"A világ legborzalmasabb tarantellái" (Madárpók- és skorpiókiállítás)

  • - winkler -
  • 1998. április 9.

Tudomány

Ha véletlenül kiderülne, hogy a madárpókok nem harcolnak kígyókkal (National Geographic) és nem törnek az emberiség vesztére (Arachnophobia), sokkal kevésbé lehetne eladni őket. Mármint médiailag: saját testi valójukban amúgy sem nevezhetők tömegcikknek.

Ha véletlenül kiderülne, hogy a madárpókok nem harcolnak kígyókkal (National Geographic) és nem törnek az emberiség vesztére (Arachnophobia), sokkal kevésbé lehetne eladni őket. Mármint médiailag: saját testi valójukban amúgy sem nevezhetők tömegcikknek.

A valószínűleg olasz utazó kiállítás borzalmas állatokat ígér, a legborzalmasabb állat azonban a belépődíj: 500 forint, ez megegyezik a teljes árú állatkerti beugróval, és itt a diákjegy is drágább: 350. Az állatkert rovarházában vannak madárpókok és skorpiók is, igaz, jóval kevesebb. Emitt a várt szegényes gagyihoz képest meglehetősen bőséges a felhozatal, különösen pókokból. Skorpióból lényegesen kevesebbet látni, az ismeretterjesztő szövegek elképesztő idiotizmusa azonban Twist Olivért is kárpótolni tudná egy mégoly sanyarú gyermekkorért. Van Poecilotheria ornata, ami ceyloni madárpók. Erről azt írják, veszélyes természetű, a rabságban felnevelt fiatalok azonban szelídek. Nem tudom, hány szakember kell ekkora állatság világrahozatalához: még a gerincesek közt is ritkaság, hogy valamelyik állat fogságban nevelve szelíd lesz. Jómagam neveltem már Poecilotheriát (a pókászok szeretetteljesen csak "pöcinek" hívják), és máig bámulattal tölt el, hogy egy ennyire kis termetű állat milyen bátran támad gyakorlatilag bármire, akár kamion, akár a Tunguz meteor kopogtat az üvegen.

A kiállításnak egyébként már

a címe is marhaság:

a madárpók neve valójában tarantula, nem tarantella. A tarantella egy középkori eredetű olasz tánc, meg a Győri Keksz- és Ostyagyár édessége. Egyébként a tarantula szó is csak köznyelvi használatra alkalmas, szakértő ilyet nem mond, de egy népszerű kiállítás címének megtenné.

Az ismertetőkből kiderül, melyik póknak van és melyiknek nincs "sipító szerve", na, hogy ezt ki fordította, belegondolni se merek. A "stridulating organ" szakkifejezést jobb híján "ciripelő szervnek" szokás fordítani, mert bár a pókok nem ciripelnek, hanem sziszegnek, a testrész mechanikája hasonlóan működik, mint amivel a tücskök és sáskák koncerteznek. Sipítás?!

A valódi borzalmat még az arachnofóbiások számára sem a pókok jelentik, sokkal inkább a vad ízléstelenséggel, helyenként életveszélyesen berendezett terráriumok. Piros és kék színűre festett kavicsszőnyeg, hongkongi művirágok ipari mennyiségben. A Cyclosternum fasciata vackába történetesen valódi kaktusz került, ilyesmit csak az csinál, akinek nemcsak ízlése nincs, de hülye is. Az illető állat ugyanis Costa Ricán honos, esőerdőlakó, tehát pára kell neki, a kaktusz pedig nem szereti a párát, tehát vagy egyik, vagy másik. A legrosszabb esetben az dönti majd el a kérdést, hogy a pók felmászik a kaktuszra, és egy tüske kiszúrja a potrohát.

Nehezen értelmezhető régi vágyamról, a thai Haplopelma minaxról tett megállapítás: "kellemes tapintású pók, de nagyon agresszív".

Fogdossam rettegve?

És persze mondanom sem kell, "több órán keresztül kiabál", nyilván a sipító szervével, miután megtaperoltam.

Honnan szedték ezeket a nagyon barom fordításokat? A madárpókokat többnyire angolszász felfedezőik nevezték el, az angol nyelvű szakirodalmat a németek viszonylag pontosan szokták átültetni. Az afrikai madárpókokat páviánpókoknak is nevezik, a kiállításon viszont a pawiani terminus megy, azzal a többször ismételt megjegyzéssel, hogy "a pawiani az angolból lett lefordítva". Eredetileg baboon spiders, olaszul is maximum babbuino. Magyarul meg pávián. Talán lengyelül? A pawiani-ügy a Pterinochilus murinusnál kulminál, melynek eredeti, kissé bombasztikus angol nevét (Mombasa Golden Starburst Baboon) a horrorisztikus "Égetett Pawiani"-ra interpretálták. Szerintük szelíd, hát fogják csak meg, mindjárt átírják a szöveget, de nem szabadkézzel, arra garanciát vállalok.

A marhaságokon csemegézőknek további pompás falat lehet, hogy "a Psalmopceus cambridgei természetes ételei a madarak", amikor még a tényleges szakírók is bizonytalanok a madárevés tényében. Az elsőként rendszerezett madárpókokat, az Aviculariákat anno azért nevezték el madárevőnek, mert hálójukban állítólag előfordultak kisebb madáralkatrészek. Az aviculariák viszont farkasmódra vadásznak, hálót csak lakhatási céllal szőnek, az is inkább csőrendszer. Az elmebaj bővebb taglalásához lapunk terjedelme nem volna elegendő, ezért szóljunk a kiállítás pozitívumáról is.

Ha valakit csak nagy vonalakban érdekel a madárpók, láthat az állatkertben is, de itt annyi a különlegesség, amihez minimum egy német börzére kéne elzarándokolni. A két leblonditól nem hatódtam meg, az enyém sokkal szebb, de végre láthattam csak könyvekből ismert Megaphobema robustát (rózsaszín lábszőr), és Citharischius crawshayit, ami Afrika legnagyobb pókja, tényleg döbbenetes darab - bár kisebb, mint a leblondi, azért örömest vállalná az ember. Van két Ceratogyrus, ők az afrikai szarvas páviánpók, akinek tényleges szarva van a fejtorlemezén, és Lampropelma violaceopedes, amelyikről még nem is hallottam, kicsit hasonlít a Greenbottle Blue fantázianevű állatra (Chromatopelma cyaneopubescens), lehet, hogy tényleg az. A számos pók mellett akadnak éktelenül gusztustalan százlábúgigászok, akik csak salátát esznek, és van fekete özvegy. Ami a kiállítás alapján abszolút homályban marad, hogy a tarantulák nem halálos csípésűek, csak nagyjából a darázs szintjén vannak. Kivéve az ausztrál Atrax nemzetséget, amelyről csak fotó látható, az is a The Proper Care of Tarantulas (A tarantula helyes gondozása) című könyvből származik, ahogy a skorpió viszi a fiát sorozat a Tarantulas and Scorpionsból. Annyi baj legyen, fő, hogy ne sipítson!

- winkler -

Városliget, Műjégpálya; nyitva októberig mindennap 9-20 óráig

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.