Állomásról állomásra XVIII.: Magyar spiritusz (Keleti pályaudvar)

  • - legát -
  • 2006. december 21.

Tranzit

Azon sem csodálkoznánk, ha kiderülne, honfitársaink körében ismertebb, mint a budai Vár, a Parlament vagy a Hősök tere. De abban egészen biztosak vagyunk, hogy élőben több magyar járt a Baross téren, mint az említett nevezetességek közelében.
Azon sem csodálkoznánk, ha kiderülne, honfitársaink körében ismertebb, mint a budai Vár, a Parlament vagy a Hősök tere. De abban egészen biztosak vagyunk, hogy élőben több magyar járt a Baross téren, mint az említett nevezetességek közelében.

Története 1870-ben, két évvel a MÁV megalakulása után kezdődött, amikor egyértelművé vált, hogy a fővárosnak európai színvonalú pályaudvarra van szüksége, mivel az akkori állomások kapacitása jóval szerényebb volt, mint azt az egyre növekvő vasúti forgalom megkívánta volna. A korai elképzelések között még szerepelt egy olyan terv is, ami a leendő pályaudvar homlokzatát a Kerepesi (ma Rákóczi) út, Nagykörút, Sertéskereskedő (ma Népszínház) utca határolta telekre képzelte (vö. Nyugati), ráadásul úgy, hogy a vonatok a körúthoz képest emeletnyi magasságban, egy hosszú viadukton érkeztek volna a kétszintes (!) pályaudvarra. Noha a szakma lelkesen fogadta az ötletet, mindez oly sokba került, hogy az illetékesek az olcsóbbnak tűnő jelenlegi helyszín mellett döntöttek. Ennek ellenére az építkezés csak 1881-ben kezdődött el. Ekkor már állt a déli összekötő vasúti híd és az Eiffel-iroda tervezte Nyugati pályaudvar, ami ráadásul osztrák tulajdonban volt. Emiatt aztán az akkor még "Központinak" nevezett pályaudvar építésével kapcsolatban a "nemzeti jelleg kihangsúlyozása" jelentős szereppel bírt: nemcsak hazai mérnökök sora kapott megbízást, de olyan közismert képzőművészek is, mint Lotz Károly, Than Mór és Stróbl Alajos.

A pályaudvar 31 méter magas, 180 méter hosszú, több mint 7500 négyzetméteres csarnokát Feketeházy János MÁV-mérnök tervezte, az épület Rochlitz Gyula műve, aki szintén a MÁV-nál szolgált, a magasépítési osztály vezetője volt. Annak ellenére, hogy a gigantikus beruházás határidőre (1884. augusztus 16.) elkészült, komolyabb parádéra nem került sor, csupán szerény koccintásra, így a korabeli riporter már az első napról ezt jegyezhette fel: "Hat óra néhány (sic!) perczkor indult el az első vonat Miskolc felé, miután az ugyanazon irányból érkező vonat a fellobogózott peronra berobogott. Lehetetlen a nyüzsgést, forgást, zsibajt leírni, mely e roppant épületben a mai naptól uralkodik. A folyton érkező és menő utasok zajába bevegyül egyik másik vonat füttye, mellyet az óriási födött udvar százszorosan visszhangoztatott."

A korabeli tudósító visszaemlékezése a mai viszonyokra is érvényes, ám afelől nem lehet kétségünk, hogy a pályaudvar akkori képe sokkal hatásosabb lehetett az utazóközönség számára. Noha 1934-ben, megnyitásának ötvenedik évfordulóján Császi Imre főkalauz "lélek nélküli, puszta vas- és kőrengetegből összeállított épületként" jellemezte, valójában csak a hatvanas évektől kezdve sikerült belülről teljesen eljelentékteleníteni az egykor lenyűgöző vasúti palotát, amikor mindennapossá vált a "modernizációja". Úgy véljük, a Keleti a metróépítéssel (1970) járó térrendezés után

menthetetlenné vált,

és bár a közelmúltban rekonstrukciók sorát hajtották végre - egyebek mellett leselejtezték stílusidegen, neonfényes nagyóráját -, esélytelen arra, hogy valaha is reprezentatív vasútállomásként gondoljunk rá. A barkácsmegoldások, az ócska bódék jellegtelen feliratokkal, a vásári hivalkodás megannyi fekély a hatalmas csarnokban, és hiába állunk meg, hogy ennek ellenére rácsodálkozzunk, a legnagyobb magyar pályaudvar milyen fantasztikus megoldások gyűjteményét rejti, biztosak lehetünk abban, hogy akad valami zavarkeltő. Különös módon a legkevésbé az, ami a legrosszabbnak tűnik - a szagok és a zajok, a csak filmen látható nyomor. Persze az is lehet, hogy megszoktuk: az alvilág ugyanúgy a pályaudvarság tartozéka, mint a pénztárak vagy a vágányok. És talán azt is meg lehet szokni, hogy a "városba", a metróhoz hosszú menetelés, lépcsőzés után lehet eljutni, különösen a külső vágányokra érkező vonatok utasainak. És hogy esélyünk sincs arra, hogy mindez másképp legyen.

Mégis azt kell mondanunk, a Keletivel kapcsolatban nemcsak azok érezhetnek emelkedettséget, akik éppen mozgólépcsőn közelítik meg. Hiába a napi több ezer utas, a sűrű forgalom, a tudat, hogy innen Sülysápra éppúgy elutazhatunk, mint Párizsba, a Keleti elsősorban szimbólum. Ráadásul kedvünkre válogathatunk, hiszen a mozgást, a dinamikát éppúgy jelképezheti, mint az egy helyben álldogálást. Valaki egyszer Magyarország lelkének nevezte, és ez csak elsőre tűnik túlzott pátosznak. Gondoljuk meg, a Keletiben mindent megtalálunk, ami a "magyar spiritusz" előállításához nélkülözhetetlen. Tehetséget és lustaságot, pompát és igénytelenséget, logikát és mocskot, megalomániát és kicsinyességet. Mennyivel könnyebb lenne, ha ezt a kevercset szeretni tudnánk.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.