Orvosi képalkotás

Átlátnak rajtunk

Tudomány

Röntgen, CT, MRI, PET, ultrahangos vizsgálat: mire valók, mit tudnak, milyen kockázatokkal járnak?

Az orvosi képalkotás fejlődése az utóbbi évtizedek egészségügyi-technológiai forradalmának egyik leglátványosabb fejezete – áldásait gyakorta igénybe vesszük, bár a dolog természetéből fakadóan nem a legnagyobb örömmel. A többnyire high-tech, gépi képalkotás csupán egy része az általános biológiai képalkotásnak, az bennük a közös, hogy vagy valamiféle külső hatást (röntgensugárzást, elektromágneses teret vagy hanghullámot), vagy bevitt radioaktív anyagot használnak az emberi test megismerése érdekében.

 

Röntgen, hagyományos radiográfia

A legrégebbi képalkotó eszköz azóta használatos, hogy 1895-ben felfedezték az utóbb Wilhelm Röntgenről (1845–1923) elnevezett, nagy energiájú elektromágneses sugárzást. Noha valóban a német tudós tanulmányozta először szisztematikusan az elektromágneses spektrum e tartományát, már előtte is észlelték a zárt vákuumcső katódjából kiinduló nagy energiájú elektronnyaláb becsapódása nyomán gerjesztett sugárzást. A korai röntgengépek (úgy 1920-ig) is vákuumcsőből kialakított hideg katódos berendezést használtak sugárforrás gyanánt, ám ezt később felváltották az úgynevezett Coolidge-féle, melegített katódos röntgencsövek. A máig elterjedt kétdimenziós röntgendiagnosztikának két formája használatos az orvosi képalkotásban: a projekciós radiográfia és a fluoroszkópia, amelyet főleg a katéterezéskor használnak. Elterjedtségüknek három oka van: viszonylag olcsók, magas felbontóképességgel rendelkeznek, és alacsonyabb sugárzási dózis jellemzi őket, ami – mint később látni fogjuk – nem lebecsülendő tényező.

A projekciós radiográfiát, avagy a hagyományos röntgensugárzást leggyakrabban arra használják, hogy meghatározzák egy csonttörés típusát és kiterjedését, de alkalmas a tüdőben kialakult kóros elváltozások kimutatására is. Emellett még mindig a fogröntgenből tudja meg kezelőorvosunk, mit kell fúrnia-faragnia, s továbbra is az egyik legfontosabb korai rákdiagnosztikai eljárás a mammográfia. Megfelelő kontrasztanyagok (például báriumvegyületek) segítségével használják a gyomor és a belek struktúráinak láthatóvá tételére, így kimutathatók fekélyek vagy akár béldaganatok is. A fluoroszkópia a radiográfiához hasonlóan a test különböző struktúráiról alkot valós idejű kétdimenziós képeket, de állandó intenzitású röntgensugarakat alkalmaz alacsony dózisban. A szív- és érrendszer vizsgálatához használt speciális eljárást angiográfiának hívják. Kontrasztanyagként bárium-, jódvegyületeket vagy éppen levegőt használnak, hogy láthatóvá tegyék a belső szerveket működés közben. Az eljáráshoz szükség van egy receptorra is, amely a sugarakat képpé konvertálja, miután azok szétterjedtek a megfigyelni kívánt területen.

A röntgensugárzás úgynevezett ionizáló elektromágneses sugárzás, s akadnak egészségügyi kockázatai. Leg­inkább az, hogy a sugárdózissal növekvő mértékben rákkeltő hatású, és azt sajnos nem támasztják alá a vizsgálatok, hogy akadna-e valamiféle küszöbérték, amely alatt nem jelent kockázatot; becslések szerint 75 éves korig a röntgendiagnosztikából adódó bónusz sugárzás 0,6–1,8 százalékkal növeli meg annak kumulatív kockázatát, hogy rosszindulatú daganat alakuljon ki a szervezetben. Persze nem mindegy, hogy a kisebb kockázatú sima átvilágításról vagy fluoroszkópiáról, pláne a később tárgyalandó CT-vizsgálatról beszélünk. Ám, hogy képet alkossunk egy sima tüdőröntgen kockázatáról, eláruljuk, hogy ilyenkor akkora sugárdózist kapunk, mint amennyi normál földi háttérsugárzás ér minket tíz nap alatt, a fogröntgen pedig 1 napi háttérsugárzással egyenértékű.

