Aggasztóan sokszor jut atomcsapásig a mesterséges intelligencia háborús szimulációkban

  • narancs.hu
  • 2024. február 4.

Tudomány

Még a semleges kiinduló helyzetből is hamar elmérgesedő konfliktust generál.

Néhány hete az OpenAI feloldotta az addigi szigorú tiltását a mesterséges intelligenciája katonai felhasználásával kapcsolatban, és együttműködésbe kezdett az amerikai védelmi minisztériummal. Ez nem kis felhördülést váltott ki, mivel a cég az elmúlt pár évben a ChatGPT-vel a világ legfelkapottabb MI-fejlesztőjévé vált, és ebben a pozícióban az ilyesfajta döntéseknek erős szimbolikus jelentőségük is van. A lépést azzal indokolták, hogy továbbra sem hajlandóak a technológiájukat fegyverfejlesztések szolgálatába állítani, vagy emberek megöléséhez asszisztálni vele, „léteznek a nemzetbiztonságban olyan törekvések, amelyek passzolnak a filozófiájukhoz” – írja a telex.hu.

Az amerikai hadsereg egy ideje már teszteli a ChatGPT-hez hasonló, MI-alapú nyelvi modelleket a katonai tervezésben, szimulált háborús helyzetekben bonyolódó virtuális háborús játékokban. Egy amerikai egyetemi kutatócsoport most levezényelt egy ilyen háborús szimulációt, amelyben mesterséges intelligenciák kezébe adták a döntést egy-egy ország lépéseiről.

A szimulációt három verzióban futtatták le, az egyikben hagyományos katonai invázió ér egy országot, a másodikban kibertámadás, a harmadik teljesen semleges alapállapotból indul ki.

A szimulációban az egyes országokat vezető MI-knek (a ChatGPT 3.5 és 4 verziói, a Meta Llama 2-je, és az Anthropic-féle Claude 2) egymás lépéseire kellett reagálni, és ehhez 27 féle akció közül választhattak, majd meg is kellett indokolniuk a döntéseiket. A lehetséges akciók között olyasmik szerepeltek, mint béketárgyalások kezdeményezése, gazdasági szankciók bevezetése, a hadi kiadások felpörgetése, vagy éppen a háborús helyzet nyílt eszkalációja, egészen az atomcsapásig.

A kutatók tanulmánya szerint a MI tendenciózusan a katonai agressziót választotta a problémák megoldására, és aggasztóan sokszor jutott atomháborúig a szimulált konfliktus.

Az indoklások néha egészen zavarba ejtők voltak, egy alkalommal például a Csillagok háborúja első képsorain az űrben úszó felvezető szövegből idézett az egyik virtuális hadviselő fél.

Ez rámutat arra is, hogy miért fajulhatott el rendszeresen a mesterséges intelligenciák szimulált háborúskodása: az MI a jelenlegi fejlettségi fokán túl kiszámíthatatlanul viselkedik, emiatt nehéz stratégiát építeni arra, hogyan fog majd reagálni a lépéseinkre. Ennek pedig óhatatlanul az a vége, hogy még a semleges kiinduló helyzetből is hamar elmérgesedő konfliktust generál, amit később nem is tud igazán csillapítani.

Az amerikai hadsereg hivatalos tájékoztatása szerint jelenleg semmilyen katonai döntést nem bíz mesterséges intelligenciás rendszerekre,

még a legapróbb döntéseknél is legfeljebb javaslatokat tesz az MI,

amelyek alapján aztán emberek döntenek. Az amerikaiakon kívül egyetlen hadseregről sem tudni ma a világon, ahol az MI-nek döntési joga lenne éles harci helyzetben, vagy általában katonai-diplomáciai kérdésekben. A tanulmány szerzői azonban felhívják a figyelmet arra, hogy már önmagában az is hatalmas kockázat, ha a gépi algoritmus csak javasol – mert a tapasztalat az, hogy az emberek hajlamosak az automatizált rendszerekben jobban megbízni, mint amennyire azok valójában megbízhatóak.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.