Vita a felsõoktatási törvény tervezetérõl: Félelem és reszketés

  • Eörsi Sarolta
  • 2004. október 14.

Tudomány

Évek óta napirenden van az új felsõoktatási törvény tervezete, amely tavasszal már a Magyar Universitas Program nevet viselte. Végleges változata várhatóan október végére alakul ki, és novembertõl tárgyalja a kormány, majd a parlament. A tervezet körül gyûrûzõ, kétségbeesett polémiáknak jelenleg többnyire az egyetemi autonómia és az oktatók bérezése áll a középpontjában.
Évek óta napirenden van az új felsõoktatási törvény tervezete, amely tavasszal már a Magyar Universitas Program nevet viselte. Végleges változata várhatóan október végére alakul ki, és novembertõl tárgyalja a kormány, majd a parlament. A tervezet körül gyûrûzõ, kétségbeesett polémiáknak jelenleg többnyire az egyetemi autonómia és az oktatók bérezése áll a középpontjában.

Az elmúlt idõszakban másról sem hallani, mint a felsõoktatási törvény újabb és újabb tervezeteirõl. Több fontos változás már megtörtént a korábbi törvény módosítása keretében. A kreditrendszerre épülõ kétciklusú bolognai képzést, valamint a számítógépen tárolt országosan egységes tanulmányi rendszert és a kétszintû érettségit hosszas ellenkezések, kül- és belföldi nyomás mellett bevezették vagy épp folyamatban van az alkalmazása. (Lásd: Lopott órák, Magyar Narancs, 2004. április 8.)

A törvénytervezet fent említett passzusaiban az a közös, hogy minden illetékes szervezet, beleértve a szakszervezeteket és az ellenzéki pártokat, nagyjából egyetért ezek szükségességével, vagy már belenyugodott. Az új felsõoktatási törvény tervezetének szeptember 27-én közzétett, huszon-valahányadszorra átdolgozott változata azonban eddig talán soha nem tapasztalt botrányt kavart. Nem mintha különösebb meglepetést jelentett volna az elõzõ változatokhoz képest. Sõt, mint Magyar Bálint oktatási miniszter elmondta, a fõiskolai és egyetemi rektori konferenciák, a Felsõoktatási Tudományos Tanács (FTT), a szakszervezetek és a Hallgatói Önkormányzatok Országos Szövetsége képviselõinek részvételével kidolgozott tervezet több pontja is magán viseli a közremûködõk ellenjavaslatait.

Autonómia

A leghevesebb vita napjainkban kétségtelenül az egyetemi autonómia körül zajlik. A törvénytervezet szerint az állami fenntartású egyetemeknek és fõiskoláknak a vezetési struktúrája biztosítja majd az intézmények szabadságát. Már ma is létezik az egyetemeken az úgynevezett szenátus, amely oktatási és tudományos kérdésekben dönt (szakmai tevékenység ellenõrzése, tudományos pályáztatás, akkreditációs ügyek). Másfelõl a stratégiai menedzsment a törvény értelmében az úgynevezett irányító testület kezébe helyezõdne, amelynek elnöke a rektor. Az irányító testület intézményének bevezetésére a tárca szerint egyrészt azért volt szükség, hogy a gazdálkodás egy erre kijelölt gazdasági igazgató részvételével, demokratikus döntések alapján történjen, másrészt azért, hogy ezekben a döntésekben a fenntartó is részt vehessen, és fordítva, hogy az egyetemi vezetés fenntartói jogkört kapjon. A hallgatói létszám alapján 5-9 fõt számláló irányító testületbe 2-4 fõt az egyetemi vagy fõiskolai szenátus, 2-4 fõt pedig az oktatási miniszter delegál. Az utóbbi képviselõk személyét a szenátus kétharmados szavazással megvétózhatja, a rektor személye pedig egy fõvel megnöveli az egyetem képviselõinek számát. Ez a miniszter szerint oly módon garantálja az autonómiát, ami egyedülálló a nemzetközi példákkal összehasonlítva.

