Autóipari válság a Covid-korszakban

Baj van a palacsintán

Tranzit

A koronavírus okozta csiphiány következtében szinte teljesen kész autók sorakoznak a gyárak udvarán. De nem csak az autógyártók, más iparágak is bajba kerültek.

A pandémia hatására az emberek kevesebbet utaztak, kevesebb autót vásároltak és sokkal kevesebb autót béreltek, mint korábban. Nem a tavalyi volt tehát az autóipar legjobb éve, ám mivel olyan ipar­ágról van szó, amely a bonyolult ellátási lánca ellenére rendkívül hatékonyan képes üzemelni, még időben sikerült a költségeket leszorítani. Elsősorban azzal, hogy nem rendeltek olyan alkatrészeket a beszállítóktól, amelyek csak a helyet foglalták volna a raktárakban. Az autógyárak döntése teljességgel logikus volt, egyedül azzal nem számoltak, hogy a beszállítók többségével ellentétben a csipgyárak olyasmit gyártanak, amit más célokra is értékesíteni tudnak. És ezzel az autóipar óriási hibát vétett.

A csipek gyártása jelentősen eltér bármely más autóalkatrész előállításától. Nagyon leegyszerűsítve, a csipek úgy készülnek, hogy egy jelentős méretű szilíciumpalacsintára felvitt fém-oxid-rétegre végtelenül sok tranzisztort rajzolnak fel. Az Apple hordozható számítógépekbe szánt M1-es csipje 16 milliárd tranzisztort tartalmaz 119 négyzetmilliméteren, vagyis egy kisujjkörömnyi területen. A palacsintán lévő lapkák egy része hibás lesz, nagyobb része jól sikerül, utóbbiakat további munkafolyamatok során tokozzák, azaz beszerelik egy lábakkal, borítással rendelkező burkolatba, majd végül behelyezik a számítógépbe. Ugyanazon a gépsoron többfajta – azonos csíkszélességű – lapkát lehet gyártani, az a gépsor tehát, amely a General Motorsnak vagy a BMW-nek tud csipet gyártani, tud mobiltelefon-processzort vagy az okosotthon eszközeinek szívét adó lapkát is készíteni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.