Idézetek látványtára - Százéves a városligeti Vajdahunyadvár (kiállítás)

  • - kovácsy -
  • 2007. október 25.

Tudomány

Alpár Ignác is azok közé az építészek közé tartozik, akik a XIX. század végén alapvetően határozták meg Budapest arculatát. Elég, ha a Szabadság térre gondolunk: a közepén ott trónol az egykori tőzsdepalota, ma (még) tévészékház, vele szemben büszkén áll az Osztrák-Magyar (ma: Magyar Nemzeti) Bank letisztultabb épülete.

Alpár Ignác is azok közé az építészek közé tartozik, akik a XIX. század végén alapvetően határozták meg Budapest arculatát. Elég, ha a Szabadság térre gondolunk: a közepén ott trónol az egykori tőzsdepalota, ma (még) tévészékház, vele szemben büszkén áll az Osztrák-Magyar (ma: Magyar Nemzeti) Bank letisztultabb épülete. Aztán sorolhatnánk a Deák téri dölyfös Anker-házat, a Roosevelt téri banképületet (később BM), gimnáziumok, villák sorát, meg talán valamivel kevésbé hivalkodó vidéki szállodákat, megyeházakat. Persze amit ma hajlamosak vagyunk vaskos, külsődleges gőgnek tekinteni, azt az akkoriak gyarapodásuk és gyarapodó öntudatuk jeleként szemlélték. Különben is, ez a fölénk magasodó és ránk nehezedő historizáló, birodalmias eklektika ott nyomaszt az egész kor építészetében Bécstől Párizsig, Londontól Madridig, nem a mi kisebbségi érzésünk izgága kompenzációja tehát.

Mind közül messze a legismertebb Alpár-munka a városligeti Vajdahunyadvár. Hogy ordas giccsnek kell-e tekinteni ezt az eleve kizárólag látványfunkcióval tervezett építészeti példatárat, mint ahogy tekintik is sokan, azon lehetne vitatkozni, tény viszont, hogy száz év elteltével az épület,

a sziluett a városkép része lett,

maga is historikum. Ráadásul mai, posztmodern tekintetünk hajlandó bizonyos kedélyes megértésre az önfeledt, helyenként elegánsabban, helyenként nehézkesebben összedolgozott stílusidézet-gyűjteménynyel szemben. Arról nem is szólva, hogy elképzelni is dermesztő, miféle lenyomatukat rondították volna ide a későbbi korok.

A Széchenyi-szigetnek nevezett szűkebb helyszínre eredetileg a millenniumi kiállítás keretében emelték, és ennek a Történelmi Főcsoportjaként emlegették az épületegyüttest, amelyben "műemlékeink és történelmi kincseink egymás mellé sorozása a tudás, a vitézség, a munka, a szorgalom mutatványait mint fennmaradt vagy helyreállított emlékeket" tárta a kiállítás közel hatmillió látogatója elé a nyitva tartás fél éve alatt. Magán- és közgyűjtemények, egyházi kincstárak műtárgyait és történelmi relikviáit állították közszemlére, majd a millennium évében alapított Magyar Királyi Mezőgazdasági Múzeum költözött be az ideiglenes, alapozás nélküli, gerendavázas palotába, amelyet aztán lebontottak, és szintén Alpár tervei alapján, némi változtatással, immár időtállóan újból felépítettek. 1907-ben pedig újra megnyílt a múzeum.

Innentől számítva százéves tehát a Vajdahunyadvár, a benne látható kiállítás tárgya. Két terem csupán: a kisebb, napfényes sarokszoba az ideiglenes, a nagyobbik a végleges épület történetét mutatja be. Az elsőben Klösz György fotóin láthatjuk a beltereket, különösen a "király-szobákat", amelyekbe Ferenc József legfeljebb ha bepillantott császári és királyi látogatásakor. Dolgozószobájának íróasztalát viszont megszemlélhetjük - ehhez sem ült le persze, Alpár Ignác viszont, miután ő tervezte ezt is, nem ok nélkül s vélhetően kellő öntudattal vette használatba a tiszteletre méltóan súlyos bútordarabot. Itt kapunk képet a múzeum kezdeti gyarapodásáról is, melynek örvendetes mozzanata volt Vastagh György

Hetykét, a díjnyertes tehenet

ábrázoló szobrának a megvásárlása. Az egyik tárlóban néhány hatalmas, színehagyott kokárda az 1900-as párizsi világkiállítás magyar lósikereire emlékeztet - az ottani magyar épületeket ugyancsak Alpár tervezte.

Az új épület a régitől leginkább abban különbözik, hogy az egyes szárnyakat szervesen egymáshoz kapcsolták - immár a múzeumi igények figyelembevételével. Itt is kialakítottak egy termet a királyi pár magánhasználatára: délszaki növényekkel díszítették, melyek gondozását erre elkülönített költségvetési tételből fizették. Mindezt tervrajzok, fényképek, gipszöntvények szemléltetik, és újból megfigyelhetjük az épület egyes stíluselemei mögött az előképeket - a szepescsütörtöki Zápolya-kápolnát, a segesvári csonka tornyot, vagy az eredeti vajdahunyadi vár Nyebojsza-tornyát, amelyről a komplexumot végül (valószínűleg a köznyelv nyomására) elnevezték. A kiállítás érthető szeretettel emlékezik meg a hazai pályán a múzeumi funkció fejlődéséről, mi azonban nehezen békélünk meg a gondolattal, hogy valóban egy ilyen nagyvonalú, minden eklektika mellett is döntően barokk, fényűzően fennkölt tér jelentené az eszményi környezetet a szántás-vetés vagy a halászat, az erdészet vagy a méhészkedés szikár hétköznapjainak a bemutatásához. Száz éve persze mást jelentett a múzeum, mint ma, az úgynevezett "raktárkiállítások" tömény zsúfoltságban ömlesztették a látogatók elé az összegyűjtött értékeket, és az effajta kincsfelmutatás talán jobban illett a stukkók, aranyozások, márványkorlátok közé. Az első kiállításra csak jelzésszerűen utal egy faragott faállvány, amelynek "lapozható" keretei jeles trófeák színes képmásait óvják, aztán Széchenyi István vadászpuskái, továbbá kitömött fácánok és foglyok idilli csoportozata. Ha vannak is kétségeink tér és funkció jelenlegi összhangját illetően, elborzadunk, amikor megtudjuk, hogy a háború utáni helyreállítást követően kis híján úttörőpalotává alakították az épületet.

Kilépve szemügyre vesszük még egyszer a nagyvonalú építészeti egyveleget, és legnagyobb meglepetésünkre Lugosi Béla mellszobrára leszünk figyelmesek egy félreeső szoborfülkében: pár évvel ezelőtti felbukkanása a múzeum vezetőit is váratlanul érte. A magyar Dracula szerény jelenlétéből játékos utalást olvasunk ki az épület díszletjellegére, s iménti mérlegelő hümmögéseinket megértő derű váltja fel.

Magyar Mezőgazdasági Múzeum, 2008. január 6-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.