Interjú

„A fejlődés nem varázslat”

Steven Pinker pszichológus

  • B. Simon Krisztián
  • 2018. július 7.

Tudomány

A szekuláris, liberális demokráciának kevés elhivatott védelmezője van manapság, állítja a Harvard University pszichológusprofesszora, aki szerint nagy szükség van arra, hogy hitet tegyünk a fejlődés mellett. Interjúnkban arról is kérdeztük, miért olyan pesszimista mindenki, ha valójában egyre jobb körülmények között élünk.

Magyar Narancs: Friss könyvében (Enlightenment Now – Felvilágosodás most) amellett kardoskodik, hogy a világ az elmúlt pár száz évben szinte megállás nélkül fejlődött. Számos grafikonnal támasztja alá, mennyi minden javult mostanra: nőtt az átlagos IQ és az írni-olvasni tudók aránya, csökkent az erőszakos bűncselekmények száma, egyre több ország dekriminalizálta a homoszexualitást, és a gyerekmunka is egyre kevésbé jellemző – hogy csak egy párat említsünk. De miért az a közhangulat mégis, hogy minden olyan borzalmas?

Steven Pinker: Az egyik fő ok az, hogy az a kép, amit az emberek a hírek alapján a világról alkotnak, szükségszerűen különbözik a valóságtól. A média ugyanis azt mutatja meg, hogy mi minden történik a világban, a fejlődés meg épp abban mutatkozik meg, hogy mennyi rossz nem történik meg – például háborúk vagy éhínségek. Vagy legalábbis jóval kevesebb, mint régen. A fejlődés egyszerűen háttérbe szorul a médiában. Senki nem csinál riportot egy országról csak azért, mert ott negyven éve béke honol. Ha a sajtó ezen sajátosságát összekötjük az emberi agy kockázat- és valószínűség-számítási módjával, akkor eljutunk ahhoz a jelenséghez, amit a pszichológusok elérhetőség heurisztikának neveznek: minél több példa jut valakinek eszébe egy eseményre, annál gyakoribbnak gondolja azt. Ezért félnek jobban az emberek a cápatámadástól, mint az autóbalesettől, vagy a tornádóktól, mint az asztmarohamoktól – holott az autóbalesetek és az asztmarohamok sokkal több halálos áldozatot követelnek, csak épp nem kerülnek be a hírekbe.

A másik ok pedig az, hogy számos értelmiségi hátat fordított a fejlődés eszméjének, és azt hirdeti, hogy a nyugati civilizáció dekadens, degenerált, az összeomlás szélén áll. Ez pedig összhangban van a populisták szólamaival. Kevesen hajlandók ma a szekuláris, kozmopolita, liberális demokrácia védelmére kelni és a felvilágosult, humanista világnézetet a zászlajukra tűzni. Annál többen képesek szenvedélyesen a vallási fundamentalizmus, a reakciós ideológiák vagy a jobboldali nacionalizmus mellett érvelni.

MN: A populizmus erősödését az elmúlt évtized gazdasági válságával szoktuk összekötni. Ön szerint ez nem játszott szerepet a pesszimizmus terjedésében?

SP: Nyilvánvalóan, ám az Egyesült Államokban jórészt kilábaltunk már a válságból – ma sok tekintetben jobb a helyzet, mint a 70-es vagy a 80-as években, amikor a munkanélküliség és az infláció is 10 százalék felett volt.
A sajtó sajnos arra sem figyelmez, hogy mennyire rossz volt régen a helyzet – viszont minden újonnan felmerülő témát példa nélküli katasztrófaként tálal.

MN: A kutatók, tudósok miért nem állnak ki a fejlődés elismerése mellett?

SP: A kutatók sem feltétlenül ismerik azokat az adatokat, amelyek nem tartoznak a szűk szakterületükhöz. A globális jólét jelenlegi állapotát még a szakértők nagy része sem képes elismerni. Hans Rosling, a kitűnő svéd orvos és YouTube-sztár egy ízben megkérdezte a közegészségügyi szakértőket többek között arról, hogy szerintük nőtt-e vagy csökkent a szélsőséges szegénység mértéke az elmúlt évtizedekben, s mennyi egy ma születő ember várható élettartama. Rosling elmondása szerint az eredmény akkor is közelebb lett volna a valós statisztikai adatokhoz, ha banánokra írja a válaszokat, amelyek közül csimpánzok választanak. A szakértők szisztematikusan feketébbre festették a világot, mint amilyen valójában.

