Peugeot 206: Utódálom

  • - winkler -
  • 2000. július 20.

Tranzit

Én nem vállaltam volna, az biztos. Megtervezni a világ talán legdögösebb kiskocsijának új verzióját - azzal csak bukni lehet. A Peugeot 205-ös mindenkinek jól állt, a Burgenlandba járó kurvától a kezdő brókeren át a rockzenészig: adott valami pluszt a tulaj személyiségéhez, felesleges, hányingerkeltő magamutogatás nélkül.
Én nem vállaltam volna, az biztos. Megtervezni a világ talán legdögösebb kiskocsijának új verzióját - azzal csak bukni lehet. A Peugeot 205-ös mindenkinek jól állt, a Burgenlandba járó kurvától a kezdő brókeren át a rockzenészig: adott valami pluszt a tulaj személyiségéhez, felesleges, hányingerkeltő magamutogatás nélkül.

A Pininfarina stúdió vállalta, és úgy tűnik, bejött nekik: a tavaly bemutatott 206-os világszerte tarol, vezeti a listát, vagy valahol a dobogó körül jár. Ami az országba jött, azt nálunk is hamar elkapkodták. Ritka, hogy egy nem drága márkához menő imidzs társuljon, márpedig a Peugeot-nál ez a helyzet: évtizedek óta mindig van valami legendásan szép típusuk. Azóta, hogy Armand Peugeot a fűrészlapgyártásról átállt ló nélküli kocsira, és az eredetileg a fűrészfogak marcangolási hatékonyságát demonstráló oroszlánembléma az autókra került, jelentős mennyiségű technológiai szexepil halmozódott fel. Azt a charme-ot, amit a kis nikkeloroszlán sugároz, csak a Mercedes-csillag, a BMW-propeller vagy a Jaguar-ugrómacska tudja, egy-két árkategóriával feljebb.

A törésteszteket

száznegyven autó bánta; addig zúzták szegény 206-osokat, míg olyan biztonsági rendszert nem szültek, mint a kínai nagy fal - az erődítési munkálatokkal járó súlytöbblet alighanem leköt néhány lóerőt. Az ezredfordulós autógyártás jelszava azonban a korábbi kis fogyasztás rémuralma után a biztonság. Meg a gazdag felszereltség (klíma, pollenszűrő, istennyila) és a sok tárolórekesz - a 206-os kesztyűtartójában egy jégkorongkapus kesztyűje, sőt egy összehajtogatott jégkorongkapus is elfér. Az állítható magasságú vezetőülés és kormány azonban nem tökéletes: bármennyit húzogattam, tologattam, billegettem, tekergettem, nem sikerült felvenni azt a pozíciót, amelyben fészkelődés nélkül elautóznék egy tanknyi benzint. Pedig nem vagyok egy extrém alkat, nagyjából az Orbán Viktor és Dávid Kornél közötti mértani közepet képviselem.

A BBC szakírója szerint unalmas a 206-ost vezetni - nekem elég izgalom volt, hogy néha nehezen veszi be a rükvercet, egyébként nemigen értem, mi hiányzik a vezetési élményből. A fordulóköre 9,8 méter, ez annyit jelent, hogy sokkal kisebb helyen lehet fordulni Y nélkül, mint az ember gondolná.

Az úton szépen fekszik

(esküszöm, egyszer már utánanézek, mi az a MacPherson-rugóstag), és magas rugóit mintha a gyilkos pesti mellékutcákra találták volna ki. Az a fekvőrendőr, amelyik sportrugókkal még araszolva is felér egy állonvágással, a 206-ossal akár 30-40-es tempóban is alig észrevehető, jelzésértékű akadály. A magas rugóút ára, hogy a dögös külsőben rejlő lehetőségeket nem aknázták ki maradéktalanul: nem láttam, de el tudom képzelni, mennyivel kegyetlenebb lenne az autó széles alufelnivel, peres gumival, ültetve. Rázna persze krisztustalanul, de manapság minek nincs mellékhatása?

Csomagtér tekintetében ugyanaz az átok sújtja a 206-ost, mint a Ford Ka-t vagy a Citro‘n Xantiát: a dizájn oltárán feláldozták a helyet. A Peugeot sportos, csapott háta miatt szinte alig tudunk érdemi segítséget nyújtani a költözködő Para-Kovács kollégának - néhány könyv, Hód jelenti, Az Ezüst-tó kincse, pár deszka, virágcserép, textília meg a söröskupak-gyűjtemény mint amorf, könnyen alakítható poggyász. Szóval szép, szép, de ha az ösztönös pillantásokat veszem alapul, még mindig gyakrabban fordulok meg egy-egy szépen felkantározott 205-ös GTI után.

- winkler -

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."