A német felhatalmazási törvény és tanulságai

Engedtek a 48-ból

Tudomány

Az 1933. március 24-én életbe lépett német felhatalmazási törvény lehetőséget teremtett Adolf Hitler kancellárnak és kormányának arra, hogy felszámolja a weimari demokrácia maradékát is.

A viharos körülmények között – az első világháború elvesztését követően, részben elvetélt forradalmi kísérletek közepette, kvázi polgárháborús helyzetben – létrejött weimari köztársaság alkotmánya a kezdetektől tartalmazott egy olyan cikket, amely veszélyhelyzetben felhatalmazta a köztársaság vezetőit arra, hogy túlléphessenek az alkotmányon. A hírhedt 48. cikk lehetővé tette, hogy a látszatra demokratikus, köztársasági Németország vezetői ily módon gondosan szétverjék a demokrácia intézményeit – akarva-akaratlanul utat nyitva Hitlernek. A rendet és a közbiztonságot jelentősen fenyegető veszélyhelyzet kialakulása esetén e cikk értelmében a birodalmi elnök a rend és a közbiztonság helyreállításáért szükségrendeleteket adhatott ki, melyeknek akár a fegyveres erők bevetésével is érvényt szerezhetett – és ideiglenesen hatályon kívül helyezhetett alapvető alkotmányos jogokat is.

A szükségrendeleti kormányzás első mestere papíron baloldali politikus volt. A radikális forradalmi baloldali kísérletekkel szemben rendre kíméletlenül fellépő Friedrich Ebert, a weimari köztársaság első (szociáldemokrata) elnöke 136 (!) esetben használta a 48. cikket – például akkor, amikor 1923-ban hatalmi, rendeleti úton a Reichswehr, a (birodalmi) hadsereg bevetésével helyezte törvényen kívül és számolta fel erőszakkal Szászország, illetve Türingia választások nyomán hatalomra került baloldali kormányát.

 

A konzervatívok árulása

A 48. cikk alkalmazásának „fénykora” a Németországot különös erővel sújtó nagy gazdasági válság nyomán érkezett el. Miután a válságkezeléssel megbízott, a konzervatív (centrumpárti) Heinrich Brüning vezette kormány 1930 folyamán hiába próbált többséget szerezni elképzeléseinek, inkább rávették Hindenburgot, a háborús hős tábornokból lett köztársasági elnököt, hogy éljen a 48-as cikk nyújtotta jogaival, és szükséghelyzeti rendelettel hatalmazza föl a Brüning-kormányt arra, hogy a parlament alsóháza (a Reichstag) jóváhagyása nélkül kormányozhasson. A Reichstag ekkor kis többséggel bár, de megtorpedózta az elnök és Brüning terveit: hatályon kívül helyezte Hindenburg rendeletét (ezt szintén a 48. cikk tette lehetővé). Ezzel azonban csak azt érték el, hogy Hindenburg feloszlatta a birodalmi gyűlést, és 1930. szeptember 14-re új választásokat írt ki. Ezen alaposan előretörtek a nácik, és bár jóval kisebb mértékben, de növelték szavazataikat a kommunisták is – azaz jelentősen csökkent a német törvényhozás alsóházában az alkotmányos rendet támogató demokratikus pártok képviselete. Jellemző, hogy 1930 és 1932 között a Reichstag alig hozott törvényeket – e tekintetben tökéletes a folytonosság az 1933. január 30-tól számítható náci időszakkal. Ezzel szemben a rendre a konzervatív jobboldalról kikerülő kancellárok (Brüning után a szintén centrumpárti Franz von Papen, majd a kevesebb mint két hónapig regnáló Kurt von Schleicher tábornok) nyugodtan vehették semmibe a komoly önállósággal rendelkező demokratikus tartományi kormányok jogait.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A végtelenített Simonka-per a bírói függetlenség árnyékában

A Simonka-per bírája, Laczó Adrienn lemondása nem a politikus elleni büntetőperről szól, de azt (is) nagymértékben befolyásolja. Egyrészt a szemünk előtt játszódik le egy irreálisan elhúzódó elsőfokú bírósági eljárás, másrészt a bírósági szervezet súlyos rendszerhibái mutatják, hogy egy tárgyalás hogyan fordul bohózatba és mi lesz a bírói autonómiával.