"Tudatosan eklektikus" - Mészáros Zoltán fesztiváligazgató

  • .
  • 2011. június 16.

Trafik

rés a présen: Nyolcadik alkalommal rendezitek meg a Veszprémfesztet. Sok vagy kevés tapasztalat ez egy fesztivál esetében? Mészáros Zoltán: A több évtizedes múlttal megáldott fesztiválokhoz képest nyilván kevés.
A törzsközönség kialakításához is évtizedek kellenek, bár érezzük, hogy évről évre több a visszajáró, és hogy egyre többen ehhez alakítják a balatoni nyaralást. Tudatosan eklektikus a zenei profilunk, a klasszikustól szinte a popig mozgunk, és ez bonyolítja a dolgot.

rap: Mik voltak a fő szempontjaitok idén a program alakításakor?

MZ: Idén se nemzetközi opera-,se dzsessz-sztár nem érkezik Veszprémbe, ezek "luxusberuházások" lennének;most a világzene lesz a középpontban. Bennünket is szorít az állami és a szponzori pénzek elapadása, így nagyon észnél kell lennünk; ugyanakkor szerintem nagyon erős a fellépők mezőnye.

rap: Mik lesznek a kiemelt programjaitok? Vannak kiegészítő ajánlatok is?

MZ: Gilberto Gil, Nils Landgren, az Incognito és Youssou N'Dour, ami a nemzetközi neveket illeti, Snétberger, az Amadinda és a Concerto Budapest Keller András dirigálásával, ami a magyarokat. Szinte párhuzamosan a fesztivállal megy a Rozé, Rizling és Jazz Napok, a város szívében, az "város téren, csak balatoni borászatokkal és szinte csak pályakezdő, fiatal magyar dzsessztehetségekkel. Mellette a Veszprémvölgyijezsuita kolostorban egy négynapos Liszt-tematikájú kamarafesztivált csinálunk Jandó Jenő, Szokolay Balázs, Mocsári Károly, ifj. Kállai Ernő és mások részvételével; a nulladik napon gyerekoperával (Pomádé király új ruhája), a "pluszegy" napon pedig egy szimfoniettával, az Auer Gyermek Szimfonikus Zenekarral toldjuk meg a nagyszínpadot ebben az évben.

rap: Hogyan válogattátok a helyszíneket?

MZ: A fesztivál egyik életre hívója, inspirációja maga a helyszínünk, a Szentháromság tér, a veszprémi vár főtere volt. Ez egy 17-18. századi barokkos épületekkel körülvettamfiteátrum szerintem. A színpadunk az Érseki Palota kocsiszín-bejárójára épül rá, a nézőterünk 1700-1800 fő közötti, szóval azt hiszem, a helyszínünk, amiről minden díszlettervező álmodik, nem túlzás, parádés; nagyon egyedi és megkapó, és a léptéke is nagyon jó.Ebben a "prémium" szegmensben, ahol mi mozgunk, a tapasztalatom is az, hogy a minél egyedibb, minél történelmibb helyszín nemzetközileg is fontos. Persze úgy a felében elvert bennünket az eső az utóbbi 7 évben, ekkor a Veszprém Arénába költözünk, ami ugyan nem a vár, de az ország egyik legmodernebb rendezvénycsarnoka. A többi helyszínnél is az volt a fontos, hogy autentikus, történelmi köze legyen Veszprémhez: a jezsuita kolostor vagy az egykori piac, a mai "város tér mind ilyenek.

rap: Milyen egyéb fesztiválokra jársz szívesen?

MZ: A hasonló léptékű és jellegű fesztiválok a kedvenceim. A tömegfesztiválok legtöbbször csapnivaló hangminőségétől ahogy öregszem, egyre jobban távolodom. Többször voltam Montreux-ben, de Snétbergert is több nemzetközi fesztiválra kísértem el. A Cap Roig fesztivált szeretem, amit Barcelona mellett egy arborétumban, a tengerpart egy szirtjének dőlve rendeznek, vagy a Ravellót, ami egy várkastély parkjában az Amalfi-parton szinte a tenger fölé emelt színpadra épül, illetve a Schloss Engerst, ami Köln és Frankfurt között egy kastély parkjában van. Sem a nagyvárost, sem a nagy helyeket nem szeretem. A magyar fesztiválok közül pedig az ország legjobb ingyenes fesztiválja, a veszprémiUtcazene a kedvencem természetesen.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.