tévésmaci - Robin Sül

  • .
  • 2008. július 10.

Trafik

Annyira rossz tahónak lenni. Vagyis olyan az, mint az ivás: rövid ideig jó, s utána hosszú ideig rossz.
A legrosszabb, amikor a lépcsőházban jön rá az ember, hogy mennyire cikifej volt az előbb. Ég, pirul, de lassan elkezdi gyűjteni az erőt a bocsánatkéréshez. Hát nem azt írtam a múlt héten, hogy "Jirí Menzel egyetlen időtállónak tűnő felszólamlása, a Hóvirágünnep." Bocsánatot kérek! Ez egy marhaság, és rosszul is hangzik. Gondoltam volna csak a maestro 1967-es filmjére, a Szeszélyes nyárra! A Vladislav Vancura kisregényéből készült film nem csupán nagyszerű mulatság, de az egyik legtökéletesebb irodalmi adaptáció, amire emlékszem. Nemcsak a káprázatos(an nehéz) szöveget vezetik elő tök hitelesen a (máshol is nagyszerű) színészek, de a képi világ, a lendület, a hangulatfestő erő és maga a rendező, a csepűrágó Arnostek szerepében, mind százszázalékos! Egyszer csinálna valaki filmet a János, a pékből! Minimum egy fiatal Menzel!

Akkor már azt is jó, ha bevallom, hogy én a következő (1968-as) Bűntény a mulatóbant is iszonyúan bírtam. Elhiszem, hogy ahhoz nagyon sokat tett hozzá Suhy és Slitr, a cseh zenés színház, a prágai kabarévilág második nagy generációjának (az első mondjuk Werich és Voskovec voltak) a legjobbjai. Attól az még Menzel filmje. Meg az övék is: Jirí Suhy írta a szövegeket, Jirí Slitr a zenét, és ők a főszereplők is. 1959-ben Suhy alapította az egykor még mifelénk is jól csengő nevű prágai Semafor színházat (sedm malych forem = 7 kis forma). Slitr meg öngyilkos lett. Mikor, mikor? 1969-ben.

Tévézünk?

Pénteken (11-én) Nézz balra, ott egy svéd! Dán dogmafilm 2003-ból, én azt bírom benne a legjobban, hogy... - mindegy, a legelső mondatát, nézzék inkább meg este 11-kor az m2-n.

Szombat az egyetlen olyan napunk, amikor érdemes (ebben nem vagyok ugyan biztos teljesen) tévéznünk. Az RTL Klubon például este fél nyolckor lesz Az Északi-tenger kalózai c. franszia-német-spanyol kalandfilm 2006-ból. Ezekkel az elsüllyedt műfajokkal még senki nem járt jól, ha felmelegítette őket, ettől sem várok sokat, de annak, aki ma is el tudja fütyülni egy rozé hosszúlépésért a Surcouf filmzenéjét az utolsó hangjegyig, nem szabad elugrania ez elől sem - maximum rossz lesz. Ígérjék meg, ha Saint-Malóban járnak, csak az Hoötel le Surcoufban szállnak meg! Rendes lenne önöktől. 21.50-kor a Filmmúzeumon kétszázadszor is meg lehet nézni a New York árnyait. Nos, mert az olyan, hogy kétszázszor is meg lehet nézni. Én legalább kétszer kötelezővé is tenném mindenkinek. Nehogy az m2-n nézzék helyette a szinte párhuzamos (22.10) Egy amerikai Rómában c. 1962-es limcsit, ilyesmivel ráérnek az Angyalok és démonokig. Még akkor se, ha rögtön utána (23.55) Az íj című felkapott távol-keleti dolgozattal keresi a kedvüket a kettes műsor. Én a Dunáról választok egy 1959-es franszia és fekete-fehér darabot, az a címe, hogy A zsebtolvaj. Ne is kérdezzék, kik játszanak benne. Marika Green, hm? Az a lényeg, hogy Robert Bresson csinált valamit a Bűn és bűnhődéssel.

Vasárnap hacsak nem du. 3-kor az MGM-en a Van, aki forrón szereti.

Hétfőn viszont még ennyi sem. Időutazás a Lenin-szobrok fénykorába: műsorszünet.

Kedden bezzeg már kora délután nekifoghatunk, hisz a Duna 14.25-kor kezdi A szép Antoniót (olasz; 1960; fekete-fehér). Éjjel egy albán-magyar film, ami valszeg teljesen albán a tv2-n 1.25-kor: Sako menyegzője.

Szerdán este nyolckor a Filmmúzeumon az Egy szöszi szerelme, ami valójában szerelmei, de ez nem számít, az a film még mindig marha jó! Vajon elmondhatjuk-e ugyanezt A smaragd románcáról is? Ciki, nem ciki, nekem tetszett, amikor bemutatták, bár a folytatásaitól bubópestist kaptam vagy másmilyen kiütéseket. Az HBO-n lesz 18.15-kor.

Csütörtökön egy délelőtti Blues Brothers a tv2-n. Most így írják épp: Blues Brothers - A bluestestvérek, felőlem. Nem volt ilyen száma a Hobónak? 11.40-es blues? Kár. Még az este a Dunán (22.05-kor) bepróbálkozhatunk egy görög-spanyol filmmel, bár el nem tudom képzelni, hogy a focin és a turizmuson kívül milyen közös témáik lehetnek. A cím mindenesetre sokat sejtet: Anna nyara. 2001-es a mű.

Átgondoltam alaposan: ne tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.