tévésmaci - A besurranó polip

  • .
  • 2010. augusztus 26.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché átvágtak a mezőn, forrón perzselt a nap, színes virágok mórikálták magukat mindenfelé. Sztupa egy fűszálat rágcsált, Troché egy dalt dúdolt, nem is csak úgy, magában, inkább félhangosan.
A berekbe érve sokáig nem találtak senkit. Már bokáig merültek az iszapban, amikor végre Matula néni közismert alakja tűnt fel a fűzfák alatt. Megtorpantak, Troché, aki még a cuppogásuk közepette sem hagyta abba a dudorászást, most hirtelen elhallgatott, és figyelmesen nézte a látszólag magába feledkező, fekete ruhás öregasszonyt, semmi kétség, gondolta, prücsköt herél. Sztupa szedte össze végül hamarabb a bátorságát, s megszólította. Hát az úttörők hol vannak, Matula néni? Kimentek a tanösvényre, mondta az öregasszony, már-már kedvesnek ható természetességgel, úgy, hogy közben fel sem nézett a munkájából. Kivel? - csúszott ki Troché száján a kérdés, de legszívesebben azonnal leharapta volna a nyelvét. Ami azt illeti, Sztupa is feddőn nézett rá. De a szülét, úgy látszik, nem lehetett kihozni a sodrából. Szip-szip Szabó, a rongyszaggató van velük, mondta. Zimányi Taylor bement a faluba, a postára, hogy feladja a gyerekek leveleit. Ez már sok volt Trochénak, Matula néni, mint valami információs pult nyomja, ilyet még nem pipált. Sztupa is zavarba jött, s próbálta elterelni valami kevésbé konkrét témára a szót - pedig ők kezdték a kérdezősködést, most megehetik, amit főztek. Oszt' jó-e még a kis hursány? - bökött a banya kezében lévő egészen kicsiny méretű - egykor borotvaéles - késre.

Pénteken (27-én) rögtön egy versennyel kezdünk, Szigorúan bizalmasat nézünk-e kilenckor este a film+-on vagy A Pál utcai fiúkat a Filmmúzeumon - mindkettőt láttuk ezerszer, de utóbbi kedvéért nem árt esetleg elkapni az aprónép grabancát, legalább azért, hogy ne nézzenek annyira bután, amikor kikérdezik tőlük a kötelező olvasmányokat. Az HBO-n 23.55-kor A Baader Meinhof csoport lép fel, huszadik századi német népi táncokkal.

Szombaton az MGM-en virít 20.30-kor a Háborús játékok című 1983-as filmmű, mely ugyancsak az említett kellemetlen évszázad egyik főparájának állít emléket - a gimnazista(képű) Matthew Broderick ráküldi a rakétákat Moszkvára és Leningrádra meg pár hasonló koszfészekre, hekkelés útján. Vajon sikerül-e? Ezt a kérdést a nagy Al Pacino is felteszi magának vallomásos dokumentumfilmjében, mely Shakespeare színrevitelének számos nehézségeit tárgyazza; 22.25-kor az m1-en Richard nyomában. De megnézzük-e századszor is A nagy balhét 23.20-kor a tv2-n? Nem, ofkorsz.

Vasárnap az RTL Klub visszavág, 16.15-kor a Butch Cassidy és a Sundance kölyökkel. De este jön megin' a tv2, s 23.45-kor A John Malkovich menet - felteszem holnap a másik gagyella A Kubrick-menetet tolja. A Cinemaxon tíz perccel előbb elkezdik már a Tolvajok, mint mi című am. krimit, 1973-ból: Robert Altman rendezésében gyilkosokból lett szökevények rabolnak bankokat, elég sokat. Szolgálati közlemény: ma kezdi a Barca a bajnokságot.

Hétfőn a monitorok lázadása miatt adásszünet.

Kedden A burzsoázia diszkrét bájában fellép a múlt héten pár oldallal beljebb emlegetett Milena Vukotic a Filmmúzeumon este kilenckor, mely csatorna úgyis a második otthona neki, mert itt adja Pinát végtelenítve (a Fantozzikban). Mondhatnám úgy is, hogy Kifulladásig (22.45-kor, ugyanitt).

Szerdán feltehetően a Lajta gőzdaráló újraszentelésének a tiszteletére lezúzza az m1 23.30-kor a Patyomkin páncélos c. filmet, melynek híres lépcsőjelenetét feltehetően önök is ismerik valahonnan - én például Brian De Palma dús ez irányú munkásságából. Ja, az HBO-n közben már negyedórája genyszterkedik a veterán Paul Newman, aki bár magyar volt, de A kárhozat útjában írt ad, s ki is irt mindenkit.

Csütörtökön vérszemet kapnak a monitorok, és bevezetnek még egy adásszüneti napot, de hiába, mert én már a múlt héten kidobtam az ablakon a tévémet, amikor három csatornán is ugyanazt közvetítették. De tényleg, milyen jó lehet beszélgetni, mosógépet javítani vagy békát nyúzni, nem? Egyszer próbáljuk ki!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.