Gokart Center: Gáz és fék

  • - bodoky-winkler -
  • 1998. április 23.

Tranzit

Agy nélkül is vezethető, ha elér a lábunk a pedálokig. A gokartozás korhatára elvileg 14 év, ez azonban meglehetősen liberális elbírálás alá esik - láttunk akkora gyereket, akinek pokrócot kellett gyűrni a feneke mögé, hogy elérje a pedálokat. A leggyakrabban mégis meglett férfiak szállnak be a küzdelembe.
Agy nélkül is vezethető, ha elér a lábunk a pedálokig. A gokartozás korhatára elvileg 14 év, ez azonban meglehetősen liberális elbírálás alá esik - láttunk akkora gyereket, akinek pokrócot kellett gyűrni a feneke mögé, hogy elérje a pedálokat. A leggyakrabban mégis meglett férfiak szállnak be a küzdelembe.

Budapest XIII.

Lehel u. 25.

Nyitva: mindennap 10-22

egy menet (15 kör): 1200 Ft

A gokart evolúcióbiológiailag valahol a Forma-1 és a dodzsem között helyezkedik el: kizárólag száguldási céllal épített célszerszám, ami alig megy gyorsabban, mint a nagyi biciklije. Könnyű acélcsövekből hegesztett vázra épített, ötven köbcentis, hét lóerős, kétütemű motor hozza lendületbe a járművet, amelyen a legnehezebb alkatrész a sofőr. A gépen nincs semmi fölösleges burkolóelem, egy műszaki rajz részletességével tárul elénk a funkcionalitás diadala: körbefutó ütközőkeret, kormányrúd, fék és gázbowdenek, akkumulátor, tárcsafék. Váltó nincs, csak egy áttétel, úgyhogy a dolog felhasználói oldala meglehetősen egyszerű: gáz, fék és kormánykerék.

Az ötven köbcentis, kétütemű Yamaha motort is beleszámítva az egész szerkezet nem kerül többe háromszázezer forintnál. Az üzemeltető szerint közúton, sík terepen akár ötvenöt kilométeres sebességre is képes: Budapest belvárosa egész vidám hely lehetne, ha az önkormányzat a BKV fejlesztése helyett gokartbázisokkal próbálkozna a személyautók kitiltása után. A pálya teljes hossza 150 méter, a csarnok korábban autószerelő-műhelyként funkcionált, úgyhogy beépítettek egy bukkanót is az egykori szerelőakna helyén. Az átalakítás tíz-egynéhány millióba került, és gyors megtérülésre lehet számítani: alapesetben tizenöt kört hajthatunk ezerkétszázért, ami szemérmetlenül drágának tűnik ahhoz képest, hogy ennyiért csupán öt-hat percig száguldozhatunk. A nagyvárosi teremgokart a régebbi civilizációkban jól menő üzletág, Klapka György például évek óta ilyet akart nyitni, csak mire rászánta magát, megelőzték.

Végre nem virtuális

az autóverseny: fél centivel az aszfalt felett ülünk, rugózás nyista, a benzinszag viszont elviselhető. A hangja alapján inkább repülőmodellbe, mint autóba szánt kis motor természetesen a hátsó kereket hajtja meg, ugyanitt üzemel a tárcsafék is - az élmény merőben eltér attól, amit egy utcai autóban tapasztal az ember. Eleinte nagyokat fékezünk a kanyarokban, majd kezdjük megtalálni az ideális ívet, legalábbis azt hisszük. Az agy néhány kör alatt lassan, de biztosan elborul, személyiségünkről eltűnik a kulturális máz.

Munkahelyi

kollektív gokartozást semmiképp

ne vállaljunk, amikor ugyanis század másodpercek alatt kell eldönteni, bevágódjunk-e a kanyarban a rivális elé, hiába tudjuk, hogy az illető szokta aláírni hó elején a számlánkat, eluralkodik rajtunk a vadállat, és még taszítunk is egyet rajta, vicsorogva rángatva a volánt.

A pálya roppant népszerű, jelentős árcsökkenésre valószínűleg csak akkor kerül majd sor, ha több csődközelbe került posztszocialista autójavító nagyüzem választja a portfóliómódosítás e szellemes módszerét. Magyarországon összesen hat-nyolc gokartpálya működik, a legközelebbi fedett pálya Mogyoródon, a Hungaroring mellett található.

Elvileg tizennégy év az alsó korhatár, a gyakorlatban az alkalmasság egyetlen kritériuma, hogy a pilóta lába elérje a pedálokat. Aláírásunkkal kell tanúsítanunk, hogy nem állunk "alkohol és egyéb szerek" hatása alatt, ezt szondával is ellenőrizhetik. Elindulás előtt bukósisakot kapunk, a kipufogógáz eltávolításáról egy hatalmas ventillátor gondoskodik a piros-sárga-fehér színekre fújt csarnok üvegmennyezetén. A tető szigetelése még nem tökéletes, ha esik, több ponton befolyik a víz, de ez csak izgalmasabbá teszi a dolgot, mert a vízfoltokon megfarol a gép.

Egyszerre legfeljebb négy

gokartot engednek pályára, fontos, hogy nagyjából azonos tudású és gyorsaságú pilóták versenyezzenek, ugyanis duda és fénykürt hiányában az előzés legtöbbször ütközéshez és valamelyik pilóta kisodródásához vezet. Rükverc nincs, szükség esetén szervező érkezik, és testi épségének kockáztatásával újra pályára állítja a vesztes felet.

A könnyebb emberek előnyben vannak, "a súly-lóerő viszony minden versenysportban meghatározó" - magyarázza emberünk. A felső határ kilencven kiló, e fölött már komoly esély van az ülésbe szorulásra, ami elég idióta dolog lehet. Más veszély nem nagyon leselkedik a pilótára, a pálya használt gumiabroncsokkal van körülrakva, és a bukósisak viselése is kötelező. A Narancs tesztpilótái 18-19 másodperces köridőkkel hozták a videójátékokon edző tizenéves törzsközönség átlagát, a gokartversenyzők 16 másodperc alatt teljesítik a távot, a pályacsúcsot egy negyvenkilós, szikkadt ralis tartja tizenöt egész néggyel. A pálya startvonalába épített érzékelő és a gokartokon elhelyezett miniatűr rádióadó segítségével számítógép méri az időt, az eredményt kinyomtatva is elvihetjük, és molyolhatunk rajta hazafelé a villamoson.

A legnagyobb veszély akkor leselkedik ránk, ha autóval távozunk: öt perc alatt bámulatosan sok rossz szokást vesz fel az ember.

- bodoky-winkler -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.