Ötvenéves az UV villamos - Sínes történet

  • kovácsy
  • 2006. április 6.

Tranzit

1956. március 31-én született Angus Young, az AC/DC gitárosa. Ugyanezen a napon három budapesti orosz nyelvű gyűjtemény összevonásával létrejött a Gorkij Könyvtár, és miközben a magyar magkémia jeles képviselője, Imre Lajos akadémikus egy nemzetközi kongresszusra Moszkvába utazott, még mindig ugyanezen a tavaszi napon "műszakrendőri vizsgát" tett az UV villamos.

1956. március 31-én született Angus Young, az AC/DC gitárosa. Ugyanezen a napon három budapesti orosz nyelvű gyűjtemény összevonásával létrejött a Gorkij Könyvtár, és miközben a magyar magkémia jeles képviselője, Imre Lajos akadémikus egy nemzetközi kongresszusra Moszkvába utazott, még mindig ugyanezen a tavaszi napon "műszakrendőri vizsgát" tett az UV villamos.

*

Írásunknak ez utóbbi a tárgya, ez a maga sajátos módján too old to rock and roll, too young to die benyomást keltő, éveit öntudatosan viselő jármű. Ötvenedik születésnapját első szolgálati helyén, a 2-es vonal Jászai Mari téri végállomásán ünnepelte, riporterek és fényképészek, ingyen krumplicukor, tejkaramella és kiváló minőségű medvecukor - alias bocskorszíj -, továbbá lelkes érdeklődők társaságában, akik aztán ki is próbálhatták a járművet, átélve a tudatos és elmélyült villamosozás ritkán adódó élethelyzetét. Másnap is. Harmadnap viszont már a Moszkva téren lépett föl a jármű, mintegy ellenpontozva az új Siemens-modellt, a Combinót, közeles (2007-ig bekövetkező) eltűnésének közvetett okát. Arról a típusról beszélünk, amit - most még - például a Deák téren láthatunk érkezőben vagy indulásra készen, a 47-es és 49-es vonalán. 1965-ig összesen 375 darabot gyártottak belőle. Fénykorát a Nagykörúton élte, a 4-es és 6-os viszonylaton, míg 1978-ban le nem cserélték a szintén magyar (Ganz) gyártmányú, és ott már szintén nem sokáig látható csuklósokra. A Combino által kiszorítva ez utóbbiak váltják föl most a még megmaradt viszonylatain is, az UV-ből pedig néhány darabot megtartanak múzeumi tárgyként, netán nosztalgiafelhasználásra (egy is-kola is kapott egyet), a többit szétszerelik, beolvasztják.

*

Az a bizonyos, ötven évvel ezelőtti műszakrendőri, vagyis műszaki vizsga nem valami gyökeresen új fejlesztés eredményét volt hivatott elbírálni, hiszen az új villamos motorkocsi egy 1939-re kifejlesztett alapjármű, a "Stuka" vál-tozata volt. (A német vadászgép adott olyan hangot elzúgtában, mint emez fékezéskor - innen a közszájú elnevezés.) A "Stuka" külleme radikális változást hozott a korábbi, bumfordi, játékosabb hangulatú kocsikhoz képest, amelyek életteli csikorgással töltöttek meg kül- és belvárost, olyan, elképesztő helyeken kanyarogva, mint a Papnövelde vagy a Bezerédi utca, a Lövölde vagy a Klauzál tér. Azok a régi, háború előtti villamosok, homlokukon a féloldalasan elhelyezett, kerek számtáblával és az ívelt, átfordítható áramszedővel, pótkocsijukban a kétoldalt húzódó fapadokkal a hatvanas években még rendszeresen járták a maguk kényelmes, döcögős módján a külvárosi vonalakat. A sokféle elöregedő típus együttélése persze a mainál nagyságrendekkel nagyobb javító-szerelő kapacitást követelt meg: az iparosítással járó tömegmozgatás kényszere miatt muzeális darabokat is üzemben kellett tartani. Ráadásul több volt a viszonylat is: 1958-ban például 60, pontosan kétszer annyi, mint ma. Ezeket a régi villamosokat szorították ki lassan a "Stukák" és pótkocsis kombinációik, aztán, a hatvanas években eluralták a terepet az UV-k (az U a típusjel, a V meg állítólag távvezérelt voltukra utal, arra, hogy a vezető a hátul pörgő motort is mozgásba tudta hozni). Történtek próbálkozások a szállítható utasmennyiség fokozására, például csuklóssá építettek össze két motorkocsit plusz egy új középrészt, de a motorok nem bírták a terhelést.

Hogy mármost szép-e, szeretni való-e az UV villamos, ez mindenképpen vitatható. Nézhetjük úgy, hogy erőt sugároz, és karcsú homlokzata kecses, de láthatjuk bájtalanul esetlennek is. Az, hogy télen kegyetlenül hideg, nehezen megbocsátható hibája, és a talpat olykor minden határon felül túlbizsergető rezonancia sem melengeti az érzékenyebb lelkületű utas kedélyét. De ha már nem lesz, utólag biztos tetszeni fog, akár mozgó, akár ülő kalauzzal, akár - KN jelzéssel - kalauz nélkül emlékszünk rá.

A villamosbolond weboldala-kon (különösképpen: www.hampage.hu/kozlekedes/) számos apró részletet tanulmányozhatunk az UV-k kisebb-nagyobb változtatásairól, átalakításairól, amelyek egészen a kilencvenes évekig folytatódtak. Akik őrzik még éles szemű emlékeiket, felidézhetik a padlózat egykori farácsozatát, az ajtó fogantyúja fölött a pöcköt, amit a kézi nyitáskor le kellett nyomni, aztán vagy működött, vagy nem. És semmiképp se feledjük, hogy az UV villamosok adtak utoljára lehetőséget a lépcsőn (sőt: lépcsőn, fürtben, fél kézzel kapaszkodva, sőt: lépcsőn, fürtben, fél kézzel kapaszkodva és dohányozva) utazásra.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.