Peugeot 206: Utódálom

  • - winkler -
  • 2000. július 20.

Tranzit

Én nem vállaltam volna, az biztos. Megtervezni a világ talán legdögösebb kiskocsijának új verzióját - azzal csak bukni lehet. A Peugeot 205-ös mindenkinek jól állt, a Burgenlandba járó kurvától a kezdő brókeren át a rockzenészig: adott valami pluszt a tulaj személyiségéhez, felesleges, hányingerkeltő magamutogatás nélkül.
Én nem vállaltam volna, az biztos. Megtervezni a világ talán legdögösebb kiskocsijának új verzióját - azzal csak bukni lehet. A Peugeot 205-ös mindenkinek jól állt, a Burgenlandba járó kurvától a kezdő brókeren át a rockzenészig: adott valami pluszt a tulaj személyiségéhez, felesleges, hányingerkeltő magamutogatás nélkül.

A Pininfarina stúdió vállalta, és úgy tűnik, bejött nekik: a tavaly bemutatott 206-os világszerte tarol, vezeti a listát, vagy valahol a dobogó körül jár. Ami az országba jött, azt nálunk is hamar elkapkodták. Ritka, hogy egy nem drága márkához menő imidzs társuljon, márpedig a Peugeot-nál ez a helyzet: évtizedek óta mindig van valami legendásan szép típusuk. Azóta, hogy Armand Peugeot a fűrészlapgyártásról átállt ló nélküli kocsira, és az eredetileg a fűrészfogak marcangolási hatékonyságát demonstráló oroszlánembléma az autókra került, jelentős mennyiségű technológiai szexepil halmozódott fel. Azt a charme-ot, amit a kis nikkeloroszlán sugároz, csak a Mercedes-csillag, a BMW-propeller vagy a Jaguar-ugrómacska tudja, egy-két árkategóriával feljebb.

A törésteszteket

száznegyven autó bánta; addig zúzták szegény 206-osokat, míg olyan biztonsági rendszert nem szültek, mint a kínai nagy fal - az erődítési munkálatokkal járó súlytöbblet alighanem leköt néhány lóerőt. Az ezredfordulós autógyártás jelszava azonban a korábbi kis fogyasztás rémuralma után a biztonság. Meg a gazdag felszereltség (klíma, pollenszűrő, istennyila) és a sok tárolórekesz - a 206-os kesztyűtartójában egy jégkorongkapus kesztyűje, sőt egy összehajtogatott jégkorongkapus is elfér. Az állítható magasságú vezetőülés és kormány azonban nem tökéletes: bármennyit húzogattam, tologattam, billegettem, tekergettem, nem sikerült felvenni azt a pozíciót, amelyben fészkelődés nélkül elautóznék egy tanknyi benzint. Pedig nem vagyok egy extrém alkat, nagyjából az Orbán Viktor és Dávid Kornél közötti mértani közepet képviselem.

A BBC szakírója szerint unalmas a 206-ost vezetni - nekem elég izgalom volt, hogy néha nehezen veszi be a rükvercet, egyébként nemigen értem, mi hiányzik a vezetési élményből. A fordulóköre 9,8 méter, ez annyit jelent, hogy sokkal kisebb helyen lehet fordulni Y nélkül, mint az ember gondolná.

Az úton szépen fekszik

(esküszöm, egyszer már utánanézek, mi az a MacPherson-rugóstag), és magas rugóit mintha a gyilkos pesti mellékutcákra találták volna ki. Az a fekvőrendőr, amelyik sportrugókkal még araszolva is felér egy állonvágással, a 206-ossal akár 30-40-es tempóban is alig észrevehető, jelzésértékű akadály. A magas rugóút ára, hogy a dögös külsőben rejlő lehetőségeket nem aknázták ki maradéktalanul: nem láttam, de el tudom képzelni, mennyivel kegyetlenebb lenne az autó széles alufelnivel, peres gumival, ültetve. Rázna persze krisztustalanul, de manapság minek nincs mellékhatása?

Csomagtér tekintetében ugyanaz az átok sújtja a 206-ost, mint a Ford Ka-t vagy a Citro‘n Xantiát: a dizájn oltárán feláldozták a helyet. A Peugeot sportos, csapott háta miatt szinte alig tudunk érdemi segítséget nyújtani a költözködő Para-Kovács kollégának - néhány könyv, Hód jelenti, Az Ezüst-tó kincse, pár deszka, virágcserép, textília meg a söröskupak-gyűjtemény mint amorf, könnyen alakítható poggyász. Szóval szép, szép, de ha az ösztönös pillantásokat veszem alapul, még mindig gyakrabban fordulok meg egy-egy szépen felkantározott 205-ös GTI után.

- winkler -

Figyelmébe ajánljuk