cyberhírek

  • .
  • 2008. február 21.

Tudomány

cyberhírek

Atomóra - Amerikai fizikusok olyan atomórát fejlesztettek ki, amely egyetlen másodpercet sem késik vagy siet több mint 200 millió éven át, így a Nemzeti Mérésügyi és Technológiai Intézet hivatalos atomóráját is felülmúlja, amely csak 80 millió évre ígér másodpercre pontos időt.

Műszív - Magyarország első műszívét a múlt héten egy súlyos állapotban lévő, szívátültetésre váró 58 éves férfi kapta meg Budapesten. Bár nem pótolhatja a transzplantációs műtétet, a műszív jelentősen javíthatja a várólistán levő betegek túlélési esélyeit.

Naprendszer - Csillagászok a Földtől nagyjából ötezer fényévnyire találtak egy csillagot, amely körül két bolygó kering. Az égitestek olyanok, mintha a Jupiter és Szaturnusz kisebb változatai lennének. Mostanáig mindössze huszonöt, több bolygóból álló naprendszert vettek lajstromba, de ez az első, amely hasonlít a miénkhez.

Energiató - Amerikai és európai űrkutatók a Cassini űrszonda segítségével kiderítették, hogy a Szaturnusz ismert holdján, a Titánon százszor annyi szénhidrogén van, mint a Földön. Folyékony szénhidrogének, például metán és etán zuhognak az égitest felszínére, ennek következtében hatalmas energiatavak alakulnak ki.

Oroszlándínó - Brit és amerikai paleontológusok két korábban ismeretlen húsevő dinoszaurusz maradványait fedezték fel a Szaharában. Az egyik őshüllő valószínűleg dögevő volt, a másik élő állatokra vadászott.

Bittorrent - A Pirate Bay fájlcsereközpont oldalain 12 százalékkal nőtt a Dániából érkező forgalom azután, hogy Dániában bírósági végzéssel tiltották le az öszszes internetszolgáltatónál a népszerű torrentoldal elérését. A tiltás megkerülhető, és több új felhasználót vonzott, mint amennyit sikerült elzárni az oldaltól.

Léghajtás - Egy éven belül kapható lesz a sűrített levegővel hajtott autó - ígéri egy francia fejlesztő. A légautót az arra alkalmas kutaknál három perc alatt fel lehet majd tölteni sűrített levegővel.

Szétlövik a kémműholdat Az amerikai elnök eldöntötte, hogy egy erre a célra átalakított rakétával szétlövik az üzemképtelenné vált amerikai kémműholdat, mielőtt a Földre zuhan. A műhold fékezőrakétáiban több mint fél tonna mérgező anyag található, ami belégzéskor akár halált is okozhat. Ha a rakétával eltalálják az üzemanyagtartályt, a minimumra csökkenthetik a Földre érkező mérgező anyag mennyiségét. Szakértők szerint mivel a Föld háromnegyedét víz borítja, 25 százalék az esélye annak, hogy az üzemképtelen műhold darabjai szárazföldre zuhannak, így 1 százaléknyi esély marad, hogy lakott területet veszélyeztetnek. Bár a műhold paramétereit titkolják, becslések szerint a súlya 3-4 tonna lehet. Egy műhold lelövése rendkívül kényes nemzetközi kérdésnek számít a katonai és diplomáciai vonatkozásai miatt. Amikor tavaly januárban Kína lelőtte egyik nem működő, 850 kilogrammos meteorológiai műholdját, az egész világ tiltakozott a kísérlet ellen. Szakértők szerint a kísérlet miatt az űrszemét mennyisége tíz százalékkal nőtt a 200-3800 kilométer közötti magasságtartományban. Az űrszemét fele legalább húsz évig pályán marad, veszélyeztetve a jelenleg működő mesterséges holdak jelentős részét.

Tengeralattjáró autó A svájci Rinspeed cég olyan konceptautót fejlesztett, amellyel a víz alatt is lehet közlekedni - adta hírül az Index az AP nyomán. A kocsi nyitott, ezért az utasoknak palackból kell lélegezniük a víz alatt. A sQuba nevű találmány egy márciusi autóexpón mutatkozik be Genfben. A búvárautóról nemrég került ki a gyártó oldalára, onnan pedig a videomegosztó oldalakra egy video, amelyen látható, hogy a kocsi nem a tenger fenekén halad, hanem tengeralattjáróként lebeg a vízben. A légies jelenség kísértetiesen emlékeztet az A kém, aki szeretett engem című James Bond-filmben szereplő autóra, bár a sQuba nem lő ki torpedókat. A másfél millió dollárból fejlesztett búvárautó 10 méteres mélységig képes merülni, három elektromos motor hajtja, ebből kettő gondoskodik a víz alatti haladásról. A kocsi csúcssebessége szárazföldön 124 km/óra, vízfelszínen alig 5 km/óra, víz alatt pedig 3 km/ óra, tehát nem sokkal gyorsabb egy átlagos úszónál. A sós víznek ellenálló anyagokkal borított kocsi nyitott, az utasok a víz alatt beépített sűrített levegős palackokból kapják a levegőt, akárcsak a búvárok. A fejlesztő cég vezetője, az 52 éves Frank Rinderknecht maga is nagy Bond-rajongó, és már többször meglepte furcsa fejlesztéseivel az autóipart. A genfi autóshow-n korábban már bemutatott átlátszó, repülő és hangvezérelt autót is.

Áramot az áramlatból A Golf-áramlat erejét felhasználó, víz alatti erőművek épülhetnek Floridánál az Atlanti-óceánban. A Golf-áramlat alig huszonnégy kilométerre húz el a floridai partok előtt. Kutatók szerint egy napon turbinák ezrei pörögnek majd ott 12 méteres mélységben, ahol a leggyorsabban hömpölyög a víz. A negyvennyolc kilométer széles áramlat tíz atomerőmű termelésével felérő tiszta, környezetbarát energiával szolgálhat, és Florida áramigényének legalább harmadát fedezheti. A Golf-áramlat sehol máshol nem halad el ilyen közel lakott szárazföldhöz. A floridai Atlantic Egyetem óceánenergia-technológia intézete ötmillió dollár állami támogatást kapott az áramláserőmű kifejlesztésére. A technológia még csak elméletben létezik, a költségeket ezért nehéz megbecsülni. Az biztos, hogy óceán fenekén rögzített turbinák telepítése jelentős befektetést igényel, de folyamatosan tudnának termelni, az alapanyag pedig ingyenes. A szövetségi energiaszabályozó bizottság (FERC) mostanáig negyvenhét előzetes engedélyt adott ki óceáni, illetve hullám- és árapály-energetikai projektekre. Néhány próbálkozás már elbukott: a New York-i East Rivernél tavaly tönkrement egy kísérleti turbina, Oregonnál pedig a Csendes-óceán fenekére süllyedt egy kétmillió dolláros kutatóbója. A nyugati parton, ahol nincsenek nagyobb áramlatok, inkább hullámerőművekkel kísérleteznek. Szakértők szerint az árapály- és a hullámtechnológiával az egész ország áramigényének legfeljebb 6,5 százalékát lehet fedezni.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.