Mit ígér a metaverzum a tinédzsereknek?

Álarcok mögött

Tudomány

Milyen korlátai vannak a Facebooknak vagy az Instagramnak az identitásokkal előszeretettel kísérletező kamaszok számára? Ledőlhetnek-e a virtuális falak Mark Zuckerberg ambiciózus tervei jóvoltából? És milyen veszélyeket rejt e szép új világ?

A Facebook 2015-ben megpróbálta szabályozni, hogy a felhasználói hogyan nevezhetik magukat, a kísérlet azonban botrányba fulladt, mivel az oldal rendkívül vaskalaposan közelítette meg az identitás kérdését. Az általános felhördülés hatására a Facebook finomított egyet a fogalmazáson, de a felhasználási feltételek között a mai napig szerepelnek a következő kitételek: „Azt a nevet használd, amelyet a mindennapi életben. Pontos adatokat adj meg magadról. Csak egy fiókot (saját fiókot) hozz létre, és az idővonaladat személyes célokra használd.” A Facebook tehát azt várja el tőlünk, hogy egyetlen arcot mutassunk a világ felé. Apró kilengéseket elvisel a rendszer, zárt csoportokban lehet egy kicsit másképp viselkedni a barátainkkal, rajongótársakkal vagy vitapartnerekkel. Az identitásunk kirakata, a profiloldalon megjelenő képünk azonban csak egyféle lehet.

Hasonló elveket érvényesít a felhasználási feltételeiben a cégcsoporthoz tartozó Instagram is: „Nem adhatod ki magad más személynek, és nem szolgáltathatsz pontatlan információt. Az Instagramon nem szükséges felfedned a személyazonosságodat, de köteles vagy pontos és naprakész információt szolgáltatni nekünk (beleértve a regisztrációval kapcsolatos információt), melynek részét képezheti személyes adatok megadása is” – szól az Instagram idevágó passzusa.

Virtuális vidámparkban

A tinédzserek előszeretettel kísérleteznek különböző identitáselemekkel. Lehetünk egyszerre biszexuális anime-rajongó rocker wicca-hívő sportgimnasztika versenyzők, ám nem biztos, hogy mindezt egy és ugyanazon profil alatt szeretné megjeleníteni egy 15 éves kamasz. Itt azonban beleütközik a Facebook állította korlátba: egyetlen felhasználónév alatt kell megjelenítenie szexuális, sport, hobbi, vallási és egyéb identitásait. Egy felnőttől sem lehet ezt elvárni, nemhogy a kamasztól.

Mark Zuckerberg idén ősszel bejelentette, hogy a Facebook létrehoz egy holdingcéget, amely a leányvállalatokat (pl. Facebook, Oculus, Giphy, Mapillary) fogja kezelni. Ennek Meta Platforms lesz a neve, s arra lehet következtetni belőle, hogy a cég elköteleződött a metaverzum létrehozása mellett. Hogy mi mellett? Nos, a metaverzum olyan háromdimenziós, a virtuális valóságban létrehozott tér, amelyet a cég a szórakozás, a munka és egyéb tevékenységek jövőbeli helyszínének szán. Maga a kifejezés a Snow Crash című 1992-es sci-fi disztópiában fordult elő először, de Neal Stephenson cyberpunk klasszikusként számon tartott regényében a metaverzum még félig bedőlt, kissé túltervezett és emiatt nagyrészt üres virtuális térként jelent meg. Az, amit Zuckerberg lefestett, inkább hasonlít a 2010-es évek könyv- és filmsikerének számító Ready Player One-ban megjelenő Oasis nevű rendszerre, amely olyan, mint egy hatalmas virtuális vidámpark.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.