Az irányító testület a törvény értelmében olyan tényezõkrõl dönthetne, mint a szakindítás, a hitelfelvétel vagy az intézményi költségvetés elfogadása. Mindez eddig az oktatási miniszter hatáskörébe tartozott, bár volt néhány jog (például a források átcsoportosítása), amely idén január 1-jétõl már életbe lépett. "Az eddigi törvény kimondta az egyetemek autonómiáját, de tartalmilag nem szabályozta azt - mondja a miniszter. - A mindenkori kormány kiskorúként kezelte a felsõoktatási intézményeket azzal, hogy helyettük gazdálkodott." Az irányító testületek szisztémája az autonómia mellett a racionális pénzügyi hozzáállás szempontjából is elõnyös: a testület saját érdekét figyelembe véve dönthet a források elosztásában, és maga állíthat fel fontossági sorrendet a tételek között - az oktatásfinanszírozás szûkös kereteit figyelembe véve.

A törvénytervezet ezen passzusa nyomán annak rendje-módja szerint tetõfokára hágott a Magyar Bálint személyét és tárcáját övezõ - mondjuk ki - közutálat. Az oktatói közvélemény (mely nem mindig vág egybe a rektori konferenciák álláspontjával) éppen az Oktatási Minisztérium (OM) által felsorakoztatott elõnyök ellentettjére számít, amennyiben az Országgyûlés - várhatóan tavaszra - megszavazza a törvényt. A legtöbb általunk kikért és a sajtóban megjelent tanári vélemény szerint nemhogy nem lesz garantált, hanem éppen most fog megszûnni a felsõoktatási intézmények autonómiája. Többen állítják, az irányító testület bevezetésével az intézmények nem önállóságot kapnak, hanem immár "kézi vezérléssel" fogja õket kormányozni a minisztérium, amely ráadásul - demokrácia ürügyén - annyi tanszéket vagy tanári állást szüntet meg, amennyit csak akar. Az üzleti szemlélet nem fér össze a felsõoktatással, állítják sokan, és van egy pár szakma, például a bölcsészkarokon, ami nem piacképes. "Elképesztõ, hogy hogyan lehet egy kiemelkedõ szakmát, az egyetemi oktatást, a benne dolgozók egyöntetû és felháborodott tiltakozása ellenére véglegesen tönkretenni" - sommázza a kialakult helyzetet Csányi Vilmos etológus, az ELTE Természettudományi Karának professzora (Az egyetem védelmében, Népszabadság, 2004. október 2.). Az ehhez hasonló, sajtóban megjelent vélemények gyakran hangoztatják a lineáris képzési struktúra megjelenésének káros hatását az elitképzésre, ugyanakkor, ezzel legalábbis látszólagos ellentmondásban, elismerik a rendszer szükségességét a tömegképzés kiszolgálása szempontjából. Nem tétlenkedik a politikai ellenzék sem: a Fidesz szerint például attól, hogy átállunk a bolognai folyamatra, nem szükséges az egész felsõoktatási rendszert kísérleti idõszak és kiskapuk nélkül, jóvátehetetlenül átformálni - magyarázta egy politikusi vitafórumon Pósán László fideszes képviselõ, aki a szakmával folytatott párbeszédet is hiányolja, illetve kevesli. A felszólamlók általában úgy vélik, az irányító funkciókat a szenátusnak kellene ellátnia, vagyis az egyetemek irányítása tudományos ügy.

Státusok

Egy másik konfliktusforrás az oktatók helyzete és bérezése. A Magyar Universitas Program jelenlegi változata erõteljesen javasolja, hogy a felsõoktatási intézmények a minimálbér fölött teljesítménytõl függõen döntsenek a tanárok bérezésérõl. Magyar Bálint 20 százalékos béramplitúdót tartana optimálisnak: szerinte a mûködõ felsõoktatás feltétele, hogy az oktatók meg legyenek fizetve, és az 50 százalékos béremelés is ezt a célt szolgálta - ezen felül azonban differenciálni kell. (A miniszter hangsúlyozta, hogy például az Egyesült Államokban az oktatók nem ilyen szerencsések.) Szerinte ebben a kérdésben az oktatói szakszervezetek hajthatatlanok, pedig ez a terület kizárja a demokratikus gondolkodást. Aki többet publikál, akinek jobbak a hallgatói visszajelzései, annak többet kell keresnie, mert a fennálló rendszernek kontraszelektív hatása van. A Felsõoktatási Dolgozók Szakszervezete (FDSZ) az ilyen elvárások mellett - állításuk szerint minden oktatónak szigorú feltételeknek kell megfelelnie - az adjunktusok és a tanársegédek határozott idõre szóló alkalmazását is kifogásolja. Kis Papp László, az FDSZ elnöke szerint ez azt jelenti, hogy mindenképpen magasabb tudományos fokozatot kell szerezniük, különben megszûnik a munkaviszonyuk.

