Egy magyar a cybertérben: Az utolsó turista

  • Bodoky Tamás
  • 2001. november 22.

Tudomány

Alegendás Photoshop-karikatúra egy turistát ábrázol a néhai Világkereskedelmi Központ tetőteraszán, mögötte a napsütéses New York és az American Airlines közeledő utasszállítója látható, a felvételen digitális dátumpecsét: 09-11-01. A hamisítás nyilvánvaló: egy Boeing 757-es az Airlines.net repülési portálról származó fényképét illeszthették a korábban készült képre, amelyen a digitális dátumpecsét fonttípusa is hibás. Ráadásul az American Airlines a WTC északi tornyát leromboló repülőgépe egy ekkora felbontásban is szélesebb Boeing 767-es volt, a nyitott kilátó azonban a déli tornyon helyezkedett el, oda viszont nem az American, hanem a United Airlines járata csapódott be.
Alegendás Photoshop-karikatúra egy turistát ábrázol a néhai Világkereskedelmi Központ tetőteraszán, mögötte a napsütéses New York és az American Airlines közeledő utasszállítója látható, a felvételen digitális dátumpecsét: 09-11-01. A hamisítás nyilvánvaló: egy Boeing 757-es az Airlines.net repülési portálról származó fényképét illeszthették a korábban készült képre, amelyen a digitális dátumpecsét fonttípusa is hibás. Ráadásul az American Airlines a WTC északi tornyát leromboló repülőgépe egy ekkora felbontásban is szélesebb Boeing 767-es volt, a nyitott kilátó azonban a déli tornyon helyezkedett el, oda viszont nem az American, hanem a United Airlines járata csapódott be.

A "kamerát a romok között találták"

kísérőszövegnek is nehéz lehetett bedőlni, a felvétel mégis roppant népszerűnek bizonyult, és egész sor Photoshop-mágust ingerelt alkotásra: számtalan variációja bukkant fel; főszereplője pedig Forrest Gumpként más képekbe illesztve is alapanyagul szolgált a morbid helyzetkomikum össznépi kiaknázására.

Az online folklórban "Danger Boy Waldo" névre keresztelt turista kiléte hamarosan foglalkoztatni kezdte az embereket. Osztódással szaporodó képeinek gyűjtésére két webújság indult, a touristguy.com és a touristofdeath.com, és több online újság is tárgyalta a témát. A hype hatására toplisták indultak a világ számos pontjáról beküldött "eredeti" képekkel, ahol szavazni is lehet, szerintünk melyik az igazi. A Wired egy brazil marketingszakembernek dőlt be, aki állítása szerint fotókkal tudja bizonyítani, hogy ő látható a felvételen - a brazil arcberendezése tényleg hasonlít Waldóéra, de miután az Index (www.index.hu) magyarul is leadta a sztorit, ömleni kezdtek az olvasói levelek, és egy beküldött fényképből kétséget kizáróan bebizonyosodott, hogy Waldo a mi hazánkfia - ezt azóta a touristofdeath.com is elismerte. A fénykép emberünk amerikai szakmai gyakorlata idején készült, a montázst saját szórakoztatására készítette a terrortámadást követő napokban, és tizenöt munkatársának küldte tovább. Néhány nap alatt a felvétel bejárta az egész világot, és akkora kultusza lett, hogy "Waldo" most már inkább titokban szeretne maradni, nehogy áldozatul essen a hirtelen jött világhírnévnek.

Bodoky Tamás

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.