tévésmaci - A besurranó polip

  • .
  • 2010. augusztus 26.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché átvágtak a mezőn, forrón perzselt a nap, színes virágok mórikálták magukat mindenfelé. Sztupa egy fűszálat rágcsált, Troché egy dalt dúdolt, nem is csak úgy, magában, inkább félhangosan.
A berekbe érve sokáig nem találtak senkit. Már bokáig merültek az iszapban, amikor végre Matula néni közismert alakja tűnt fel a fűzfák alatt. Megtorpantak, Troché, aki még a cuppogásuk közepette sem hagyta abba a dudorászást, most hirtelen elhallgatott, és figyelmesen nézte a látszólag magába feledkező, fekete ruhás öregasszonyt, semmi kétség, gondolta, prücsköt herél. Sztupa szedte össze végül hamarabb a bátorságát, s megszólította. Hát az úttörők hol vannak, Matula néni? Kimentek a tanösvényre, mondta az öregasszony, már-már kedvesnek ható természetességgel, úgy, hogy közben fel sem nézett a munkájából. Kivel? - csúszott ki Troché száján a kérdés, de legszívesebben azonnal leharapta volna a nyelvét. Ami azt illeti, Sztupa is feddőn nézett rá. De a szülét, úgy látszik, nem lehetett kihozni a sodrából. Szip-szip Szabó, a rongyszaggató van velük, mondta. Zimányi Taylor bement a faluba, a postára, hogy feladja a gyerekek leveleit. Ez már sok volt Trochénak, Matula néni, mint valami információs pult nyomja, ilyet még nem pipált. Sztupa is zavarba jött, s próbálta elterelni valami kevésbé konkrét témára a szót - pedig ők kezdték a kérdezősködést, most megehetik, amit főztek. Oszt' jó-e még a kis hursány? - bökött a banya kezében lévő egészen kicsiny méretű - egykor borotvaéles - késre.

Pénteken (27-én) rögtön egy versennyel kezdünk, Szigorúan bizalmasat nézünk-e kilenckor este a film+-on vagy A Pál utcai fiúkat a Filmmúzeumon - mindkettőt láttuk ezerszer, de utóbbi kedvéért nem árt esetleg elkapni az aprónép grabancát, legalább azért, hogy ne nézzenek annyira bután, amikor kikérdezik tőlük a kötelező olvasmányokat. Az HBO-n 23.55-kor A Baader Meinhof csoport lép fel, huszadik századi német népi táncokkal.

Szombaton az MGM-en virít 20.30-kor a Háborús játékok című 1983-as filmmű, mely ugyancsak az említett kellemetlen évszázad egyik főparájának állít emléket - a gimnazista(képű) Matthew Broderick ráküldi a rakétákat Moszkvára és Leningrádra meg pár hasonló koszfészekre, hekkelés útján. Vajon sikerül-e? Ezt a kérdést a nagy Al Pacino is felteszi magának vallomásos dokumentumfilmjében, mely Shakespeare színrevitelének számos nehézségeit tárgyazza; 22.25-kor az m1-en Richard nyomában. De megnézzük-e századszor is A nagy balhét 23.20-kor a tv2-n? Nem, ofkorsz.

Vasárnap az RTL Klub visszavág, 16.15-kor a Butch Cassidy és a Sundance kölyökkel. De este jön megin' a tv2, s 23.45-kor A John Malkovich menet - felteszem holnap a másik gagyella A Kubrick-menetet tolja. A Cinemaxon tíz perccel előbb elkezdik már a Tolvajok, mint mi című am. krimit, 1973-ból: Robert Altman rendezésében gyilkosokból lett szökevények rabolnak bankokat, elég sokat. Szolgálati közlemény: ma kezdi a Barca a bajnokságot.

Hétfőn a monitorok lázadása miatt adásszünet.

Kedden A burzsoázia diszkrét bájában fellép a múlt héten pár oldallal beljebb emlegetett Milena Vukotic a Filmmúzeumon este kilenckor, mely csatorna úgyis a második otthona neki, mert itt adja Pinát végtelenítve (a Fantozzikban). Mondhatnám úgy is, hogy Kifulladásig (22.45-kor, ugyanitt).

Szerdán feltehetően a Lajta gőzdaráló újraszentelésének a tiszteletére lezúzza az m1 23.30-kor a Patyomkin páncélos c. filmet, melynek híres lépcsőjelenetét feltehetően önök is ismerik valahonnan - én például Brian De Palma dús ez irányú munkásságából. Ja, az HBO-n közben már negyedórája genyszterkedik a veterán Paul Newman, aki bár magyar volt, de A kárhozat útjában írt ad, s ki is irt mindenkit.

Csütörtökön vérszemet kapnak a monitorok, és bevezetnek még egy adásszüneti napot, de hiába, mert én már a múlt héten kidobtam az ablakon a tévémet, amikor három csatornán is ugyanazt közvetítették. De tényleg, milyen jó lehet beszélgetni, mosógépet javítani vagy békát nyúzni, nem? Egyszer próbáljuk ki!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.