tévésmaci - A besurranó polip

  • .
  • 2010. augusztus 26.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché átvágtak a mezőn, forrón perzselt a nap, színes virágok mórikálták magukat mindenfelé. Sztupa egy fűszálat rágcsált, Troché egy dalt dúdolt, nem is csak úgy, magában, inkább félhangosan.
A berekbe érve sokáig nem találtak senkit. Már bokáig merültek az iszapban, amikor végre Matula néni közismert alakja tűnt fel a fűzfák alatt. Megtorpantak, Troché, aki még a cuppogásuk közepette sem hagyta abba a dudorászást, most hirtelen elhallgatott, és figyelmesen nézte a látszólag magába feledkező, fekete ruhás öregasszonyt, semmi kétség, gondolta, prücsköt herél. Sztupa szedte össze végül hamarabb a bátorságát, s megszólította. Hát az úttörők hol vannak, Matula néni? Kimentek a tanösvényre, mondta az öregasszony, már-már kedvesnek ható természetességgel, úgy, hogy közben fel sem nézett a munkájából. Kivel? - csúszott ki Troché száján a kérdés, de legszívesebben azonnal leharapta volna a nyelvét. Ami azt illeti, Sztupa is feddőn nézett rá. De a szülét, úgy látszik, nem lehetett kihozni a sodrából. Szip-szip Szabó, a rongyszaggató van velük, mondta. Zimányi Taylor bement a faluba, a postára, hogy feladja a gyerekek leveleit. Ez már sok volt Trochénak, Matula néni, mint valami információs pult nyomja, ilyet még nem pipált. Sztupa is zavarba jött, s próbálta elterelni valami kevésbé konkrét témára a szót - pedig ők kezdték a kérdezősködést, most megehetik, amit főztek. Oszt' jó-e még a kis hursány? - bökött a banya kezében lévő egészen kicsiny méretű - egykor borotvaéles - késre.

Pénteken (27-én) rögtön egy versennyel kezdünk, Szigorúan bizalmasat nézünk-e kilenckor este a film+-on vagy A Pál utcai fiúkat a Filmmúzeumon - mindkettőt láttuk ezerszer, de utóbbi kedvéért nem árt esetleg elkapni az aprónép grabancát, legalább azért, hogy ne nézzenek annyira bután, amikor kikérdezik tőlük a kötelező olvasmányokat. Az HBO-n 23.55-kor A Baader Meinhof csoport lép fel, huszadik századi német népi táncokkal.

Szombaton az MGM-en virít 20.30-kor a Háborús játékok című 1983-as filmmű, mely ugyancsak az említett kellemetlen évszázad egyik főparájának állít emléket - a gimnazista(képű) Matthew Broderick ráküldi a rakétákat Moszkvára és Leningrádra meg pár hasonló koszfészekre, hekkelés útján. Vajon sikerül-e? Ezt a kérdést a nagy Al Pacino is felteszi magának vallomásos dokumentumfilmjében, mely Shakespeare színrevitelének számos nehézségeit tárgyazza; 22.25-kor az m1-en Richard nyomában. De megnézzük-e századszor is A nagy balhét 23.20-kor a tv2-n? Nem, ofkorsz.

Vasárnap az RTL Klub visszavág, 16.15-kor a Butch Cassidy és a Sundance kölyökkel. De este jön megin' a tv2, s 23.45-kor A John Malkovich menet - felteszem holnap a másik gagyella A Kubrick-menetet tolja. A Cinemaxon tíz perccel előbb elkezdik már a Tolvajok, mint mi című am. krimit, 1973-ból: Robert Altman rendezésében gyilkosokból lett szökevények rabolnak bankokat, elég sokat. Szolgálati közlemény: ma kezdi a Barca a bajnokságot.

Hétfőn a monitorok lázadása miatt adásszünet.

Kedden A burzsoázia diszkrét bájában fellép a múlt héten pár oldallal beljebb emlegetett Milena Vukotic a Filmmúzeumon este kilenckor, mely csatorna úgyis a második otthona neki, mert itt adja Pinát végtelenítve (a Fantozzikban). Mondhatnám úgy is, hogy Kifulladásig (22.45-kor, ugyanitt).

Szerdán feltehetően a Lajta gőzdaráló újraszentelésének a tiszteletére lezúzza az m1 23.30-kor a Patyomkin páncélos c. filmet, melynek híres lépcsőjelenetét feltehetően önök is ismerik valahonnan - én például Brian De Palma dús ez irányú munkásságából. Ja, az HBO-n közben már negyedórája genyszterkedik a veterán Paul Newman, aki bár magyar volt, de A kárhozat útjában írt ad, s ki is irt mindenkit.

Csütörtökön vérszemet kapnak a monitorok, és bevezetnek még egy adásszüneti napot, de hiába, mert én már a múlt héten kidobtam az ablakon a tévémet, amikor három csatornán is ugyanazt közvetítették. De tényleg, milyen jó lehet beszélgetni, mosógépet javítani vagy békát nyúzni, nem? Egyszer próbáljuk ki!

Figyelmébe ajánljuk

Halál kasmírpulóverben

Almodóvar öregszik. E tény új dolgokra sarkallja: megjött az étvágya, hogy az öregedésről és a halál egyre nyomasztóbb közelségéről meséljen, és el-elkalandozik spanyol anyanyelvétől.