Hasonló felháborodás kíséri a nyugdíjas oktatókról szóló javaslatot is: eszerint a hetvenedik életévét betöltött oktatót nem lehet közalkalmazotti viszonyban foglalkoztatni. Az oktatói állomány valóban elöregedett - jelentette ki egy fórumon Mang Béla felsõoktatási helyettes államtitkár -, az egyetemi tanárok átlagéletkora 54,9 év. Egy ilyen korú tanár még durván 10 évig vezethet egy tanszéket, ami nem sok idõ a saját iskola kiépítésére. Ugyanakkor országszerte 2800 nyugdíjas egyetemi oktató veszi fel a teljes fizetését. Az ELTE-n már megkezdték a nyugdíjas korú oktatók jelentõs részének félállásba vételét, ami a közelgõ globális reform és a tanszékek várható leépítése mellett csak tetézte az intézményben uralkodó apokaliptikus légkört. "A mi tanszékünk nem azért fog megszûnni, mert leépítik vagy összevonják, hanem azért, mert a tanárok túlnyomó része 60 fölötti" - hangzik az egyik professzor prognózisa.

A fentiek nem adhatnak teljes képet a vitás kérdésekrõl: hasonló nézeteltérések vannak például arról, hogy milyen forrásokból fedezzék a reformok keresztülvitelét (bár erre az OM részletes program keretében 6,5 milliárd forintot osztogat szét), vagy a Magyar Akkreditációs Bizottság jövõbeli szerepérõl - utóbbi ajánlását a törvény alapján ugyanis többé nem a miniszter, hanem az egyetemi szenátus bírálja el, ha pedig nem ért egyet, akkor a regisztrációs központnál tesz panaszt, márpedig ennek az oktatói közvélemény értelmezése szerint a minõségbiztosítás eshet áldozatul. Magyar Bálint viszont a folyamatos egyeztetés után csak politikai ellentétekre bír gondolni a reformokkal szembeni ellenállás láttán, amit néhány megkérdezett tanár ismeretében biztosan cáfolni tudunk. Egy prominens bölcsészkari oktató hangsúlyozta: nincs olyan szervezet, amely ne értene egyet a reformok szükségességével. Ugyanakkor a legtöbb felsõoktatási fórum átgondolatlannak és cinikusnak tartja a törvény legújabb változatát is, mint ahogy az újonnan felállt kormányzatot is felelõtlenséggel vádolja, amikor néhány hetes "reménykedés" után elfogadták Magyar Bálint reformkoncepcióját. A Magyar Tudományos Akadémia helyesírási és nyelvhelyességi hibákat tartalmazó jegyzéket adott ki, az FTT és a nyáron a reform elemzésére alakult Egyesület a Felsõoktatásért és Kutatásért is több ponton átgondolatlannak, sõt alkotmányellenesnek tartotta a Magyar Universitas Programot. Kifogásaik között szerepel, hogy a tervezet korlátozza a tanszabadságot, ráadásul olyan, általános szabályzatokat ró az egyetemek tanulmányi munkájára, amelyeket "kívülállóként" egy intézmény esetében sem tudhat megítélni. Az átdolgozási folyamat valószínûleg nem lesz alkalmas arra, hogy lecsillapítsa a kedélyeket, vitákról tehát bõven fogunk még hallani a kormányzati ciklus végéig.

Eörsi Sarolta

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.