Interjú

„A választási oldalak az első számú célpontok”

Bujdosó László etikus hekker az internetes támadásokról

Tudomány

Elszaporodtak a magyar híroldalak elleni túlterheléses támadások, de korábban az előválasztás oldala is órákra elérhetetlenné vált emiatt. A KÜRT Zrt. etikus hekkerével beszélgettünk a jelenségről, motivációkról, károkról és védekezésről.

Magyar Narancs: Kezdjük az elején: mit jelent a DoS vagy a DDoS-támadás?

Bujdosó László: A ’90-es évek óta létező jelenségről beszélünk – az első komolyabb támadás még 1996-ban érte az egyik legnagyobb internetszolgáltatót, a Panixet. Aztán teret hódított, és ma már egyre komolyabb eszközöket használnak hozzá. Maga a kifejezés, a denial of service szolgáltatásmegtagadást jelent. Ha ezt hálózatban követik el, ahogyan egyébként szokták, mert úgy hatványozottan hatásosabb, akkor a kifejezés kiegészül a distributed jelzővel, ez a DDoS. A lényegük az, hogy a támadók olyan tömegű egyidejű kéréssel bombázzák a szervert, hogy az képtelen legyen ezeket teljesíteni. Emiatt először lelassul, majd elérhetetlenné válik az oldal. Hétköznapi hasonlattal élve olyan ez, mint amikor Morzsi, az engedelmességi vizsgás blöki a legapróbb jelzésekre is azonnal engedelmeskedik, és mellette rengeteg parancsot ismer. Ha tudatosul benne, hogy a gazdi szól neki, a legkülönbözőbb att­rakciókra lehet rávenni. De ha megjelenik 10–20 ember, akik egymást túlkiabálva elárasztják a kutyát a parancsokkal, Morzsi előbb nem fogja tudni megkülönböztetni a parancs kiadójának pontos személyét, majd a parancsok sokasodásával teljesen összezavarodik.

MN: Mennyi számítógépre van szükség egy sikeres túlterheléshez?

BL: Manapság már jellemzően nem is feltétlenül csak számítógépeket használnak, a legtöbb támadást az IP-kamerákkal, hálózati berendezésekkel, robotporszívókkal, internetre kötött különféle háztartási berendezésekkel végzik el. Ezek nem a támadás célpontjai, csak a végrehajtásához használják eszközként. Egy egyszerű támadás akár egyetlen eszköz segítségével is lebonyolítható, de van, amikor százezres nagyságrendben összekötött eszközök hálózatáról beszélünk.

MN: Hogyan férnek hozzá a támadók ezekhez az eszközökhöz?

BL: Kihasználják a sérülékenységüket. Számos weboldal, fórum létezik, ahol elérhetők az okos eszközök még nem javított sérülékenységi hibái. Úgy hívják ezeket, hogy 0day exploitok. Ezeken keresztül hozzáférnek a támadók az eszközökhöz, amelyekre bejuttatják a támadó scriptet, amely általában egy nagyon egyszerű kódsor. Ha a támadók beférkőznek ezekbe az eszközökbe, a fertőzött eszközök, az úgynevezett zombi gépek távoli irányítással rosszindulatú feladatok elvégzésére használhatók. Csak annyit kell nekik mondani, hogy a kiszemelt oldalt megadott időben meghatározott ideig árasszák el felesleges kérésekkel. Léteznek külön erre specializálódott gyűjtőszájtok is, ahol ezeknek a sérülékeny eszközöknek az IP-címeire lehet keresni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.