tévésmaci - A sül fésül

  • .
  • 2008. augusztus 21.

Trafik

Titok, nem titok, Sztupa a Klapka György utcában lakott, úgy indultak találkozni az oroszokkal valami Tivat nevű helyre, Crna Gorába, hogy Troché jött a falu vége felől, és bekiabált. Nehéz napok voltak, amiken mindezt visszafejtettük - persze az NKVD bevonásával -, az elvtársak is teljesen elhűltek, amikor azt kellett megtudniuk, hogy mi a "kisutca" valódi neve.
Bajban voltam eléggé, Jirí Klapka velíkíj vengerszkíj girój, frídómfájtör éjtínfótiéjt, from Komarno, ungarischen Komarno kasteldefender. Nu, ták - mondta az őrnagy, s a bánat tudja, mire gondolt. Némi elégtétellel töltött el, hogy valószínűleg a muszkavezetőknek is nehéz dolguk lehetett. Ahhoz mit szólnál, szemüveges tovaris, hogy Bika sor? Bullszró, hm? Mindegy, az ilyen piszlicsáré nehézségek alig is hátráltatták a híres tivati találkozó hajszálpontos rekonstruálását. Volt olyan nap, amikor egész este tízig bogarásztuk a térképeket, hallgattuk vissza a szalagokat, de akkor a ruszki csávó fölállt, s valami olyat szólt, hogy szmotrí tyilivízor. Igazad van, goszpogyin, mi is ebben a cipőben járunk.

Pénteken (22-én) az m1-en 22.40-kor Monsieur Ibrahim és a Korán virágai, helyeske franszia film Omar Shariffal és szolid isztambuli ibusszal meg némi könnyfacsarászattal, 2003-ból. Az MGM-en a hetvenes évek imperialista ópiuma éjfélkor: Rollerball. A Filmmúzeum már sokszor ajánlott klasszikusokkal keresi kenyerét: 17.20-kor Körhinta, 21.40-kor Egy szöszi szerelme. Fantozzival mi van, komák?

Szombaton bevonulunk, én és a vombatom. Az MGM például valami barterben lehet a papsággal, mert ilyeneket nyomat, hogy Ima egy haldoklóért (24.00), Gyónás gyilkosság után (20.30) és 13.00-kor Nincs bocsánat (gondolom, ziher vasz ziher). A Dunán nyolckor Gothár Péter is bevonul 1968-ban Csehszlovákiába a Melodráma nevű tankján. Délben volt Harmadik típusú találkozások az HBO-n (12.50), abban meg a Kodály-módszer vonul be a nemzetközi tudatba (haj, ha tudnák az igazit a nemzetköziek). Frears (és Nick Hornby) nyálágyúja, a Pop, csajok, satöbbi nyolckor fecskendezik az m1-en.

Vasárnap egy rossz képregényomázs Paul Newmannel és Tom Hanksszel este kilenckor az m2-n: A kárhozat útja. Úgy esik benne az eső, hogy minden cseppet megszámolhatnak benne az írek, akik szegről-végről Al Capone alvállalkozói. Negyedórára rá emlékeztető arról, hogy vidám is volt a nyolcvanas évek eleje: 48 óra; tv2 (Nick Nolte és Eddie Murphy rontja benne a levegőt). Volt hétkor egy nagyon rossz adaptáció a Dunán, A sárga szoba rejtélye. Lesz tizenegykor ugyanitt egy kizárólag jófejeknek ajánlott zsebtévé, hokit akartam mondani, a Takeshis'.

Hétfőn már csak visszacsípünk kicsinyt ebből a rettenetes tévézési furorból, és beérjük a filmplűkettőn 20.40-kor nyomott Gosford parkkal (Robert Altman), én persze ezredszer is a New York árnyait nézem 21.45-kor a Filmmúzeumon. Fantozzival mi van, komák?

Kedden én be nem kapcsolnám a tévémet, csak az ezeredszer látott A francia (rosszul írják, esszel kell, mint fenn) hadnagy szeretője c. Reisz-filmért. Teszek a Távol a mennyországtólra is simán, pedig az is a filmplűkettőn van 15.40-kor, és asszem Todd Haynes rendezte, és játszik benne Palmer elnök is (szokása ez az amerikai elnököknek, Reagan is játszott egy csomóban, Kennedy meg a Forrest Gumpban). És rögtön utána meg a herzogiánus A medvekirály, amit dettó hetente szokásom nyomatni. A magyar filmek késő éjszakai barátja, a tv2 1.15-kor próbálkozik be Kamondi Zoltán Kísértések című kisiklásával, szénné fogják nézni a dolgozó tömegek.

Szerdára megint csak százszor látott kötelező olvasmányok a Filmmúzeumon, én ugyan szót nem vesztegetek a Zenekari próbára (Fellini; 1978; 16.05), pláne a Panelsztorira (1979; na, ki is?; 17.20), én el nem hiszem, hogy ezek után Még kér a nép (Jancsó; 1973; 21.40). Fantozzival mi van, barátocskáim?

Csütörtökön még mit nem, felejtsetek el - tévézni végre. Árt, pupákok! A kevés is.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.