MN: De ez a pesszimizmus nem volt mindig jellemző. A 90-es évek elején például – a térségünkben legalábbis – az emberek tele voltak a jobb világ beköszöntéről szőtt reményekkel.

SP: Ezt nehéz megmondani. Az a modern értelmiségi képzet, hogy a társadalom az összeomlás szélén áll, a 19. századig vezethető vissza, az ellenfelvilágosodásig és a romantikáig, s persze olyan gondolkodókig, mint Schopenhauer és Nietzsche, aztán Heidegger, az egzisztencialisták, a frankfurti iskola tagjai, vagy a 70-es évek ökologistái. Számtalan múltbéli gondolkodó osztotta a pesszimizmust.
A társadalom egészét tekintve persze igaz lehet az állítása: valószínűleg sokkal nagyobb optimizmus jellemezte a 90-es éveket.

MN: Lehet-e szelektálni a progresszív elképzelések között? Azt mondani, hogy igen, éljünk tovább, nőjön a gazdaság, fejlődjön az orvostudomány, de ettől még a társadalmunk maradjon, amilyen volt, a nők foglalkozzanak a gyermekneveléssel, a melegek ne házasodjanak és az etnikumok se keveredjenek.

SP: A felvilágosodás nem merült ki a tudomány emancipálódásában, még ha a tudomány nagy szerepet is játszott benne. Fontosak voltak a morálfilozófiában végbement változások is. Az embert és a jólétét kezdték az elsődleges morális értéknek tekinteni – erre a könyvben mint a humanizmus térnyerésére hivatkozom. Ez annyira banálisnak tűnik, hogy azt gondolhatnánk, nincs is értelme külön hangsúlyozni – de a humanizmusnak vannak alternatívái. Ilyen a megváltásba és a halál utáni életbe vetett hit, az isteni parancsok követése, vagy épp a nemzet vagy a rassz dicsőítése. Mindez az individuum háttérbe szorításával jár. És bár az emberi individuum értékének elismerése nem kizárólagos jellemzője volt a felvilágosodásnak, hatalmas szerepet játszott a folyamatban. Ráadásul a történelem is azt igazolja, hogy a leginkább életrevaló társadalmak mindig a kozmopolita társadalmak voltak. Különösen fontos szerepet játszottak a kikötők, a kereskedelmi útvonalak mentén fekvő városok, és azok, amelyek számos kultúrából merítettek kulturális és gazdasági ihletet. A fejlődés a városokban koncentrálódott, hiszen a városok vonzzák és összehozzák a tehetségeket, függetlenül attól, hogy milyen etnikai háttérrel érkeznek. Miközben a törzshöz és a nemzethez fűződő lojalitás hangsúlyozása – és ezzel együtt az individuum háttérbe szorítása – rendszerint regresszióhoz, szenvedéshez és erőszakhoz vezetett. Példaként elég csak a két világháborúra gondolni, de eszünkbe juthatnak az amerikai lincselések, az európai pogromok vagy a rabszolga-kereskedelem is. Ezek a jelenségek morálisan is védhetetlenek, és a jólét romlásával is járnak.

MN: Vajon a fejlődést megállíthatatlan, szinte természetes folyamatnak kell tekintenünk, vagy újra meg újra el kell köteleződnünk mellette?

SP: Az utóbbi. A fejlődés nem varázslat és nem csoda, és nem hiszek abban sem, hogy valamiféle történelmi dialektika automatikusan a fejlettebb világ felé vinne minket. A fejlődés hajtóereje az, hogy megoldásokat keresünk a szenvedésre – arra, hogy miképpen lehet az embereket egészségesebbé, boldogabbá és gazdagabbá tenni. Ha nem köteleződünk el a problémamegoldás mellett, akkor a fejlődés könnyen visszafordulhat.

MN: De a fejlődéssel együtt növeltük a lehetséges pusztítás mértékét is. Háromszáz évvel ezelőtt például egyetlen nép vezetőjének sem volt lehetősége arra, hogy emberek száz­ezreit elpusztító atomfegyvereket élesítsen egyetlen gombnyomással – vagy épp egy atomháborúba keveredjen a világ.

SP: A legnagyobb veszély az, hogy számos nukleáris fegyvert vetnek be egyszerre – ezt a stabilabb nemzetközi közösség létrehozásával, majd a nukleáris arzenál felszámolásával kellene kezelni. Ugyanakkor az atomfegyverek léte még önmagában nem jelenti azt, hogy rosszabb irányba ment volna a világ: hagyományos fegyverekkel is rengeteg vérontást sikerült véghezvinni, amelyekhez képest az atomfegyverek pusztítása eltörpül. Gondoljunk csak az európai vallásháborúkra, a Ming-dinasztia bukására vagy a Tajping-felkelésre Kínában, vagy a két világháborúra, amelyek emberek tízmillióinak erőszakos halálával jártak – ilyesmi nem történt az atomfegyverek feltalálása óta.

