Szaglás- és ízérzésvesztés

A menta hűvössége

Tudomány

A koronavírus okozta megbetegedés gyakori tünete, hogy valaki nem érez szagokat és ízeket. Ezek az érzékek eltérő ütemben és módon térhetnek vissza: van, akinél két héten belül, de van, akinél csak hónapok múlva.

Vivien tavaly novemberben fertőződött meg a koronavírussal. A reggeli edzésen gyengének érezte magát, délre már fájt a feje, a háta és szédült is. Másnapra belázasodott, a tünetek megjelenésétől számított harmadik napon pedig megszűnt a szag- és ízérzékelése. Egy másik különös tünet is jelentkezett nála: más irányból hallotta a hangokat, mint kellett volna. Vivien kezdetben még érdekesnek találta a szaglásvesztést. „Végigszagoltam mindent a lakásban, parfümöket, ételeket, illatgyertyát. Az ízleléssel is hasonló volt, kóstolgattam ételeket, eleinte még éreztem, hogy sós vagy édeskés, amit eszek, de másnap már ez is eltűnt. Hiányoztak az ízek, levert voltam, beteg és nagyon szerettem volna felvidítani magam egy kis édességgel, de úgy ettem meg fél csomag töltött kekszet, hogy az akár pár darab farostlemez is lehetett volna.”

„Sajnos részletes hazai eredmények nem állnak rendelkezésünkre, de a nemzetközi adatok alapján elmondhatjuk, hogy a koronavírus-fertőzésen átesett betegek csaknem 80 százaléka szaglás- és ízérzéspanasszal is rendelkezett. Az anozmia (szaglásvesztés) az esetek több mint 60–70 százalékában az ízérzés zavarával járt együtt” – mondja Krasznai Magdolna fül-orr-gégész. A fertőzötteknél a szaglással kapcsolatban két jelenség is előfordulhat, az egyik a szagérzékelés megszűnése, a másik a parozmia, ami tulajdonképpen szaglászavart jelent. Ezenkívül meg kell említeni a csökkent szagérzékelést (hypozmia) is. Míg az anozmia jelenségénél a koronavírus kiiktatja a szaglás képességét, addig a parozmia eltorzítja azt, a páciens „hibásan” érzékel szagokat. Jellemzően ezek kellemetlen szagok.

Az érzékszervi torzulásokat a hibás, módosult, a szaglóhám regenerációja során rosszul működő kapcsolatrendszer (receptor, idegrost, ingerületátvivő anyag) okozhatja. Ezeket a hibás kapcsolódásokat jó esetben a szaglórendszer önmaga kijavíthatja, és hetek, hónapok alatt a tünetek megszűnhetnek. „Normális esetben – folytatja Krasznai Magdolna – ez ijesztő lehet, de a vírusfertőzésen átesett betegeknél a gyógyulás tüneteként jelentkezik. Az anozmia és parozmia, de főként az előbbi az ízlelés elvesztéséhez is vezethet.” „A szaglásvesztés alaptünetnek számít – jegyzi meg Prinz Géza neurológus, infektológus, pszichiáter –, először mindig az anozmia jelentkezik, és csak később fordulhat elő a parozmia a gyógyulás jeleként. A beteg ilyenkor olyan szagokat érez, amelyeket nem kellene. Például fokhagymaszagot úgy, hogy egy darab sincs a közelében.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.