Autóipari válság a Covid-korszakban

Baj van a palacsintán

Tranzit

A koronavírus okozta csiphiány következtében szinte teljesen kész autók sorakoznak a gyárak udvarán. De nem csak az autógyártók, más iparágak is bajba kerültek.

A pandémia hatására az emberek kevesebbet utaztak, kevesebb autót vásároltak és sokkal kevesebb autót béreltek, mint korábban. Nem a tavalyi volt tehát az autóipar legjobb éve, ám mivel olyan ipar­ágról van szó, amely a bonyolult ellátási lánca ellenére rendkívül hatékonyan képes üzemelni, még időben sikerült a költségeket leszorítani. Elsősorban azzal, hogy nem rendeltek olyan alkatrészeket a beszállítóktól, amelyek csak a helyet foglalták volna a raktárakban. Az autógyárak döntése teljességgel logikus volt, egyedül azzal nem számoltak, hogy a beszállítók többségével ellentétben a csipgyárak olyasmit gyártanak, amit más célokra is értékesíteni tudnak. És ezzel az autóipar óriási hibát vétett.

A csipek gyártása jelentősen eltér bármely más autóalkatrész előállításától. Nagyon leegyszerűsítve, a csipek úgy készülnek, hogy egy jelentős méretű szilíciumpalacsintára felvitt fém-oxid-rétegre végtelenül sok tranzisztort rajzolnak fel. Az Apple hordozható számítógépekbe szánt M1-es csipje 16 milliárd tranzisztort tartalmaz 119 négyzetmilliméteren, vagyis egy kisujjkörömnyi területen. A palacsintán lévő lapkák egy része hibás lesz, nagyobb része jól sikerül, utóbbiakat további munkafolyamatok során tokozzák, azaz beszerelik egy lábakkal, borítással rendelkező burkolatba, majd végül behelyezik a számítógépbe. Ugyanazon a gépsoron többfajta – azonos csíkszélességű – lapkát lehet gyártani, az a gépsor tehát, amely a General Motorsnak vagy a BMW-nek tud csipet gyártani, tud mobiltelefon-processzort vagy az okosotthon eszközeinek szívét adó lapkát is készíteni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.