MN: A természet pusztulása és a környezetszennyezés jórészt szintén a technológiai fejlődés mellékterméke.

SP: A fejlettebb társadalmaknak célként kell kitűzniük, hogy az ökológiai problémákat megoldják. És épp ezt látjuk: az elmúlt évtizedben, amióta kialakult egyfajta tudatosság, a világ országainak túlnyomó többségében javult a környezet állapota – főleg, ha a nagyvárosi légszennyezettséget vagy a víz szennyezettségét nézzük. Az óceánok tisztasága és a fajok megőrzése terén persze még mindig nagy bajok vannak. Úgy sejtem, a szén-dioxidra kivetett adók és az új technológiák fontos szerepet fognak játszani a megoldásban, akárcsak a szén-dioxid-kibocsátás nélkül működő energiahordozók, mint a nap- és szélenergia vagy épp az atomenergia.

MN: A felvilágosodást követő korszakban jórészt a nyugati társadalmak profitáltak a fejlődésből. Vajon nem állhat fenn annak a veszélye, hogy a fejlettebb társadalmak megálljt szabnak a fejlődésnek, amikor tudatosul bennük, hogy immár nem az ő GDP-jük nő és nem ők gyarapszanak, és más országok utolérhetik őket?

SP: Az elmúlt harminc évben a nem nyugati társadalmakban láttuk a legdinamikusabb fejlődést. A mélyszegénységben élők aránya világszerte megfeleződött. A legtöbb hozadéka ennek Kínában, Indiában és más ázsiai országokban csapódott le, de egy ideje Afrika is komoly fejlődésen ment keresztül. A demokrácia is terjed, nem csak Kelet- és Közép-Európában épültek ki demokratikus intézmények – még ha ezek most veszélyben vannak is. Negyven évvel ezelőtt Latin-Amerikában lámpással sem találtunk volna demokráciát, míg most a kontinens jelentős része demokratikus. Ázsiában Dél-Korea, a Fülöp-szigetek, Tajvan és Indonézia szabadult meg az autoriter vagy katonai kormányzattól. A fejlődés egyáltalán nem nyugati jelenség. És azt sem látom, hogy a Nyugatnak miért kellene most búcsút intenie a progressziónak. A jelenlegi trend azt ígéri, hogy a lakosság tovább élhet, gyarapodhat, szabadabb és boldogabb lehet. A technológiai fejlődés még mindig rengeteg pozitívummal kecsegtet.

MN: Alison Gopnik pszichológus a The Atlanticben megjelent kritikájában azt rója fel önnek, hogy a fejlődés melletti érvei figyelmen kívül hagyják a család, a kis közösségek, a hagyomány és az emberi kapcsolatok fontosságát az egyén számára.

SP: Szerintem ez ostobaság. Gopnik a múltat romantizálja, és elfeledkezik arról, hogy évszázadokkal vagy akár évtizedekkel ezelőtt azok, akik elvándoroltak, soha többé nem találkoztak a szeretteikkel, családtagjaikkal vagy barátaikkal. Ezzel szemben mára a légi utazás költségei látványosan csökkentek, és lett a telefon mellett egy rakás internetes szolgáltatás is a kapcsolattartásra – az emberek tehát anélkül tudnak élni a távoli városok adta lehetőségekkel, hogy közben elveszítenék a családjukat. Amúgy meg senkit nem kényszerítenek arra, hogy hagyja el a szülőfaluját, és legyen belőle egyetemi tanár. Gopnik is dönthetne úgy, hogy feladja az egyetemi katedráját a Berkeley-n és visszatér oda, ahol felnőtt, de nem úgy tűnik, hogy nagyon akarná ezt. Az emberek rendszerint ódzkodnak ettől – értékelik a szabadságot. A száz évvel ezelőtti nyugati irodalom hemzseg az olyan művektől, amelyek azt ecsetelik, milyen elnyomó, fojtogató tud lenni a falusi élet és milyen szörnyűségek érhetik az embert a családon belül. Ma egyre több embernek van meg a szabadsága, hogy kilépjen ebből a környezetből – és aki megteszi, nem kényszerből teszi, hanem a saját feje után megy.

MN: A könyve kritikus a vallásokkal szemben. Milyen szerepet látna jónak a vallás számára a felvilágosult társadalomban?

