Vasúti lámpák múzeuma: Aladdin Sopronban

Tranzit

"Már gyakornokként megértettem, miért mondják az öregek, hogy a boldog élethez a vasutasnak kell legyen valami vonatos hobbija is. Az elmúlt 28 évben ehhez annyit tettem hozzá, hogy olyat gyűjtök, ami senki másnak nincs" - mondja Haragovics József (52) múzeumtulajdonos.
"Már gyakornokként megértettem, miért mondják az öregek, hogy a boldog élethez a vasutasnak kell legyen valami vonatos hobbija is. Az elmúlt 28 évben ehhez annyit tettem hozzá, hogy olyat gyűjtök, ami senki másnak nincs" - mondja Haragovics József (52) múzeumtulajdonos.

A vasúton használt világítóberendezéseknek négy csoportja van: a mozdonylámpák, a jelzőlámpák, a zárlámpák és a kézi jelzőlámpák. A fertődi kastélytól alig három kilométerre, Fertőszéplakon található Aladdin Vasúti Lámpamúzeumban 251 látható ezekből. Többségük itthon vagy a környező országokban szolgált, de Svédországból, Mongóliából, az USA-ból és Új-Zélandról származó darabok is vannak. "Ha végre Hollandiából is lenne egy, valami régi gőzmozdonyról, annak nagyon örülnék. Vagy Spanyolországból, Portugáliából bárminek" - mondja a Sopronban lakó múzeumgazda, aki egyébként a GYSEV Vontatási Főnökségét vezeti.

Haragovics szívére tett kézzel esküszik, hobbija a véletlennek köszönhető. Lassan harminc éve, hogy gyakornok volt a dombóvári vontatási főnökségen. A központi épület melletti ócskavashalmazban feltűnt neki egy "azt sem tudtam, mi lehet" tárgyrészlet. Kibányászta, megnézte. Mint négylevelűre a lucernásban, úgy talált a régi jelzőlámpára. A hosszas tisztogatás után kiderült, hogy a lámpát a legendás Krolupper József Részvénytársaság gyártotta (Krolupper a váltóállító készülékek atyja - a szerk.). Utána átkutatta az egész szemétdombot, s bár nem akadt újabb darabra, eldöntötte, a vasúti lámpák gyűjtője lesz. Szándékát erősítette, hogy nem hallott hasonló érdeklődőről. Bújni kezdte az e tárgykörben fellelhető dokumentumokat, s csak akkor rémült meg egy picit, amikor - alig féltucatnyi felújításon túl - hírét vette, hogy Zsámbékon megnyílt egy lámpamúzeum. Ez huszonöt éve történt, de miután végignézte a több mint ezer világítóeszközből álló tárlatot (Lásd: Kék óriások istállója, Magyar Narancs, 2006. november 6.), megnyugodott - nem volt számottevő a vasúti gyűjtemény.

Haragovics József nyitott szemmel járja a világot. Üdült a haverokkal, mikor betért a helyi sörözőbe, s kiszúrta, hogy az összehordott régiségek között van egy neki még hiányzó darab. Az alkudozás ilyenkor onnan indul, hogy tisztázni kell, az illető gyűjti-e a lámpákat. Többnyire nem. Erre Haragovics elmondja, hogy ő viszont igen, sőt közkinccsé is teszi. "Ez többnyire hatni szokott, esetleg öt liter soproni aranyérmes vörösborral rá kell segíteni" - teszi hozzá nevetve. De Bisecurinért (régi típusú fogamzásgátló tabletta - Sz. M. I.) is szerzett már a gyűjteményébe valót a Kara-kum sivatagban. Légvédelmi rakétás volt a katonaságnál, oda vitték őket éleslövészetre.

Mindenre felkészülve

kilenchónapnyi adagot vitt magával, amiért az ott gyakorlatozó mongolok mindent megadtak volna. Amikor azonban csupán egy vasutaslámpát kért a készletért cserébe, napokig kerülték, azt hitték, megbolondult. Aztán mégis megpróbálták tucatnyi szőrmebundára és bőrkabátra rábeszélni, ám mivel nem tágított, gyorsan szereztek egy bizonyíthatóan a mongol vasutakon használatos lámpát. Három hónapig volt a sivatagban, de mivel a lámpa egy hónap után már nála volt, azt mondja, nem érezte magát egyedül.

A legnehezebben megszerzett trófea azonban hazai pályán várta, még Sopronból sem kellett kimozdulnia. Egy nyugdíjas vasutas közölte, a pince egyik sarkában mintha lett volna valami régi kacat. De hozzájutni csak a rágórt ötven mázsa szén átlapátolása árán volt lehetséges. "Ha megtalálod, a tied" - mondta a bácsika Haragovicsnak, aki egyből ingujjra vetkőzött. Egy hétig nem tudott kiegyenesedve járni, de ma gyűjteménye büszkesége az 1900-ban, Bécsben gyártott piros-zöld üvegű menesztőlámpa.

A múzeum sarkában megfér egymás mellett a Miskolcról szerzett Truman-gőzös homloklámpája (ezeket a mozdonyokat a II. világháború után hazautazó amerikaiak adták el tonnánként 9 fillérért Magyarországnak), és a Szabadkáról származó, eredeti, piros-fekete színűre visszapingált jugoszláv gőzmozdonylámpa.

Még sosem tévedett, és csupán egy alkalommal tett szert olyan lámpára, amit nem csak vonaton használnak. Az 1955-ben készült, alumíniumtákolmány a Bajkál-Amur vasútvonalról származik. Alul petróleumlámpa, felül teafőző, közte egy hűtő-fűtő bordázat, ami termoelektromos generátorként 1,5 voltot képes előállítani.

Két éve egy svájci vendég a kiállítást végignézve visszament egy lámpához, és kijelentette, ő addig onnan el nem mozdul, amíg azt a lámpát meg nem kapja. Végül 80 eurót fizetett azért, hogy kaphasson egy ugyanolyat, egy felújítandót a tartalékok közül. De japánok és ausztrálok is jártak már a múzeumban. Õk leginkább arra voltak kíváncsiak, hogy ha ma már nem készülnek speciálisan a vasútnak tervezett jelzőlámpák Európában és a világon, akkor az nem azt jelenti-e, hogy a globalizáció miatt csak a múltból érdemes a gyűjteménynek bármit is megmenteni. Haragovics ilyenkor a legújabb, könnyű műanyagból fröccsöntött, ledes működésű francia zárlámpát veszi elő.

A legnagyobb meglepetést egy fiatal pár okozta. Megnézték a kiállítást, türelmesen végighallgatták a tárlatvezető sztorikkal tarkított előadását. Nem írtak az emlékkönyvbe semmit, de kifelé menet a férfi elárulta, hogy egy olyan, vasúthoz kötődő cégnél dolgozik, ahol a pincékben nemrég csodás tervrajzokat találtak. Aztán kérés nélkül bevitte a paksamétát a ház előtt parkoló kocsiból, és az eredeti, selyempauszra rajzolt, 1:1 arányú komplett tervdokumentációkat a múzeumnak adományozta. Haragovics sírva fakadt. A tervek alapján azóta elkészült egy méretes, több mint száz éve tervezett Ganz-lámpa, négy pedig befejezésre vár.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.