tévésmaci - Gorilla Kamilla

  • .
  • 2010. február 18.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché a fedélközben álltak, a vihar még épp csak az ég alján mutatta magát, mint valami messziről vészjóslóan bámuló fekete rém. Épp tűnni látszott a napok óta tartó szélcsend, a távoli vastag fellegek előőrseiként szürke pászmák úsztak a napkorong felé.
Sztupa antiknak tűnő dobozkát húzott elő - teljesen indokolatlanul viselt - malaclopójának valamelyik rejtett hasítékából. Ha iránytű, lefejelem - gondolta Troché, de csak annyi csúszott ki a száján, miután Sztupa felpattintotta a kékes-sötétszürke dobozt, hogy "így legyen öt találatom". Sztupa az iránytűre meredt, s a tokját automatikus nemtörődömséggel nyújtotta Troché felé. Az elvette, s hozzálátott a nagyon kicsi, arany színnel nyomott betűk silabizálásához (szemüveg kellett hozzá): E. G. Thomas F. S. M. C. 106. Sutton Rd Southend-on-Sea. Phone 66087. No, ennek majd utánanézek - gondolta. Itt most történetünk elmesélésében átugorjuk a nagy vihar leírását, s afelől is hagyunk kétségeket, hogy mint is vészelték át (vagy sem) hőseink az elemek tombolását. Hanem azonnal Essexben termünk, a Temze tölcsértorkolatánál fekvő Southend-on-Sea városkában. Egy virtigli kelet-angliai üdülővárosban, a világ leghosszabb, több mint két kilométeres sétamólóján, ahol teljesen váratlanul régi kedves ismerősökbe ütközünk. És nagy meglepetésünkben bekapcsoljuk a tévét. Pénteken (19-én) "Éljen a bajnok! Éljen a bajnok!", az MGM - egyetértésben a Magyar Naranccsal - este fél kilenckor leadja ezredszer a lap beltestében több helyütt is emlegetett nagyszerű Richard Lester 1974-es Pénzt vagy életet c. filmjét - ám most mintegy állításaink bizonyítékaként teszi ezt.

Szombaton mindenkit óva intenék a tv6-on este tízkor tolt Meztelenül (Néma gyilkos) c. 2004-es német thrillertől, mert e napon nincsen is tévé, hiszen az emberek az utcára tódulnak és a hideg idő ellenére nagyszabású karnevállal ünneplik Kurt Cobain 43. születésnapját. Tudják, a srác, aki szétlőtte a saját fejét.

Vasárnapra egy memó arra nézvést, hogy régebben sem volt egy húsvéti körmenet a híres lektűrök adaptálása, még az oly könnyű kezű majsztróknak sem, mint Mike Nichols - 1970-es műve, A 22-es csapdája Alan Arkin, Anthony Perkins, Orson Welles, Jon Voight és Martin Sheen fellépésével 0.50-kor esedékes a tv2-n. Előtte éppenséggel a film+-on 22.40-kor lesz Pterodactyl - Szárnyas gonosz 2005-ből, Coolióval, vagy kilenckor a Filmmúzeumon 12 Majom (1995; Terry Gilliam). Esetleg mit szólnak egy 2002-es angol Zsivágó-adaptáció első feléhez az m2-n 22.15-kor, vagy Costa-Gavras, Joe Eszterhas és Bill Conti összefogásához (Debra Winger meghódítására): Elárulva; MGM; 22.35.

Hétfőn, miután letudtuk a nagy Bruce Willis-lőorgiát (az HBO-n 21.40-kor: Drágán add az életed!; 23.50-kor pedig Még drágább az életed), jöhet Chaplin és Edna Purviance 1.55-kor az m1-en az Egy éjszaka a varietében c. 1915-ös, műemlék jellegű darabban. Ám aki nem kér McLaine vagy ki a bánat lövészből, nézze inkább az MGM-en Tony Curtist és Sidney Poitiert a Megbilincseltekben (1958), 18.50-kor. Majd a Hallmarkon kilenctől Clive Owennel a Tizedmásodperc c. angol drámát, ami arról szól, hogy jobb jóban lenni a biciklistákkal. Jobb, csak nehéz.

Kedden ismét egy német filmhez lesz szerencsénk, már akinek ez szerencse. Til Schweiger domborít az RTL Klubon 0.10-kor kezdődő Tűz esetén c. dolgozatban - melyben egy decens spéttel (11 év) felrobbant berlini bombáról tudunk meg sok vicces dolgot. A Filmmúzeumon kilenckor Szoba kilátással (biztos sokadszor), s 0.50-kor Hegyezd a füled! (1987; Frears; Gary Oldman, Vanessa Redgrave - ez is századszor). És volt délelőtt egy némileg túlértékelt Gianni Amelio-film is, de szerintem matinénak épp megteszi A ház kulcsai 11.15-kor a tv2-n.

Szerdán szünet.

Csütörtökön a két Vörös folyót egymás után az MGM-en ki nem hagyhatom, persze fordítva lesz, 20.30-kor az 1988-as remake nímandokkal, majd 22.10-kor az 1948-as, amiben a John Wayne van.

De ha én lennék a John Wayne, akkor jól szétlőném a coltommal a tévét.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.