Mit ígér a metaverzum a tinédzsereknek?

Álarcok mögött

Tudomány

Milyen korlátai vannak a Facebooknak vagy az Instagramnak az identitásokkal előszeretettel kísérletező kamaszok számára? Ledőlhetnek-e a virtuális falak Mark Zuckerberg ambiciózus tervei jóvoltából? És milyen veszélyeket rejt e szép új világ?

A Facebook 2015-ben megpróbálta szabályozni, hogy a felhasználói hogyan nevezhetik magukat, a kísérlet azonban botrányba fulladt, mivel az oldal rendkívül vaskalaposan közelítette meg az identitás kérdését. Az általános felhördülés hatására a Facebook finomított egyet a fogalmazáson, de a felhasználási feltételek között a mai napig szerepelnek a következő kitételek: „Azt a nevet használd, amelyet a mindennapi életben. Pontos adatokat adj meg magadról. Csak egy fiókot (saját fiókot) hozz létre, és az idővonaladat személyes célokra használd.” A Facebook tehát azt várja el tőlünk, hogy egyetlen arcot mutassunk a világ felé. Apró kilengéseket elvisel a rendszer, zárt csoportokban lehet egy kicsit másképp viselkedni a barátainkkal, rajongótársakkal vagy vitapartnerekkel. Az identitásunk kirakata, a profiloldalon megjelenő képünk azonban csak egyféle lehet.

Hasonló elveket érvényesít a felhasználási feltételeiben a cégcsoporthoz tartozó Instagram is: „Nem adhatod ki magad más személynek, és nem szolgáltathatsz pontatlan információt. Az Instagramon nem szükséges felfedned a személyazonosságodat, de köteles vagy pontos és naprakész információt szolgáltatni nekünk (beleértve a regisztrációval kapcsolatos információt), melynek részét képezheti személyes adatok megadása is” – szól az Instagram idevágó passzusa.

Virtuális vidámparkban

A tinédzserek előszeretettel kísérleteznek különböző identitáselemekkel. Lehetünk egyszerre biszexuális anime-rajongó rocker wicca-hívő sportgimnasztika versenyzők, ám nem biztos, hogy mindezt egy és ugyanazon profil alatt szeretné megjeleníteni egy 15 éves kamasz. Itt azonban beleütközik a Facebook állította korlátba: egyetlen felhasználónév alatt kell megjelenítenie szexuális, sport, hobbi, vallási és egyéb identitásait. Egy felnőttől sem lehet ezt elvárni, nemhogy a kamasztól.

Mark Zuckerberg idén ősszel bejelentette, hogy a Facebook létrehoz egy holdingcéget, amely a leányvállalatokat (pl. Facebook, Oculus, Giphy, Mapillary) fogja kezelni. Ennek Meta Platforms lesz a neve, s arra lehet következtetni belőle, hogy a cég elköteleződött a metaverzum létrehozása mellett. Hogy mi mellett? Nos, a metaverzum olyan háromdimenziós, a virtuális valóságban létrehozott tér, amelyet a cég a szórakozás, a munka és egyéb tevékenységek jövőbeli helyszínének szán. Maga a kifejezés a Snow Crash című 1992-es sci-fi disztópiában fordult elő először, de Neal Stephenson cyberpunk klasszikusként számon tartott regényében a metaverzum még félig bedőlt, kissé túltervezett és emiatt nagyrészt üres virtuális térként jelent meg. Az, amit Zuckerberg lefestett, inkább hasonlít a 2010-es évek könyv- és filmsikerének számító Ready Player One-ban megjelenő Oasis nevű rendszerre, amely olyan, mint egy hatalmas virtuális vidámpark.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.