Komputertomográfia (CT)

Ilyenkor számítógép-vezérléssel készülnek felvételek, a vizsgált részt mintha felszeletelnék, majd e képekből rafinált matematikai algoritmusok segítségével állítják össze a háromdimenziós tomogramot. Nem csupán rönt­gensugárzással lehet ilyen orvosi képeket előállítani, a pozitronemissziós és a mágneses rezonanciás berendezésekkel is hasonló logika szerint, habár más-más fizikai elv alapján készülnek a képek. Míg a röntgenes CT típusú orvosi képalkotás diagnosztikai előnyeit aligha kell hosszasan ecsetelnünk, a kockázatokról mintha megfeledkeznénk. A vizsgálat során egy hagyományos radiográfiai vizsgálat sokszorosát kapja meg szervezetünk, s ez két-három nagyságrenddel emelheti meg egy esetleges rákbetegség kialakulásának kumulatív kockázatát. Például egyetlen mellkasi CT-vizsgálat során annyi sugárzást kapunk, ami megfelel 2-3 évi természetes radioaktivitásból származó háttérsugárzásnak – az egész testünkre vetítve. Egy amerikai becslés szerint a jelenleg diagnosztizált rákbetegségek 0,4 százaléka köthető CT-vizsgálatokhoz, noha a technológia csak az utóbbi évtizedekben terjedt el. Mivel a magzatra egy ilyen bitang nagy röntgendózis még veszélyesebb, különösen terhesség esetén kell mérlegelni a kockázatokat és az esetleges diagnosztikai előnyöket. Azt már félve említjük, hogy egy koponya-CT úgy 40 évnyi háttérsugárzásnak felel meg,

A mágneses rezonanciás vizsgálatok (MRI vagy MR)

Ilyenkor erős mágnesesmező-hatásnak tesszük ki a szervezetünk vízmolekuláiban található hidrogénatomok magját, ami e gerjesztésre megfelelő sugárzási frekvencia felvételével az eredeti sugárforrás lekapcsolása után jól detektálható jel, többnyire rádiósugárzás kibocsátásával válaszol. A vizsgálathoz háromféle elektromágneses mezőt kell előállítani: egy nagyon erős állandót, ami a protonokat gerjeszti és polarizálja, egy gyengébb, időben változó, úgynevezett gradienst a protonok helyzetének térbeli kódoláshoz, és egy szintén gyenge, térben állandó rádiófrekvenciásat, amellyel a hidrogénmagok manipulálhatók, majd e kölcsönhatások nyomai egy antennával összegyűjthetők. Az MRI voltaképpen egy egész berendezéscsoportot jelöl, amelyek rendre hasonló logikával működnek. Jellemző, hogy Isidor Isaac Rabi amerikai fizikus (1898–1988) még 1938-ban írta le az eljárás elméleti alapját, a mágneses magrezonancia jelenségét, s a felfedezéseiért 1944-ben fizikai Nobel-díjat kapott. A számítógépes képrekonstrukcióhoz elsőként 1975-ben Richard Ernst alkalmazta a megfelelő matematikai módszert, az úgynevezett Fourier-transzformációt, őt 1991-ben díjazták kémiai Nobel-díjjal, míg a mágneses rezonancián alapuló képalkotásért Paul Lauterburnak és Peter Mansfieldnek 2003-ban megosztva ítélték oda – a változatosság kedvéért – az orvosi Nobel-díjat.

MRI

MRI

 

Az MRI több előnnyel bír a röntgenalapú CT-vel szemben, ugyanis nemcsak transzverzálisan (azaz a test hosszanti kiterjedéséhez képest „keresztben”), hanem bármilyen tetszőleges síkban tud képet előállítani. Emellett jobb kontrasztú felvételeket készít a lágy szövetekről, mivel az ezekben található sűrű, de puha matéria blokkolja a röntgensugárzást; ráadásul megfelelő súlyozásokkal a vizsgálat szempontjaihoz igazított képet biztosít. Arra is képes, hogy a CT-hez hasonlóan vékony szeletekről sorozatfelvételt készítsen, sőt az újabb gépek már tudnak közvetlenül is háromdimen­ziós képet alkotni. Noha az MRI-t tartják a legjobban használható képalkotó eljárásnak, ennek is vannak hátulütői. A milliméteresnél kisebb elemek már nem elemezhetők vele, rá­adásul hosszadalmas, időigényes és igen drága. Az sem válik hasznára, hogy a páciens akaratlanul izeg-mozog a felvétel készítése közben, ami megnehezítheti a felvétel elemzését, amúgy pedig a mágneses rezonanciás vizsgálatnál igen rossz a jel-zaj arány, ami ugyancsak rontja a statisztikák megbízhatóságát.

