Állomásról állomásra XVII. - Szerva itt, csere ott - Biatorbágy

  • - legát -
  • 2006. augusztus 31.

Tranzit

Elsősorban az jár a fejünkben, hogy szeptember 13-án lesz hetvenöt éve, hogy Matuska Szilveszter a Füzes-patak fölött átívelő viadukton pokolgépet dobott a bécsi gyorsvonat alá. A mozdony hat kocsival együtt a mélybe zuhant, huszonketten meghaltak. A viadukt azóta Biatorbágy (1966-ig Bia és Torbágy) jelképe, de a helyieket régi vasútállomásuk is büszkeséggel töltheti el. Természetesen van "új" állomás is. Valaha arra is büszkék lehettek.
Elsősorban az jár a fejünkben, hogy szeptember 13-án lesz hetvenöt éve, hogy Matuska Szilveszter a Füzes-patak fölött átívelő viadukton pokolgépet dobott a bécsi gyorsvonat alá. A mozdony hat kocsival együtt a mélybe zuhant, huszonketten meghaltak. A viadukt azóta Biatorbágy (1966-ig Bia és Torbágy) jelképe, de a helyieket régi vasútállomásuk is büszkeséggel töltheti el. Természetesen van "új" állomás is. Valaha arra is büszkék lehettek.

A merénylet évfordulóját emléktábla-avatással és nemzetközi vasútmodell-kiállítással köszöntik, már csak az hiányzik, hogy utcát nevezzenek el Matuska Szilveszterről. Biatorbágy adottságai azonban sokkal jobbak annál, hogy a falusi turizmus ilyen, amerikai jellegű vadhajtásai egyáltalán szóba kerülhetnének: tükörsima utak, tiszta utcák és gondozott parkok, no és az egekbe szökő ingatlanárak jelzik, az agglomeráció kegyeltjével van dolgunk.

Ennek megfelelően a viadukt - ami egyébként két hasonló, de nem egyforma híd, az elsőt 1884-ben, a másodikat 1898-ban építették - környéke sem elhanyagolt. A dombok ölelte táj az impozáns építményekkel, a mélyben elterülő zöld, a csörgedező patak, a kanyargó országút már-már festői hangulatot teremt, a terület természetesen nagyszabású népünnepélyek lebonyolítására is alkalmas. Ráadásul az egyik híd "sétálóutca"-ként használatos, majd' húsz éve nem jár arra vasút, az utolsó szerelvény 1979-ben ment át rajta, de a személyvonatok forgalmát már 1977-ben megszüntették.

A Budapest-Hegyeshalom vonalat a hetvenes években úgy "korrigálták", hogy elkerülje Biatorbágyot. (A régi vonal Bia és Torbágy határán húzódott.) A faluszélen épült új vasútállomás unikumnak számított a maga idején, Perskó Gyula tervező a töltés és a közút közötti szintkülönbség felhasználásával álmodott meg egy olyan hullámzó párkányú, erőteljes építményt, melyet alkonyatban a formája alapján akár űrközpontnak is gondolhattak az Alfa holdbázison edződött kortársak. Nappal viszont inkább azt az érzetet keltette a monolit vasbeton, a tégla, a fa, az üveg és az azúrkék mozaikburkolat (!) egyvelege, hogy negyedszázaddal korábban köszöntött Biatorbágyra az "ezredforduló". A korabeli kritika így lelkendezett: "Az utascsarnok nagy fesztávú, tört vonalú lefedése mind az épületbelsőben, mind a külső tömegkialakításban karakteres, nagyvonalú megjelenést eredményez. A külső tömegformálás is tükrözi az utasáramlás kétszintes megoszlását, a tetőfedés tört megoldása vizuálisan felvezet a magasan fekvő peron felé."

1977-ben, az állomás megnyitását követően persze nemcsak tömegformálás, de valódi tömeg is megfordult itt. Az állomásra nem csak a vonatok, buszok serege is érkezett a környékbeli falvak lakóival, Biatorbágy tömegközlekedési gócnak számított, pontnak a csomón. Ma már szinte elképzelhetetlen, micsoda nyüzsgés lehetett, bár minden bizonnyal kevés olyan "érzékeny" utas akadt, akinek szemet szúrt volna a tudatos tervezői elhatározás, a sok-sok remek gesztus. Például, hogy a neoncsövek nem a "több fényt" jegyében futnak a mennyezet teljes hosszában, hanem hogy kiemeljék a vasbeton gerendasávokat. A korabeli közönség valószínűleg beérte annyival, hogy tiszta és tágas terepen - igaz, lépcsőzve - "áramló utasként" viselkedhetett, s többségüknek az jelenthette a legnagyobb problémát, hogy véletlenül se ragadjon le a büfében, amikor a félhatos pesti ingavonat indul. De ennek már semmi köze a mi kis, vasbeton ékszerdobozunkhoz, akkoriban mindenütt az országban hasonlóképpen szorongott a hajnali ellátásra váró utas. Ma már inkább a látványon, ami az állomáson éri.

Sokszor leírtuk, hogy a MÁV létesítményei igen messze vannak a színvonalas utaskiszolgálással kapcsolatos elképzeléseinktől, a biatorbágyi állomás azonban párját ritkító ocsmány szellemvárrá változott az elmúlt évtizedben. Mintha ezen a szerencsétlen állomáson bosszulták volna meg a Kádár-kori építészet összes borzalmát. A korhadó fa, a málló vakolat, az öszszegraffitizett falak, a szétzúzott mozaik, a mindenütt zöldellő gaz láttán olyan érzésünk támad, hogy annak ellenére, hogy a menetrend legalább negyven Budapestre, illetve Tatabányára, Komáromba és Győrbe induló járatot említ, az utolsó vonat már legalább tíz éve elment. Egy felirat szerint autósiskola működik itt. Nem lehet valami sikeres vállalkozás, a parkolóban csak egy rohadó, törött lámpájú, rendszám nélküli Polski Fiat áll. A tágas váróteremben néhány pad, sok ocsmány firka, döglött pénztárablakok, csattanónak viszont egy kifogástalan állapotú pingpongasztal! Mert az egyáltalán nem meglepő, hogy itt is kocsma kelleti magát, ami ráadásul jegypénztár. Zöld Hordónak hívják, bakelitlemezeket tettek a kirakatába, odabent vasutas-relikviák ékesítik, régi szódásüvegek, meg a Neoton Família lemezborítói. Közönség nincs, de a falon árválkodó igényes rajzok láttán arra gyanakszunk, valószínűleg vasúti kötődésű törzsvendégek tarthatják életben. A rajzokon mozdonyok, az ismeretlen művészek a legendás lokomotívok mellett a MÁV kevés vállalható járműveinek egyikét, a Siemens Desirót is megörökítették, "Biatorbágy elővárosi közlekedés 2007" képaláírással.

A remény hal meg utoljára. Úgy tudjuk, a MÁV készített egy fejlesztési tervet, mely szerint az állomást 2013-ig felújítják, s talán még kacsalábra is állítják. Hasonlóképpen, mint a biatorbágyi önkormányzat a régi vasútállomást, ami rövid általános iskolai karrier és hosszú agónia után olyan hetedhét országra szóló, légkondicionált színházteremmel, kiállítóhellyel, kávéházzal és lifttel felszerelt pazar faluházzá változott, hogy Matuska Szilveszter sem ismerne rá.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.