a résztvevőknek, ugyanis zenés előadásokat csináltunk. Másrészt a folyosón, a kocsmákban együtt töltött idő folyamán kiderült, hogy kikkel lenne közös ügyem a színházcsinálás. Nem titkolom, hogy hosszú távú célom egy olyan társulat létrehívása, ahol emberileg és szakmailag is számíthatunk egymásra.

rap: Hogyan épül fel egy előadás?

KP: A téma kezd el foglalkoztatni, és aztán találok anyagot a színpadra viteléhez. Megpróbálom nem tisztelni a nyersanyagot, legyen szó operapartitúráról vagy a színészek álmairól. A Carmennél hiányosságnak érzem, hogy nem tudtunk elég bátran elszakadni az eredeti műtől. Az Ottmaradtaknál viszont volt egy kis lelkiismeret-furdalásom a színészekkel szemben, hogy az álmaikat szabadon dramatizáltam, széjjelszabdaltam. Az adaptáció nem igazán érdekel.

rap: Felvettek a budapesti színművészeti fizikai színházrendezői szakára, mégsem jöttél el Kaposvárról, miért?

KP: Végignyomtam, de nem tudtam, mit akarok. Egy nyaram volt a döntésre. Kaposvári színész szakosként se tűnt lehetetlennek, hogy rendezzek. Így maradtam.

rap: Mikor játszotok a közeljövőben?

KP: Szeretném, hogy játsszuk a Carment és az Ottmaradtakat is, de nagyon rossz menedzser vagyok. A bemutató után sosem vagyok képes megszervezni a darab további sorsát. Pedig fontos lenne. Szeptember végén vagy 2011-ben biztosan lesz az Egy Carmen, Kaposváron és Pesten is.

rap: Milyen színház a tiéd?

KP: Nagy formai és dramaturgiai szabadságot engedek magamnak, és ez a naiv színházcsinálás nagyon szabaddá és izgatottá tesz. Szerintem a nézők is tudnák úgy szemlélni az előadásainkat, hogy a fordulatoknak örülnek, és nem megbotránkoznak rajta. Váratlan előadásokat szeretnék csinálni, olyanokat, amelyek meglepik a nézőket, és közösségi élményt nyújtanak.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.