Gokart Center: Gáz és fék

  • - bodoky-winkler -
  • 1998. április 23.

Tranzit

Agy nélkül is vezethető, ha elér a lábunk a pedálokig. A gokartozás korhatára elvileg 14 év, ez azonban meglehetősen liberális elbírálás alá esik - láttunk akkora gyereket, akinek pokrócot kellett gyűrni a feneke mögé, hogy elérje a pedálokat. A leggyakrabban mégis meglett férfiak szállnak be a küzdelembe.
Agy nélkül is vezethető, ha elér a lábunk a pedálokig. A gokartozás korhatára elvileg 14 év, ez azonban meglehetősen liberális elbírálás alá esik - láttunk akkora gyereket, akinek pokrócot kellett gyűrni a feneke mögé, hogy elérje a pedálokat. A leggyakrabban mégis meglett férfiak szállnak be a küzdelembe.

Budapest XIII.

Lehel u. 25.

Nyitva: mindennap 10-22

egy menet (15 kör): 1200 Ft

A gokart evolúcióbiológiailag valahol a Forma-1 és a dodzsem között helyezkedik el: kizárólag száguldási céllal épített célszerszám, ami alig megy gyorsabban, mint a nagyi biciklije. Könnyű acélcsövekből hegesztett vázra épített, ötven köbcentis, hét lóerős, kétütemű motor hozza lendületbe a járművet, amelyen a legnehezebb alkatrész a sofőr. A gépen nincs semmi fölösleges burkolóelem, egy műszaki rajz részletességével tárul elénk a funkcionalitás diadala: körbefutó ütközőkeret, kormányrúd, fék és gázbowdenek, akkumulátor, tárcsafék. Váltó nincs, csak egy áttétel, úgyhogy a dolog felhasználói oldala meglehetősen egyszerű: gáz, fék és kormánykerék.

Az ötven köbcentis, kétütemű Yamaha motort is beleszámítva az egész szerkezet nem kerül többe háromszázezer forintnál. Az üzemeltető szerint közúton, sík terepen akár ötvenöt kilométeres sebességre is képes: Budapest belvárosa egész vidám hely lehetne, ha az önkormányzat a BKV fejlesztése helyett gokartbázisokkal próbálkozna a személyautók kitiltása után. A pálya teljes hossza 150 méter, a csarnok korábban autószerelő-műhelyként funkcionált, úgyhogy beépítettek egy bukkanót is az egykori szerelőakna helyén. Az átalakítás tíz-egynéhány millióba került, és gyors megtérülésre lehet számítani: alapesetben tizenöt kört hajthatunk ezerkétszázért, ami szemérmetlenül drágának tűnik ahhoz képest, hogy ennyiért csupán öt-hat percig száguldozhatunk. A nagyvárosi teremgokart a régebbi civilizációkban jól menő üzletág, Klapka György például évek óta ilyet akart nyitni, csak mire rászánta magát, megelőzték.

Végre nem virtuális

az autóverseny: fél centivel az aszfalt felett ülünk, rugózás nyista, a benzinszag viszont elviselhető. A hangja alapján inkább repülőmodellbe, mint autóba szánt kis motor természetesen a hátsó kereket hajtja meg, ugyanitt üzemel a tárcsafék is - az élmény merőben eltér attól, amit egy utcai autóban tapasztal az ember. Eleinte nagyokat fékezünk a kanyarokban, majd kezdjük megtalálni az ideális ívet, legalábbis azt hisszük. Az agy néhány kör alatt lassan, de biztosan elborul, személyiségünkről eltűnik a kulturális máz.

Munkahelyi

kollektív gokartozást semmiképp

ne vállaljunk, amikor ugyanis század másodpercek alatt kell eldönteni, bevágódjunk-e a kanyarban a rivális elé, hiába tudjuk, hogy az illető szokta aláírni hó elején a számlánkat, eluralkodik rajtunk a vadállat, és még taszítunk is egyet rajta, vicsorogva rángatva a volánt.

A pálya roppant népszerű, jelentős árcsökkenésre valószínűleg csak akkor kerül majd sor, ha több csődközelbe került posztszocialista autójavító nagyüzem választja a portfóliómódosítás e szellemes módszerét. Magyarországon összesen hat-nyolc gokartpálya működik, a legközelebbi fedett pálya Mogyoródon, a Hungaroring mellett található.

Elvileg tizennégy év az alsó korhatár, a gyakorlatban az alkalmasság egyetlen kritériuma, hogy a pilóta lába elérje a pedálokat. Aláírásunkkal kell tanúsítanunk, hogy nem állunk "alkohol és egyéb szerek" hatása alatt, ezt szondával is ellenőrizhetik. Elindulás előtt bukósisakot kapunk, a kipufogógáz eltávolításáról egy hatalmas ventillátor gondoskodik a piros-sárga-fehér színekre fújt csarnok üvegmennyezetén. A tető szigetelése még nem tökéletes, ha esik, több ponton befolyik a víz, de ez csak izgalmasabbá teszi a dolgot, mert a vízfoltokon megfarol a gép.

Egyszerre legfeljebb négy

gokartot engednek pályára, fontos, hogy nagyjából azonos tudású és gyorsaságú pilóták versenyezzenek, ugyanis duda és fénykürt hiányában az előzés legtöbbször ütközéshez és valamelyik pilóta kisodródásához vezet. Rükverc nincs, szükség esetén szervező érkezik, és testi épségének kockáztatásával újra pályára állítja a vesztes felet.

A könnyebb emberek előnyben vannak, "a súly-lóerő viszony minden versenysportban meghatározó" - magyarázza emberünk. A felső határ kilencven kiló, e fölött már komoly esély van az ülésbe szorulásra, ami elég idióta dolog lehet. Más veszély nem nagyon leselkedik a pilótára, a pálya használt gumiabroncsokkal van körülrakva, és a bukósisak viselése is kötelező. A Narancs tesztpilótái 18-19 másodperces köridőkkel hozták a videójátékokon edző tizenéves törzsközönség átlagát, a gokartversenyzők 16 másodperc alatt teljesítik a távot, a pályacsúcsot egy negyvenkilós, szikkadt ralis tartja tizenöt egész néggyel. A pálya startvonalába épített érzékelő és a gokartokon elhelyezett miniatűr rádióadó segítségével számítógép méri az időt, az eredményt kinyomtatva is elvihetjük, és molyolhatunk rajta hazafelé a villamoson.

A legnagyobb veszély akkor leselkedik ránk, ha autóval távozunk: öt perc alatt bámulatosan sok rossz szokást vesz fel az ember.

- bodoky-winkler -

Figyelmébe ajánljuk