Állomásról állomásra XVI.: A banántól a cseresznyéig - Székesfehérvár

  • Pallag Zoltán
  • 2006. július 27.

Tranzit

A székesfehérvári vasútállomás szocreál főépületének létrejöttében, még ha közvetett módon is, fontos szerepe volt a banánnak.

A székesfehérvári vasútállomás szocreál főépületének létrejöttében, még ha közvetett módon is, fontos szerepe volt a banánnak.

A 19. században Kanizsa volt a mezőgazdasági termények dunántúli begyűjtőhálózatának központja és a Triesztből importált déligyümölcsök országos elosztóhelye. Triesztet innen Pragersdorf felől érte el az 1860-ban kiépített vasútvonal, amelyet a kissé darabos nevű Császári és királyi szabadalmazott déli állami és lombard-velencei közép-olaszországi vasúttársaság - 1866-tól Déli Vasút - épített ki. A székesfehérvári pályaudvar régi indóházából az első szerelvény Újszőny felé már 1860. július 1-jén kigördült, az országos vérkeringésbe mégis csak az 1861. április 1-jén átadott Buda-Nagykanizsa vonal révén kapcsolódott be a város (lásd: "Megy a vonat, megy a vonat KanizsáraÉ"). Sőt, a Balaton déli partján húzódó vonal Fehérvárig korábban elkészült, mint a Fehérvár-Buda szakasz. Persze nem volt ilyen egyszerű a dolog, mert a város ingyen felajánlott ugyan ötven holdat az építkezéshez, de feltételül szabta, hogy az "indulóház" a vásártéren legyen. Csakhogy a Déli Vasútnak az ilyen kitérők nem voltak elfogadhatók, így kénytelen volt megvásárolni a Váralja-dűlő és az András-gyöpbeli földeket holdjáért 350 forintért, a Csíkvár-dűlőbelieket 106 forintért.

Nemcsak a déligyümölcs és a dunántúli termények jutottak így Budára, de a jó minőségű magyar termények is ezen a vonalon jutottak Nyugat-Európába; elmondható tehát, hogy a Déli Vasút serkentően hatott a dunántúli gazdasági életre. A vonal három legnagyobb épülete közül az egyik a fehérvári pályaudvar volt a budai és a nagykanizsai mellett. A fehérvári állomáson - a kanizsai mintájára - a pénztárakkal ellátott csarnokon át közelítették meg a vágányokat az induló utasok, míg az érkezők egy másik folyosón át hagyhatták el a pályaudvar területét. Az épület egyik oldalán posta, a másikon étterem volt. Az emeletre szolgálati lakásokat építettek.

A fehérvári állomás 1872-ben még jelentősebb központtá nőtte ki magát, amikor átadták a Magyar Nyugati Vasút által megépített Székesfehérvár-Veszprém-Szombathely vasútvonalat.

A századfordulón megindult a Balaton felfedezése, egyre többen vásároltak telket és nyaralót a tó körül, megnövekedett a kirándulók és a strandolók száma is. A déli part mellett egyre népszerűbbé vált az északi, viszont a megnőtt személyforgalmat a hajók már nem tudták lebonyolítani. Ekkor merült fel a Budapest-Székesfehérvár-Tapolca vonal ötlete, amiről nemcsak a nyaraló sokaság, de a Balatonfelvidék szőlősgazdái is nagy örömmel hallottak. Nem úgy a Déli Vasút vezetői, akik megakadályozták, hogy a MÁV szerelvényei a legrövidebb, Budapest-Székesfehérvár vonalon (1896) közlekedjenek, így a Budapest-Tapolca vonal kerülővel épült ki. (Lásd: Kisebb barmolások, Magyar Narancs, 2006. június 8.) A 752 kilométer hosszúságú Déli Vasutat - az I. világháború után Duna-Száva-Adria vasút - végül 1932-ben államosították, azóta a MÁV tulajdona.

A régi állomásépület gyorsan kinőtte a fehérvári igényeket, ezért 1926-27-ben átépítették és megnagyobbították, és hamarosan a régi indóház egységes perontetős csarnokát is át kellett alakítani. A harmincas években megkezdték a két aluljáró kiépítését. Az új, aluljárós pályaudvart 1938-ban, Szent István halálának ezredik évfordulóján adták át a forgalomnak. Ma is ezeket az aluljárókat használják az utasok a II. világháborúban elpusztult és 1952-ben szocreál modorban újjáépített állomáson, amit legutóbb 2000-ben renováltak. A harminckét vágányból hét szolgálja a személyforgalmat, amelyet napi 100-130 vonatpár bonyolít le. Érkezők és indulók csodálhatják sárga színét, az előcsarnokban található festményeit (lásd Intenzív emberség című keretes írásunkat), a nyomasztó aurájú restit. Itt együtt fogyaszt a megbízható törzsközönség a gyüttment utassal, aki az elborzasztó mellékhelyiségből kiúszván mindjárt a játékgépekbe ütközik, és ha szerencséje van, még egy cseresznye is bejöhet, ami százas téten már szép summa, akár egy sörre is futja.

Pallag Zoltán

Intenzív emberség

A Székesfehérváron megálló, átszálló vagy onnan induló utazóközönség az ötvenes évek óta nem vesz észre két nagyméretű falképet az állomás előcsarnokában. Az ipar termékeinek szállítását idézi meg Konecsni György (1908-1970) kétszeres Kossuth-díjas (1950, 1952) művész képe, melynek hátterében egy erőmű látható, előtte természetesen néhány jó munkásember, akik valami fontos munkát végeznek, és a jövőbe tekintenek, két szélén pedig egy mozdonyt és egy tehervagont fedezhet fel a műélvező utas. Konecsni mozaikjai és pannói többek között megtalálhatók a győri pályaudvaron, a Fészek Klubban, a gyulai Thermál Gyógyfürdőben, sőt Auschwitzban is.

A másik, jóval könnyedebb témájú festmény Béres Jenő (1912-1981) alkotása. Színes nyári ruhába öltözött férfiakat, nőket és gyermekeket ábrázol, ahogy megérkeznek a balatoni nyaralásra. A két fehérvári falkép Pogány Ö. Gábor 1961-ben a Művészetben publikált cikke szerint "felszabadulás utáni képzőművészetünk legtiszteletreméltóbb vállalkozásai közé tartozik". De ezt a minősítést nem osztogatták olyan könnyen, Pogány Ö. magasra tette a mércét, mert szerinte a "szocialista művészet elképzelhetetlen eszmei mondanivaló, intenzív emberség nélkül: ízlésnevelő, tudásfejlesztő, örömokozó hivatását akkor teljesíti, ha közönsége megérti közlendőit, nem zárja el megfejthetetlen rejtvényekkel, követhetetlen és élvezhetetlen disszonanciákkal alkotásait a néptől".

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.