Állomásról állomásra XVII. - Szerva itt, csere ott - Biatorbágy

  • - legát -
  • 2006. augusztus 31.

Tranzit

Elsősorban az jár a fejünkben, hogy szeptember 13-án lesz hetvenöt éve, hogy Matuska Szilveszter a Füzes-patak fölött átívelő viadukton pokolgépet dobott a bécsi gyorsvonat alá. A mozdony hat kocsival együtt a mélybe zuhant, huszonketten meghaltak. A viadukt azóta Biatorbágy (1966-ig Bia és Torbágy) jelképe, de a helyieket régi vasútállomásuk is büszkeséggel töltheti el. Természetesen van "új" állomás is. Valaha arra is büszkék lehettek.
Elsősorban az jár a fejünkben, hogy szeptember 13-án lesz hetvenöt éve, hogy Matuska Szilveszter a Füzes-patak fölött átívelő viadukton pokolgépet dobott a bécsi gyorsvonat alá. A mozdony hat kocsival együtt a mélybe zuhant, huszonketten meghaltak. A viadukt azóta Biatorbágy (1966-ig Bia és Torbágy) jelképe, de a helyieket régi vasútállomásuk is büszkeséggel töltheti el. Természetesen van "új" állomás is. Valaha arra is büszkék lehettek.

A merénylet évfordulóját emléktábla-avatással és nemzetközi vasútmodell-kiállítással köszöntik, már csak az hiányzik, hogy utcát nevezzenek el Matuska Szilveszterről. Biatorbágy adottságai azonban sokkal jobbak annál, hogy a falusi turizmus ilyen, amerikai jellegű vadhajtásai egyáltalán szóba kerülhetnének: tükörsima utak, tiszta utcák és gondozott parkok, no és az egekbe szökő ingatlanárak jelzik, az agglomeráció kegyeltjével van dolgunk.

Ennek megfelelően a viadukt - ami egyébként két hasonló, de nem egyforma híd, az elsőt 1884-ben, a másodikat 1898-ban építették - környéke sem elhanyagolt. A dombok ölelte táj az impozáns építményekkel, a mélyben elterülő zöld, a csörgedező patak, a kanyargó országút már-már festői hangulatot teremt, a terület természetesen nagyszabású népünnepélyek lebonyolítására is alkalmas. Ráadásul az egyik híd "sétálóutca"-ként használatos, majd' húsz éve nem jár arra vasút, az utolsó szerelvény 1979-ben ment át rajta, de a személyvonatok forgalmát már 1977-ben megszüntették.

A Budapest-Hegyeshalom vonalat a hetvenes években úgy "korrigálták", hogy elkerülje Biatorbágyot. (A régi vonal Bia és Torbágy határán húzódott.) A faluszélen épült új vasútállomás unikumnak számított a maga idején, Perskó Gyula tervező a töltés és a közút közötti szintkülönbség felhasználásával álmodott meg egy olyan hullámzó párkányú, erőteljes építményt, melyet alkonyatban a formája alapján akár űrközpontnak is gondolhattak az Alfa holdbázison edződött kortársak. Nappal viszont inkább azt az érzetet keltette a monolit vasbeton, a tégla, a fa, az üveg és az azúrkék mozaikburkolat (!) egyvelege, hogy negyedszázaddal korábban köszöntött Biatorbágyra az "ezredforduló". A korabeli kritika így lelkendezett: "Az utascsarnok nagy fesztávú, tört vonalú lefedése mind az épületbelsőben, mind a külső tömegkialakításban karakteres, nagyvonalú megjelenést eredményez. A külső tömegformálás is tükrözi az utasáramlás kétszintes megoszlását, a tetőfedés tört megoldása vizuálisan felvezet a magasan fekvő peron felé."

1977-ben, az állomás megnyitását követően persze nemcsak tömegformálás, de valódi tömeg is megfordult itt. Az állomásra nem csak a vonatok, buszok serege is érkezett a környékbeli falvak lakóival, Biatorbágy tömegközlekedési gócnak számított, pontnak a csomón. Ma már szinte elképzelhetetlen, micsoda nyüzsgés lehetett, bár minden bizonnyal kevés olyan "érzékeny" utas akadt, akinek szemet szúrt volna a tudatos tervezői elhatározás, a sok-sok remek gesztus. Például, hogy a neoncsövek nem a "több fényt" jegyében futnak a mennyezet teljes hosszában, hanem hogy kiemeljék a vasbeton gerendasávokat. A korabeli közönség valószínűleg beérte annyival, hogy tiszta és tágas terepen - igaz, lépcsőzve - "áramló utasként" viselkedhetett, s többségüknek az jelenthette a legnagyobb problémát, hogy véletlenül se ragadjon le a büfében, amikor a félhatos pesti ingavonat indul. De ennek már semmi köze a mi kis, vasbeton ékszerdobozunkhoz, akkoriban mindenütt az országban hasonlóképpen szorongott a hajnali ellátásra váró utas. Ma már inkább a látványon, ami az állomáson éri.

Sokszor leírtuk, hogy a MÁV létesítményei igen messze vannak a színvonalas utaskiszolgálással kapcsolatos elképzeléseinktől, a biatorbágyi állomás azonban párját ritkító ocsmány szellemvárrá változott az elmúlt évtizedben. Mintha ezen a szerencsétlen állomáson bosszulták volna meg a Kádár-kori építészet összes borzalmát. A korhadó fa, a málló vakolat, az öszszegraffitizett falak, a szétzúzott mozaik, a mindenütt zöldellő gaz láttán olyan érzésünk támad, hogy annak ellenére, hogy a menetrend legalább negyven Budapestre, illetve Tatabányára, Komáromba és Győrbe induló járatot említ, az utolsó vonat már legalább tíz éve elment. Egy felirat szerint autósiskola működik itt. Nem lehet valami sikeres vállalkozás, a parkolóban csak egy rohadó, törött lámpájú, rendszám nélküli Polski Fiat áll. A tágas váróteremben néhány pad, sok ocsmány firka, döglött pénztárablakok, csattanónak viszont egy kifogástalan állapotú pingpongasztal! Mert az egyáltalán nem meglepő, hogy itt is kocsma kelleti magát, ami ráadásul jegypénztár. Zöld Hordónak hívják, bakelitlemezeket tettek a kirakatába, odabent vasutas-relikviák ékesítik, régi szódásüvegek, meg a Neoton Família lemezborítói. Közönség nincs, de a falon árválkodó igényes rajzok láttán arra gyanakszunk, valószínűleg vasúti kötődésű törzsvendégek tarthatják életben. A rajzokon mozdonyok, az ismeretlen művészek a legendás lokomotívok mellett a MÁV kevés vállalható járműveinek egyikét, a Siemens Desirót is megörökítették, "Biatorbágy elővárosi közlekedés 2007" képaláírással.

A remény hal meg utoljára. Úgy tudjuk, a MÁV készített egy fejlesztési tervet, mely szerint az állomást 2013-ig felújítják, s talán még kacsalábra is állítják. Hasonlóképpen, mint a biatorbágyi önkormányzat a régi vasútállomást, ami rövid általános iskolai karrier és hosszú agónia után olyan hetedhét országra szóló, légkondicionált színházteremmel, kiállítóhellyel, kávéházzal és lifttel felszerelt pazar faluházzá változott, hogy Matuska Szilveszter sem ismerne rá.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.