Állomásról állomásra XV.: Kisebb barmolások - Balatonalmádi

  • - legát -
  • 2006. június 8.

Tranzit

Ha homlokzatán nem lenne "vasútállomás" felirat, elegáns kaszinónak néznénk. De hamarosan elvész az illúzió, a csinos kis palotának nemrégiben nyúlvány nőtt az oldalába.

Ha homlokzatán nem lenne "vasútállomás" felirat, elegáns kaszinónak néznénk. De hamarosan elvész az illúzió, a csinos kis palotának nemrégiben nyúlvány nőtt az oldalába. Fordul a kocka: a műanyag tetős, ízléstelen építmény valóban kaszinó.

*

A tapolcai vonal nagyszabású felvételi épülete ezzel együtt is az időszámításunk előtti Balatont idézi. Azt a tökéletes idillt, amikor a fürdőtelep szó még úgy csengett, mint ezüst kiskanál a porceláncsészén. Virágoskert a peronon, suttogó fenyők, zöld-fehér csíkos padok. Noha Balatonalmádi 1989 óta város, ráadásul azzal büszkélkedhet, hogy "itt van az északi part egyetlen McDonald's étterme", a kihalt vasútállomás a nem éppen sikeres felújítások ellenére is képes visszaadni valamit abból a korból, amit ma már legfeljebb a csíkos dresszben csetlő-botló Kabos Gyulával lehetne szemléltetni.

Mint annyi más környező település, Almádi is az 1880-as évekbeli filoxérajárványnak köszönheti karrierjét. A döglött tőkébe parcellázással leheltek lelket, a bor helyett víz olcsó és kézenfekvő megoldásnak látszott. A falu nevéhez 1901-ben biggyesztették a Balaton elő-tagot, akkor már felkapott fürdőtelepnek számított, rendszeres hajóforgalommal és olyan gyógyászati attrakciókkal, mint a Kneipp-féle vízkúra, a Rickli-féle nap- és légfürdő vagy a Lachmann-féle táplálkozási rend. Mivel akkoriban még csak a Balaton déli partján volt vasúti közlekedés, a fővárosi közönség úgy tudta a legegyszerűbben megközelíteni a Budapesttől 120 kilométerre fekvő telepet, hogy Szántódnál hajóra szállt. Az utazás minimum 5 és fél órát vett igénybe, ezért nem csoda, hogy egyre többen sürgették az északi parti vasút mielőbbi megvalósítását. Több évtizedes huzavona után a Balaton Vidéki Vasút építéséről 1907-ben törvénycikk intézkedett, de a kecsegtető lehetőségek és az állam "a méltányosság határán túlmenő" ígérete ellenére sem akadt magánvállalkozó, bank vagy helyi érdekeltség, amely vállalta volna a pálya kiépítését. Végül MÁV-beruházásként, az olcsóbb, helyiérdekű szabvánnyal (bővebben: Hol a régi hév?, Magyar Narancs, 2006. április 27.) építették meg, ráadásul úgy, hogy a konkurenciának számító Déli Vasút 1861 óta üzemelő Budapest-Nagykanizsa vonalához való közvetlen kapcsolódást lehetőség szerint elkerüljék. Az 1909. július 9-i avató idején - és még hosszú éveken át - a MÁV tulajdonában álló Budapest-Pusztaszabolcs-Börgönd vonalat, tehát Székesfehérvárt elkerülve használták, az új pálya innen épült ki Tapolcáig 117 kilométer hosszban, ami viszont a keszthelyiek haragját váltotta ki.

Noha a Börgönd-Tapolca vonal tizenkilenc hónap alatt megépült, a munkálatok minden bizonnyal számtalan álmatlan éjszakát okozhattak a kivitelező építési vállalkozóknak, Baján Jánosnak és Babocsay Henriknek, mivel nemcsak sok földmunkával, a magas töltések és mély bevágások kiképezésével, alagútfúrással, de sokszor a munkaerőhiánnyal is meg kellett küzdeniük. Olyannyira, hogy az építkezés hajrájára mintegy 700 olasz és macedón vendégmunkást is szerződtettek. A mai napig nem villamosították.

Magyaros jelleg

A vonalon található állomások eltértek a MÁV-szabványtól (lásd: XIX. századi szabvány, Magyar Narancs, 2005. szeptember 15.), a társaság koncepciója alapján "a környezetbe jól beilleszkedő, magyaros jellegű, népi motívumokat tartalmazó felvételi épületek" készültek. Így válhatott az első balatonalmádi állomás a székelykapus alpesi turistaház etalonjává, amit azóta oly sok hazai hobbitelek-tulajdonos - különösen az elmúlt tizenöt évben - próbált utánozni. A régit azonban hamarosan nagyobb, pompásabb, bár "kevésbé magyaros" váltotta fel, ezt láthatjuk a mai napig.

A halványzöld épületet csupán azért nem nevezhetjük "parányi ékszerdoboz"-nak, mert egyáltalán nem kicsi. A tornyos épület szélkakasként funkcionáló szárnyas kerekével, félköríves bejáratával lenyűgöző látványosság a hazai vasútállomások ismeretében, különösen, ha magunk elé képzeljük például azt a szörnyűséget, amit a közeli Balatonfüreden építettek a hetvenes években, átellenben a régi - egyre roskatagabb - állomással. De közelebb kerülve a balatonalmádi szeplők is kiütköznek, bár a váróteremre nem lehet egy rossz szavunk sem: a cserélhető betűs, műanyag táblás menetrend precíz, a koporsóra emlékeztető poggyászpadok ragyognak a lakktól, és még mozgássérültvécé is van - kulcs a forgalmi ügyeleten. Viszont az 1975-ben épült aluljáró láttán gyomrunk fordul föl, ugyanolyan agyongraffitizett sötét verem, mint bármelyik az országban. A vasoszlopos, kaspós peronra is minden bizonnyal harminc évvel ezelőtt állíthatták azt a visszataszító, barna pavilont (Utasellátó - Édesség, Ajándék, Játék), aminek legalább tíz éve húzták le a redőnyét. A kissé megdöntött kólaautomata viszont csak néhány esztendősnek tűnik, valószínűleg a Nagyon Szomjas Utas alakította ilyenné, miután nem ő, hanem a készülék nyelt egy nagyot. Vigaszágon két csocsó várja a pörgősebbeket, terasz gyanánt néhány asztal, igaz, a peron túloldalán, ahol az ajtókat és ablakokat már nem fehérre, hanem barnára mázolták. Valahogy meg kellett jelölni a kocsmát a már említett kaszinó-kitüremkedéssel, hogy ezáltal a kilencvenes évek elejének bazári építészete és vadkapitalista atmoszférája is összekapcsolódhasson a honi vasúttörténettel.

Úgy tudjuk, az állomást legutóbb ebben az időszakban tatarozták. Minden bizonnyal a teljes kiszolgálás lebeghetett a kivitelezők szeme előtt, mikor a valaha szökőkútként üzemelő, oszlopszerű vöröskő kútba négy csaptelepet építettek. Igazán kellemes meglepetés, hogy három még most is működik. Néhány csikk és papírzsebkendő ázik az alján.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.