Állomásról állomásra XVIII.: Magyar spiritusz (Keleti pályaudvar)

  • - legát -
  • 2006. december 21.

Tranzit

Azon sem csodálkoznánk, ha kiderülne, honfitársaink körében ismertebb, mint a budai Vár, a Parlament vagy a Hősök tere. De abban egészen biztosak vagyunk, hogy élőben több magyar járt a Baross téren, mint az említett nevezetességek közelében.
Azon sem csodálkoznánk, ha kiderülne, honfitársaink körében ismertebb, mint a budai Vár, a Parlament vagy a Hősök tere. De abban egészen biztosak vagyunk, hogy élőben több magyar járt a Baross téren, mint az említett nevezetességek közelében.

Története 1870-ben, két évvel a MÁV megalakulása után kezdődött, amikor egyértelművé vált, hogy a fővárosnak európai színvonalú pályaudvarra van szüksége, mivel az akkori állomások kapacitása jóval szerényebb volt, mint azt az egyre növekvő vasúti forgalom megkívánta volna. A korai elképzelések között még szerepelt egy olyan terv is, ami a leendő pályaudvar homlokzatát a Kerepesi (ma Rákóczi) út, Nagykörút, Sertéskereskedő (ma Népszínház) utca határolta telekre képzelte (vö. Nyugati), ráadásul úgy, hogy a vonatok a körúthoz képest emeletnyi magasságban, egy hosszú viadukton érkeztek volna a kétszintes (!) pályaudvarra. Noha a szakma lelkesen fogadta az ötletet, mindez oly sokba került, hogy az illetékesek az olcsóbbnak tűnő jelenlegi helyszín mellett döntöttek. Ennek ellenére az építkezés csak 1881-ben kezdődött el. Ekkor már állt a déli összekötő vasúti híd és az Eiffel-iroda tervezte Nyugati pályaudvar, ami ráadásul osztrák tulajdonban volt. Emiatt aztán az akkor még "Központinak" nevezett pályaudvar építésével kapcsolatban a "nemzeti jelleg kihangsúlyozása" jelentős szereppel bírt: nemcsak hazai mérnökök sora kapott megbízást, de olyan közismert képzőművészek is, mint Lotz Károly, Than Mór és Stróbl Alajos.

A pályaudvar 31 méter magas, 180 méter hosszú, több mint 7500 négyzetméteres csarnokát Feketeházy János MÁV-mérnök tervezte, az épület Rochlitz Gyula műve, aki szintén a MÁV-nál szolgált, a magasépítési osztály vezetője volt. Annak ellenére, hogy a gigantikus beruházás határidőre (1884. augusztus 16.) elkészült, komolyabb parádéra nem került sor, csupán szerény koccintásra, így a korabeli riporter már az első napról ezt jegyezhette fel: "Hat óra néhány (sic!) perczkor indult el az első vonat Miskolc felé, miután az ugyanazon irányból érkező vonat a fellobogózott peronra berobogott. Lehetetlen a nyüzsgést, forgást, zsibajt leírni, mely e roppant épületben a mai naptól uralkodik. A folyton érkező és menő utasok zajába bevegyül egyik másik vonat füttye, mellyet az óriási födött udvar százszorosan visszhangoztatott."

A korabeli tudósító visszaemlékezése a mai viszonyokra is érvényes, ám afelől nem lehet kétségünk, hogy a pályaudvar akkori képe sokkal hatásosabb lehetett az utazóközönség számára. Noha 1934-ben, megnyitásának ötvenedik évfordulóján Császi Imre főkalauz "lélek nélküli, puszta vas- és kőrengetegből összeállított épületként" jellemezte, valójában csak a hatvanas évektől kezdve sikerült belülről teljesen eljelentékteleníteni az egykor lenyűgöző vasúti palotát, amikor mindennapossá vált a "modernizációja". Úgy véljük, a Keleti a metróépítéssel (1970) járó térrendezés után

menthetetlenné vált,

és bár a közelmúltban rekonstrukciók sorát hajtották végre - egyebek mellett leselejtezték stílusidegen, neonfényes nagyóráját -, esélytelen arra, hogy valaha is reprezentatív vasútállomásként gondoljunk rá. A barkácsmegoldások, az ócska bódék jellegtelen feliratokkal, a vásári hivalkodás megannyi fekély a hatalmas csarnokban, és hiába állunk meg, hogy ennek ellenére rácsodálkozzunk, a legnagyobb magyar pályaudvar milyen fantasztikus megoldások gyűjteményét rejti, biztosak lehetünk abban, hogy akad valami zavarkeltő. Különös módon a legkevésbé az, ami a legrosszabbnak tűnik - a szagok és a zajok, a csak filmen látható nyomor. Persze az is lehet, hogy megszoktuk: az alvilág ugyanúgy a pályaudvarság tartozéka, mint a pénztárak vagy a vágányok. És talán azt is meg lehet szokni, hogy a "városba", a metróhoz hosszú menetelés, lépcsőzés után lehet eljutni, különösen a külső vágányokra érkező vonatok utasainak. És hogy esélyünk sincs arra, hogy mindez másképp legyen.

Mégis azt kell mondanunk, a Keletivel kapcsolatban nemcsak azok érezhetnek emelkedettséget, akik éppen mozgólépcsőn közelítik meg. Hiába a napi több ezer utas, a sűrű forgalom, a tudat, hogy innen Sülysápra éppúgy elutazhatunk, mint Párizsba, a Keleti elsősorban szimbólum. Ráadásul kedvünkre válogathatunk, hiszen a mozgást, a dinamikát éppúgy jelképezheti, mint az egy helyben álldogálást. Valaki egyszer Magyarország lelkének nevezte, és ez csak elsőre tűnik túlzott pátosznak. Gondoljuk meg, a Keletiben mindent megtalálunk, ami a "magyar spiritusz" előállításához nélkülözhetetlen. Tehetséget és lustaságot, pompát és igénytelenséget, logikát és mocskot, megalomániát és kicsinyességet. Mennyivel könnyebb lenne, ha ezt a kevercset szeretni tudnánk.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.