Férfiszépségverseny Miskolcon: Itt van a Marika

  • Nerobol fivérek
  • 1998. július 9.

Tudomány

Eszenyi Miklós műsorvezető olyan hangon beszél, amitől a negyven fölötti önkormányzati előadónők még két perccel a félfogadási idő lejárta után is hajlandók előkeresni a szekrényből a népességnyilvántartó nőtlenségi igazolását. Hallatszik, hogy nem az Első Magyarországi Szépségversenyen ismerkedett meg a mikrofonnal, igazi profi.
Eszenyi Miklós műsorvezető olyan hangon beszél, amitől a negyven fölötti önkormányzati előadónők még két perccel a félfogadási idő lejárta után is hajlandók előkeresni a szekrényből a népességnyilvántartó nőtlenségi igazolását. Hallatszik, hogy nem az Első Magyarországi Szépségversenyen ismerkedett meg a mikrofonnal, igazi profi.

A verseny előtt egy órával még nem egészen biztos, hogy megtelik a Rónai Művelődési Ház, elvétve szállingózik néhány újságíró befelé, de a titokra hamarosan fény derül: a közönség javát alkotó szülők és kismenyasszonyok az öltözőben vannak, hogy tanácsokat adjanak a fiúknak a hajrögzítéshez. Marika, az egyik fizetővendég már az előkészületek láttán el van ragadtatva.

A díszletek és szerencsére a büfé árai is a régi időkből maradtak itt, amikor még a szakszervezet biztosította az épületben a rendet és a nyugalmat. A büfében klasszikus farost asztalokról mérik műanyag pohárba az Unicumot és a borsodi világost, ami ezek szerint nem csak a reklámfilmekben létezik.

Első körben a fentebb már jellemzett műsorvezető szólítja a színpadra a szervezőt, Mr. Amerikai Kisvállalkozót, aki pár szóban megköszön, aztán jön az Irigy Hónaljmirigy. Lehetne tudatos ez az ironikus zenekarválasztás, de ha így lenne, akkor nem szépségversenyt szervezne a szervező, hanem már régen valami értelmes dolgot csinálna távol innen, úgyhogy mégiscsak arra kell tippelnünk, a Bestiák nem értek rá. Megdöbbentő, de még ebben az egyenzimes ultragagyiban is jók, akadozó pléjbek, zalai vegyesfelvágott-szerű közönség, a produkció mégis bejön, legalábbis nekem, már érdemes volt, jöhet a fiúk bevonulása.

A fiúk valahol 18 és 24 év között lehetnek, általában izmosak, meg nyitott inget viselnek, meg zselézett hajat, nagyon jól mutatnának mondjuk kettesével Spéter Erzsébet mellett a Dagályban, de a közönség így is boldog, sikongatás van, meg ováció, ahogy sorban bemutatkoznak. A velük készült kis interjúk bátran lehetnének példaszövegek egy 1961-es kiadású, bolgár úttörők számára készült magyar nyelvtankönyvben.

A fürdőnadrágos rész még jobb, a zene legyengített, össznémet kindertechno, itt már egyértelműen kiütköznek a különbségek: vannak izmos élelmiszerbolti eladók, és vannak kevésbé izmos, de nagyon bájos mosolyú élelmiszerbolti eladók.

Egy komplexusos, cinikus, kövér állat vagyok - gondolom elszomorodva, szerencsére a büfé kínálata mit sem változott, úgyhogy vigasztalódom, és közben azon göcögök magamban: milyen hangulata lehetett annak a szépségkirályjelöltnek, aki ötpercnyi nyilatkozás után észrevette, hogy egy fényképezőgépbe beszél. Máris jobb, jöhet a vasalás, panírozás, tánc a színpadon, hisz egy férfinak nem elég a szépség, fontos a praktikus intelligencia is. Erre a részre már csak tízen maradtak, tíz deli magyar, akik a divat világában szeretnének szerencsét próbálni a jövőben, és ehhez bizony minden lehetőségük adott, ám csupán egy lehet közülük a legszebb, mert hát ilyen a verseny.

A zsűri nehéz helyzetben volt, mi nemkülönben, de végül is kihirdették az eredményt: Molnár Tamás a legszebb férfi, mehet Floridába, ami egy szép táj az Egyesült Államokban, ahol a legszebb élelmiszerbolti eladók nyaralnak. Nem kérdeztük meg, mik a tervei. Egészen pontosan el tudtuk képzelni.

Nerobol fivérek

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).