Attila-napok

A szolga dolga

Tudomány

A sors különös fintoraként idén egy napra esett a gyermeknap, a hősök napja és a tápiószentmártoni Attila (Atilla)-napok második felvonása. Nyugodtan mondhatjuk: a varázsdomb aljában, a jurták körül, az ősgyepen és lóháton megtörtént a három ünnep eggyéválása, a tönkölypehelyből, kuvaszból és Vikidál Gyulából összegyúrt tömény szinergia.

Jelentős napok köszöntöttek Tápiószentmártonra, s legendás nevezetességére, az Attila-dombra: az ún. Attila (Atilla?)-napok éves rendszerességgel visszatérnek - idén speciel Eszter és Orbán napján ért minket a szerencse, hogy találkozzunk az egykor élt legendás államférfi, fejedelemős, továbbá kegyetlen hódító szellemével. A helyszínre érkezve (lásd: Feri berezonált, Magyar Narancs, 2003. május 8.) először a rendezvény névadójának bronz mellszobrával szembesülünk: a birodalomszervező nomád fejedelem szigorún nézi látogatóit, pedig illik őt megérinteni, hiszen állítólag így átadja erejét, azután már mehet is az ember rombolni és gyújtogatni. "Nem merem megfogni, olyan szúrósan néz" - suttogja egy hölgy némileg megilletődve, pedig az e helyütt egyértelműen Atillának nevezett Attila már rég halott: nászéjszakáján (Ildikó, Ildikó!) ölte meg őt saját orra vére, illetve - B verzió - belefulladt saját hányásába, mint számos magyar művész, továbbá szegény Jimi Hendrix. A szobor még további érdekességekkel is szolgál: talapzatán egy igazi, hamisítatlan Attila-idézetet találunk, mely így szól: Népem, ha úgy szeretheted önmagad, mint én szerettelek, örökké élsz. Sajnos soha nem tudjuk meg, mikor s milyen körülmények között mondta e szavakat a jelentős tömeggyilkos, vagy rosszabb esetben ezt is csak Gárdonyi találta ki.

Kopár sík, szarja

Utunk további állomásait valósággal kicövekelik a tájékoztató feliratok: az egyik szerint Gabonaételek a borozónál, míg egy másikból megtudjuk, hogy Honfoglaláskori édességünk és Főzés (a Törteli üstben) a jurtánál. Mehetnénk másfelé is, elvégre balra őshonos állatok és Wass Albert-kötetek várakoznak, ám mi ezek helyett is az Attila-napi kutyasót választjuk. Bemelegítésként három komondor és gazdájuk mutat be lélegzetelállító gyakorlatokat: a komondorokat előbb felállítja egy képzeletbeli sakktáblán, majd tisztáldozat árán három lépésben mattot ad magának. A komondorok eközben önfeledten henteregnek, alkalmanként átugorják egymást és gazdájukat, lehetőség szerint magyar zászlóval a pofájukban. A következő feladat, ha lehet, még mókásabb. Az ebeknek ezúttal egy ellenszenves, bottal hadonászó bácsit kell kézvédőjénél fogva a földre rántaniuk, mindezt tuvai dorombének-aláfestésre: a vad düh már akkor rátör a kiválasztott kuvaszra és a két harcias mopszra, mikor feltűnik a viador a láthatáron - a szakember alighanem napokon át ingerelhette az ebeket gonosz gyerek módjára, a kerítés túloldaláról.

A kutyákat elunván jöhetnek a lovak: egy derék ördöglovas a sorban utolsó lovak hátán bemutatja az ún. pusztatízest, mely egyenes leszármazottja az ún. Koch-ötösnek, viszont lebutított, béta-verziója a tizenkettesnek, mely a maga nemében egyben világcsúcs is. Csalódottan kell értesülnünk az igazságról: amit eddig az egyedülálló magyar virtusból fakadó ősi leleménynek véltünk, azt valójában egy Koch nevű svarcgelb piktor ötölte ki, s ötletét utóbb nyilván az aufklér abszolutista labanc adminisztráció kényszerítette véreinkre, akárcsak az angolvécét és a tisztiorvosi hálózatot. Némi megnyugvást hoz számunkra, hogy ezt a kunsztot Toldi Miklós is bemutatta egykoron, ennek értékéből alig-alig von le az a tény, hogy említett irodalmi hőst, legalábbis ma ismert formájában, Arany (no és Ilosvay Selymes) találta ki. Az ő személye már csak azért is beleillik a képbe, mivel a mezőn konkrétan és szó szerint megtalálható a lószarral borított kopár sík, továbbá a tikkadt szöcskenyájak.

A honfoglalás kori tárgyi kultúra rekonstrukcióját szolgálják az oktatójurták, ahol a sátorfalra tűzött fantasy-képeken megjelennek a fontosabb nomád népek Conanra, a barbárra hajazó harcosai: az arcukon tükröződő elszántság jelzi, hogy hamarost megint lesújtanak az európai kultúra és civilizáció viperafészkére, mely, mint tudjuk, amúgy is csak hamis és hazug álomvilág. A tegezek, íjak, nyilak, második világháborús kitüntetések, ezoterikus és obskúrus ismeretterjesztő és irodalmi művek halmain túl vár ránk a valódi felfedezés: tönkölypelyva töltésű biopárna formájában, melyek állítólag valóban csodákat tesznek gazdájukkal.

Igencsak vakarja

Mint látható, az Attila-nap rendezvényei csupán áttételesen kapcsolódnak az érdemdús hun fejedelem személyéhez - ellenben a csődület annál sikeresebben zavarja meg a feltöltődni vágyó csodavárókat, akik körben állva éppen okkult kapcsolatra lépnének egy bodzabokorral, vagy éppen egy cölöpnek támaszkodva szemeznek a belülről feltörő semmivel. Hamar megelégeli ezt a nagyszínpadon sujtásos portáskabátban feszítő konferanszié, és szólítja a nap hőseit, a rettenetes Sasvári-Vikidál duót. Sasvári Sándor megjelenése osztatlan döbbenetet vált ki a közönségből: az énekes lóháton, a nézők közt nyargalászva, a kezében tartott URH-mikrofon segedelmével nyilvános, zenés vallomást intéz a derék pacihoz. A látvány egyenesen diabolikus: csak az múlhatná felül, ha a Slayer teveháton adná elő a Raining Blood című klasszikust. Vikidál Gyula ehhez képest kifejezetten decens: néhány keresetlenül ostoba megjegyzés után - mint Attila idejében - minősíti pályatársa bravúros produkcióját, pedig jól tudja, hogy a hun időkben még ismeretlen volt a lóhátról performált fél playback - rázendít egy kevéssé ismert Szörényi-szerzeményre. Ebben egyáltalán nem zavarja, hogy nyelve egy kicsit már bizonytalanul forog, s hogy egyszerűen képtelen megtalálni a megfelelő tónust - a hamis hangokat viszont röcögtetéssel próbálja kompenzálni. Két számot még kibírunk, de a harmadik után menekülőre fogjuk: kiszáradt szarkupacok között a parkoló felé botorkálva érezzük, hogy testté lett az ige, s megtudtuk, milyen az, amikor (az egykori szerzőtárs szavaival élve) tényleg fáj minden szó.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.