rés a présen - "Szeptember végén, vagy 2011-ben" - Kárpáti Pál színészhallgató, rendező

  • .
  • 2010. szeptember 16.

Trafik

rés a présen: Hogy is van ez, a kaposvári osztályotokból lett egy társulat, amit majd te rendezel? Kárpáti Pál: Ez nem társulat. Elsőévesként támadt egy ötletem, hogy hetente éjszakánként az iskolafolyosón dolgoznék azokkal, akiknek kedve van hozzá.
Nemcsak színészekkel, hanem a fotó és látványtervező szakosokkal is. Szerencsére sokakat érdekelt a dolog. Hétről hétre felvetettem témákat, amiket kisebb csoportokban feldolgoztunk. Sokat tanultunk belőle, de később már hiányzott a folyamatos társulati munka. Tavaly nyáron csináltunk egy előadást Zsámbékon, az Ottmaradtakat, szintén a kaposvári színész és dzsessztanszakos hallgatókkal. Az ugyanott készült idei Egy Carmen operaadaptációnk nem teljesen a tavalyi banda tagjaival készült. Nem is egy osztályból, hanem az egész szakról hívtam színészeket az előadásokhoz. Egyrészt fontos volt, hogy valami zenei kreativitásuk legyen a résztvevőknek, ugyanis zenés előadásokat csináltunk. Másrészt a folyosón, a kocsmákban együtt töltött idő folyamán kiderült, hogy kikkel lenne közös ügyem a színházcsinálás. Nem titkolom, hogy hosszú távú célom egy olyan társulat létrehívása, ahol emberileg és szakmailag is számíthatunk egymásra.

rap: Hogyan épül fel egy előadás?

KP: A téma kezd el foglalkoztatni, és aztán találok anyagot a színpadra viteléhez. Megpróbálom nem tisztelni a nyersanyagot, legyen szó operapartitúráról vagy a színészek álmairól. A Carmennél hiányosságnak érzem, hogy nem tudtunk elég bátran elszakadni az eredeti műtől. Az Ottmaradtaknál viszont volt egy kis lelkiismeret-furdalásom a színészekkel szemben, hogy az álmaikat szabadon dramatizáltam, széjjelszabdaltam. Az adaptáció nem igazán érdekel.

rap: Felvettek a budapesti színművészeti fizikai színházrendezői szakára, mégsem jöttél el Kaposvárról, miért?

KP: Végignyomtam, de nem tudtam, mit akarok. Egy nyaram volt a döntésre. Kaposvári színész szakosként se tűnt lehetetlennek, hogy rendezzek. Így maradtam.

rap: Mikor játszotok a közeljövőben?

KP: Szeretném, hogy játsszuk a Carment és az Ottmaradtakat is, de nagyon rossz menedzser vagyok. A bemutató után sosem vagyok képes megszervezni a darab további sorsát. Pedig fontos lenne. Szeptember végén vagy 2011-ben biztosan lesz az Egy Carmen, Kaposváron és Pesten is.

rap: Milyen színház a tiéd?

KP: Nagy formai és dramaturgiai szabadságot engedek magamnak, és ez a naiv színházcsinálás nagyon szabaddá és izgatottá tesz. Szerintem a nézők is tudnák úgy szemlélni az előadásainkat, hogy a fordulatoknak örülnek, és nem megbotránkoznak rajta. Váratlan előadásokat szeretnék csinálni, olyanokat, amelyek meglepik a nézőket, és közösségi élményt nyújtanak.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.