Állomásról állomásra XVI.: A banántól a cseresznyéig - Székesfehérvár

  • Pallag Zoltán
  • 2006. július 27.

Tranzit

A székesfehérvári vasútállomás szocreál főépületének létrejöttében, még ha közvetett módon is, fontos szerepe volt a banánnak.

A székesfehérvári vasútállomás szocreál főépületének létrejöttében, még ha közvetett módon is, fontos szerepe volt a banánnak.

A 19. században Kanizsa volt a mezőgazdasági termények dunántúli begyűjtőhálózatának központja és a Triesztből importált déligyümölcsök országos elosztóhelye. Triesztet innen Pragersdorf felől érte el az 1860-ban kiépített vasútvonal, amelyet a kissé darabos nevű Császári és királyi szabadalmazott déli állami és lombard-velencei közép-olaszországi vasúttársaság - 1866-tól Déli Vasút - épített ki. A székesfehérvári pályaudvar régi indóházából az első szerelvény Újszőny felé már 1860. július 1-jén kigördült, az országos vérkeringésbe mégis csak az 1861. április 1-jén átadott Buda-Nagykanizsa vonal révén kapcsolódott be a város (lásd: "Megy a vonat, megy a vonat KanizsáraÉ"). Sőt, a Balaton déli partján húzódó vonal Fehérvárig korábban elkészült, mint a Fehérvár-Buda szakasz. Persze nem volt ilyen egyszerű a dolog, mert a város ingyen felajánlott ugyan ötven holdat az építkezéshez, de feltételül szabta, hogy az "indulóház" a vásártéren legyen. Csakhogy a Déli Vasútnak az ilyen kitérők nem voltak elfogadhatók, így kénytelen volt megvásárolni a Váralja-dűlő és az András-gyöpbeli földeket holdjáért 350 forintért, a Csíkvár-dűlőbelieket 106 forintért.

Nemcsak a déligyümölcs és a dunántúli termények jutottak így Budára, de a jó minőségű magyar termények is ezen a vonalon jutottak Nyugat-Európába; elmondható tehát, hogy a Déli Vasút serkentően hatott a dunántúli gazdasági életre. A vonal három legnagyobb épülete közül az egyik a fehérvári pályaudvar volt a budai és a nagykanizsai mellett. A fehérvári állomáson - a kanizsai mintájára - a pénztárakkal ellátott csarnokon át közelítették meg a vágányokat az induló utasok, míg az érkezők egy másik folyosón át hagyhatták el a pályaudvar területét. Az épület egyik oldalán posta, a másikon étterem volt. Az emeletre szolgálati lakásokat építettek.

A fehérvári állomás 1872-ben még jelentősebb központtá nőtte ki magát, amikor átadták a Magyar Nyugati Vasút által megépített Székesfehérvár-Veszprém-Szombathely vasútvonalat.

A századfordulón megindult a Balaton felfedezése, egyre többen vásároltak telket és nyaralót a tó körül, megnövekedett a kirándulók és a strandolók száma is. A déli part mellett egyre népszerűbbé vált az északi, viszont a megnőtt személyforgalmat a hajók már nem tudták lebonyolítani. Ekkor merült fel a Budapest-Székesfehérvár-Tapolca vonal ötlete, amiről nemcsak a nyaraló sokaság, de a Balatonfelvidék szőlősgazdái is nagy örömmel hallottak. Nem úgy a Déli Vasút vezetői, akik megakadályozták, hogy a MÁV szerelvényei a legrövidebb, Budapest-Székesfehérvár vonalon (1896) közlekedjenek, így a Budapest-Tapolca vonal kerülővel épült ki. (Lásd: Kisebb barmolások, Magyar Narancs, 2006. június 8.) A 752 kilométer hosszúságú Déli Vasutat - az I. világháború után Duna-Száva-Adria vasút - végül 1932-ben államosították, azóta a MÁV tulajdona.

A régi állomásépület gyorsan kinőtte a fehérvári igényeket, ezért 1926-27-ben átépítették és megnagyobbították, és hamarosan a régi indóház egységes perontetős csarnokát is át kellett alakítani. A harmincas években megkezdték a két aluljáró kiépítését. Az új, aluljárós pályaudvart 1938-ban, Szent István halálának ezredik évfordulóján adták át a forgalomnak. Ma is ezeket az aluljárókat használják az utasok a II. világháborúban elpusztult és 1952-ben szocreál modorban újjáépített állomáson, amit legutóbb 2000-ben renováltak. A harminckét vágányból hét szolgálja a személyforgalmat, amelyet napi 100-130 vonatpár bonyolít le. Érkezők és indulók csodálhatják sárga színét, az előcsarnokban található festményeit (lásd Intenzív emberség című keretes írásunkat), a nyomasztó aurájú restit. Itt együtt fogyaszt a megbízható törzsközönség a gyüttment utassal, aki az elborzasztó mellékhelyiségből kiúszván mindjárt a játékgépekbe ütközik, és ha szerencséje van, még egy cseresznye is bejöhet, ami százas téten már szép summa, akár egy sörre is futja.

Pallag Zoltán

Intenzív emberség

A Székesfehérváron megálló, átszálló vagy onnan induló utazóközönség az ötvenes évek óta nem vesz észre két nagyméretű falképet az állomás előcsarnokában. Az ipar termékeinek szállítását idézi meg Konecsni György (1908-1970) kétszeres Kossuth-díjas (1950, 1952) művész képe, melynek hátterében egy erőmű látható, előtte természetesen néhány jó munkásember, akik valami fontos munkát végeznek, és a jövőbe tekintenek, két szélén pedig egy mozdonyt és egy tehervagont fedezhet fel a műélvező utas. Konecsni mozaikjai és pannói többek között megtalálhatók a győri pályaudvaron, a Fészek Klubban, a gyulai Thermál Gyógyfürdőben, sőt Auschwitzban is.

A másik, jóval könnyedebb témájú festmény Béres Jenő (1912-1981) alkotása. Színes nyári ruhába öltözött férfiakat, nőket és gyermekeket ábrázol, ahogy megérkeznek a balatoni nyaralásra. A két fehérvári falkép Pogány Ö. Gábor 1961-ben a Művészetben publikált cikke szerint "felszabadulás utáni képzőművészetünk legtiszteletreméltóbb vállalkozásai közé tartozik". De ezt a minősítést nem osztogatták olyan könnyen, Pogány Ö. magasra tette a mércét, mert szerinte a "szocialista művészet elképzelhetetlen eszmei mondanivaló, intenzív emberség nélkül: ízlésnevelő, tudásfejlesztő, örömokozó hivatását akkor teljesíti, ha közönsége megérti közlendőit, nem zárja el megfejthetetlen rejtvényekkel, követhetetlen és élvezhetetlen disszonanciákkal alkotásait a néptől".

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."