Az viszont kétségkívül előny, hogy nem használnak nagy energiájú ionizáló sugárzást, ezért kisebbek a kockázatok. Persze így is sokan félnek az elektromágneses tereknek való kitettségtől, de ezzel kapcsolatban nem mutattak ki komoly egészségügyi kockázatra utaló jelet (lásd még: Balhitek vonzásában, Magyar Narancs, 2016. szeptember 15.). Igaz ugyan, hogy a berendezés (kicsit a mikrohullámú sütőhöz hasonló logikával) melegít, és bántóan zajos, de ezeket el lehet viselni. A gondok akkor jelentkeznek, ha a páciensben mágnesezhető fém található (például implantátum vagy repesz), esetleg olyan berendezés, melynek működését megzavarná az elektromágneses mező. Ezért a vizsgálat során alapelv, és ettől csak nagyon ritkán és megfelelő óvintézkedések árán térnek el, hogy pacemakeres beteget nem lehet MRI-nek alávetni, bár már dolgoznak a szívritmus-szabályozókat védő futurisztikus nanoborításon. Nem utolsósorban pedig sajnos nem csak a filmekben fordul elő az MRI-berendezések környezetében a lövedékhatás: a közelben felejtett mágnesezhető tárgyak valóban nagy sebességgel repülnek a berendezés közepébe, s ez többször vezetett halálesethez is!

Nukleáris képalkotás

A riasztó elnevezésű diagnosztikai csoportba számos, a radioaktivitás nyújtotta előnyöket kihasználó képalkotó eljárás tartozik. Ide sorolható a SPECT (Single Photon Emission Computed Tomography – fotonemissziós komputertomográfia), amikor úgynevezett gamma-kamerát, azaz nagy energiájú elektromágneses sugárzást kibocsátó radioaktív anyagot juttatnak célzottan a páciens szervezetébe. Innentől kezdve már a vizsgált személy a sugárzó objektum, amelynek gamma-fotonjait egy berendezés detektálja, s így hasonlóan háromdimenziós kép készülhet, mint például az MRI-vel. A PET (pozitronemissziós tomográfia) működése is hasonló: itt a bomlása során pozitront kibocsátó fluor-18 izotópot építenek be a glükózmolekulákba, ami a szervezetben a gyorsan növekedő, nagy energiaigényű pontokon hasznosul, és így jól azonosíthatók vele tumorok, áttétek, de fertőzések is. A nukleáris diagnosztikát gyakran használják MRI-vel vagy hagyományos CT-vel kombinálva, így a kettő előnyei összeadódnak. Ugyanígy a kockázatok is, elvégre ismét csak sugárzásnak van kitéve a szervezet, ami lehet, hogy kevesebb kockázattal bír, mint egy röntgen CT-nél, de ezt sem szabad lebecsülni. Már csak azért sem, mert még mindig keveset tudunk az ilyen alacsony intenzitású radioaktivitás hosszú távú hatásairól.

Termográfia, ultrahang

E két különböző képalkotó folyamat mostani tudásunk szerint teljesen ártalmatlan, kockázatmentes, mégis hatékony eljárás. Az infravörös képalkotás esetén hőkamera érzékeli a szervezetben a hőmérséklet-emelkedést, ami kötődhet például egy tumor növekedéséhez, míg az ultrahangos (precízebben: az ultraszonográfiás) képalkotásnál magas frekvenciájú, széles sávú hanghullámokat használnak. Ezeket a szövet különböző mértékben veri vissza, s ebből így képeket lehet nyerni.

Hőkamerán át

Hőkamerán át

 


A legtöbben talán a fejlődő magzatról alkotott vibráló ultrahangfelvételre asszociálnak, de használják a szívről, a mellről, hasi szervekről, az izmokról, az inakról, az artériákról és a vénákról való képalkotásra is. Kevésbé alkalmas aprólékos anatómiai részletek vizsgálatára, mint a CT vagy az MRI, így ezeket nem fogja kiszorítani, noha számos elönye is van velük szemben. Például a mozgó struktúrák működése jobban vizsgálható valós időben, sőt az úgynevezett Doppler-ultrahangvizsgálat lehetővé teszi az artériás és vénás áramlás értékelését is. Ehhez képest működés közben nem bocsát ki ionizált sugárzást, viszonylag olcsó és könnyen kezelhető.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.