SP: Különbséget teszek a vallásos intézmények és a teológiai hiedelmek között. Ha az intézmények humanistábbá válnak, ha nem helyeznek akkora hangsúlyt a halál utáni életre, ha a moralitásukat nem szent szövegekre, hanem az emberi méltóságra alapozzák, akkor fontos szerepet játszhatnak a közösségek éle­tében, a jótékonykodásban és a kultúra őrzésében, továbbörökítésében. Gond akkor van, ha az emberek elhiszik, hogy a moralitás istentől származik, a földi életnek pedig a halál utáni megváltás a célja. Ha hitetleneket gyilkolnak, ha tagadják a globális felmelegedést, mivel isten szerintük ilyesmit nem engedne megtörténni, vagy ha nem adnak a beteg gyerme­küknek gyógyszert, mert helyette az ima gyógyító hatásában bíznak. És így tovább. A vallásos intézmények az elmúlt évtizedekben humanistábbá és liberálisabbá váltak, mint voltak – elég csak a katolikusok hatvanas évekbeli ökumenikus zsinatára, a reformzsidóságra és a protestáns egyházakban végbement változásokra gondolni.

MN: A vallások követőinek a dogmáikat és a hitüket is maguk mögött kell hagyniuk?

SP: A legtöbb ember nem gondolja ezeket végig, nem próbál meg teljesen konzisztens világképet felépíteni. Ami talán nem is baj, hiszen ez lehetőséget ad arra, hogy megőrizzék a vallásnak azt a részét, amit szeretnek – anélkül, hogy idejétmúlt dogmákhoz kellene alkalmazkodniuk.

Névjegy

A montreali születésű Steven Pinker a Harvard University pszichológiaprofesszora. Alapvetően kognitív tudománnyal, a nyelvhasználattal, a kommunikáció pszichológiájával és a nyelvek elsajátításával foglalkozik, A nyelvi ösztön – Hogyan hozza létre az elme a nyelvet? és a Hogyan működik az elme című könyvei magyarul is megjelentek (a Typotexnél és az Osirisnél), elméleteit pedig rendszeresen ismerteti húszperces, könnyen emészthető TED-videókban. Az elmúlt években nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy bebizonyítsa, a világ évről évre békésebbé és élhetőbbé válik: Természetünk jobb angyalai (The Better Angels of Our Nature) című 2011-es bestsellerében például statisztikák segítségével érvel amellett, hogy a 20. század minden borzalma ellenére az emberiség egyik legbékésebb időszaka volt. Friss könyve, az Enlightenment Now (Felvilágosodás most) ezt a gondolatmenetet viszi tovább, immáron azt hangsúlyozva, hogy nem csak az erőszak alkalmazása és elfogadottsága van visszaszorulóban, de a jólétünk és a tudásunk is növekszik, nem is beszélve arról, hogy összességében az emberek évről évre egészségesebbek és boldogabbak – bármit is állítsanak a demagógok és a populisták. Bill Gates és Mark Zuckerberg is ódákat zengett Pinker munkásságáról, de volt, akiknél kiverte a biztosítékot. Nassim Nicholas Taleb, a New York University statisztikaprofesszora például úgy látja, az erőszak visszaszorulásáról szóló érvelésével Pinker ugyanúgy félreértelmezi a valóságot, mint azok a piaci elemzők, akik azt gondolták, az ingatlanárak a végtelenségig növekedhetnek – szerinte ugyanis Pinker túlbecsülte a régi konfliktusok halottainak számát, és nem hozott meggyőző bizonyítékot arra sem, hogy az elmúlt évtizedek relatív békessége nem több vihar előtti csendnél. John Gray filozófus pedig a New Statesman hasábjain „a felvilágosult gondolkodás paródiájának” nevezte Pinker új könyvét, mert a szerző figyelmen kívül hagy számos olyan tényezőt, amely ellentmondani látszik a könyv pozitív üzenetének, és összességében csak arra jó, hogy a liberálisokat meggyőzze arról, a történelem jó oldalán állnak. Gray ráadásul abban sem biztos, hogy a felvilágosodás eszméi feltétlenül a nyugati liberális demokrácia diadalát hozzák magukkal, könnyen el tudja ugyanis képzelni, hogy a jelenlegi kínai rezsim keménykezű racionalitása határozza meg a jövőnket. „Ez olyasmi – szól Gray kritikája –, amit Voltaire, Jeremy Bentham és a felvilágosult despotizmus más képviselői örömmel fogadtak volna.”

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.