Új generációs robotebek házi használatra

Intelligens farokcsóválás

Tudomány

Újraindul a Sony Aibo nevű robotkutyájának a gyártása. Mit ígér az új teremtmény, és milyen trendek uralkodnak a házi robotkedvencek piacán?

A science fiction irodalom örök kérdése, hogy melyik is volt az első fantasztikus regény. Talán túlzás lenne Tar Lőrinc pokoljárásáig visszamenni, robotot úgysem találnánk benne, márpedig sokunknak a műfaj ott kezdődik, ahol az ember gépi társai először felbukkannak. Remek példa erre Karel Čapek 1920-ban megjelent színműve, a R.U.R. – Rossum Univerzális Robotjai; kiindulópontnak ez is megteszi. Magát a robot szót Josef Čapek alkotta meg, azt azután a testvére, Karel nyomban magáévá is tette és beépítette a művébe.

Megállás pedig nem volt, egymás sarkára tapostak az embere­ket uraló robotok, a Frankenstein-félelem különböző megtestesülései és az életet megkönnyítő tudomány jelképei. A nagy tömegből kettőt mindenképp érdemes ki­emelni. Az egyik az 1962-ben indított amerikai rajzfilmsorozat, A Jetson család Rosie-ja, aki azért figyelemre méltó és egyben rendkívül problematikus jelenség, mert benne alig burkolt módon a fekete házvezetőnő figurája jelenik meg, csak éppen robot formában. A másik Asimov Én, a robotjának gépei, amelyek novelláról novellára fejlődnek, s végül a társadalomba integrálható lényekké válnak. Az Asimov-történeteket nem annyira irodalmi értékeik teszik izgalmas olvasmánnyá – még ha ezért meg is köveznek majd az SF-rajongók –, hanem a hibakeresés módszereinek bemutatása. Végigkövethetjük az összes olyan logikai buktatót (és ezek kiküszöbölését), amelyek egy ember vagy egy robot pusztulásához vezethetnek.

 

Katica, tamagocsi, robotkutya

Nyughatatlan természetüknek hála a robotállatok egy idő után lemásztak a könyvek lapjairól, és előbb a kutatólaboratóriumokban bukkantak fel, majd elfoglalták mostani, meglehetősen furcsa helyüket a gyerekjátékok és a felnőttboldogító kütyük határmezsgyéjén. Jó példa a laboratóriumi robotjószágokra a Muszka Dániel által az ötvenes években épített szegedi katicabogár, amely nem volt más, mint egy feltételes reflex kialakítására képes robot, a játékok terén pedig az 1996-ban piacra dobott, csiklandozható Elmo robot bizonyult emlékezetesnek. Elmo körül akkora volt az őrület, hogy az élelmes vállalkozók a 30 dolláros játékot több ezer dollárért adták tovább.

A csiklandozható Elmo tényleg csak annyit tudott, amennyit a neve sejtetett: ha megcsiklandozták, nevetett. Sok minden nem különböztette meg a karácsonyi vásárokon beszerezhető, szaxofonozó Mikulás robottól. A nagy áttörést meglepő módon egy olyan kütyü hozta el, amely nem mozgott, nem volt erős processzora, de még csak nagy felbontású képernyője sem. Az 1996-ban bemutatott tamagocsi azért tudott szenzációvá válni a kilencvenes évek második felében, mert a tulajdonos erős érzelmi kapcsolatot alakíthatott ki a gondozására szoruló virtuális jószággal. Az őrületet pedig csak fokozta, hogy a tamagocsit nyomkodó gyerekekről aggódó cikkek jelentek meg.

A Sony első robotkutyája, az Aibo erre a jól előkészített piacra érkezett meg 1999 nyarán. A korabeli kritikusok természetesen fintorogtak, főleg, mert a „kutya” 1600 dollárba került, míg a játékgyárak hasonlónak tűnő termé­keinek ára 30 és 80 dollár között mozgott. A Sony számítása mégis bejött. Míg a Super Poo-Chi és Tekno nevű olcsó, gyerekjátéknak szánt robotkutyákra ma már senki sem emlékszik, az Aibóból mérföldkő lett: hét éven át gyártották, robotversenyek alaphardverévé vált, filmekben szerepelt.

Amíg forgalomban volt, az eredeti Aibo több fejlődési fázison ment keresztül, de a hardver verziójától és a rá töltött szoftvertől is függött a robotkutya viselkedése. A robotkutyák általában 15–20 mozgatható testrésszel (szabadságfokkal) rendelkeztek, s ez persze kevés volt a természetes mozgáshoz, de a botorkálásnál azért profibb járást tett lehetővé. Az Aibo reagált a környezetére, száz körüli hangparancsot értett meg, a csúcsmodell pedig a hangjával, színesen világító szemeivel és hangulatfényeivel hatvanféle érzelmet tudott visszajelezni. Az évek során változott a hardver, a robot megtanult magától a töltőjéhez sétálni, lehetett hozzá Bluetoothon és wifin csatlakozni. A lényeg azonban mindvégig a műállat reakciója, a reakciók változatossága maradt. Kísérletező kedvű hackerek saját kiegészítőket is írtak a kutyához – például olyat, amitől megtanult táncolni –, de a Sony perrel fenyegette meg az amatőr robothackereket.

 

Nem örök barát

A Sonynak egy ígérete azonban nem vált valóra. Kezdetben a reklámszöveg még úgy hangzott, hogy „az Aibo egy életen át tartó barát”, de a gyártás leállítása után lassan megszüntették a szoftveres és szerviztámogatást is. Amikor a beszerelhető alkatrészek ritkulni kezdtek, és a javítás egyre nehezebbé vált, akkor derült csak ki, hogy létezett a robotkutya-tulajdonosoknak egy olyan csoportja, amelynek tagjai érzelmileg is kötődtek a jószághoz. A történetnek nem lehetett jó vége, a robotjukat szerető gazdikat cserben hagyta a Sony, hiszen olyan tényleg csak a sci-fikben létezik, hogy egy piacról élő cég az idők végezetéig alkatrészellátást biztosítana a vásárlóinak. Az elvben örökké üzemben tartható robotokba, fájdalom, bele volt kódolva az elmúlás.

A szomorú vég miatt az Aibót akár kudarcnak is tekinthetnénk, ám ez szűklátókörűségről árulkodna. „Az Aibo a Sony kutatási részlegének nagy sikere volt: több projekt is – például a robotok mozgásának javítását vagy a kíváncsiság szimulálását célzó kutatás – profitált belőle, és több publikáció is született az Aibóról. Ráadásul az itt tanultakat használták fel olyan termékekben, mint a Sony Rolly (robot zenelejátszó)” – válaszolta a Sony robotjának sikerét firtató kérdésemre Nicolas Nova, a Near Future Laboratory kutatója.

A történet folytatása sok mindent elárul a folytatásokba és rebootokba bolondult kultúránkról. A technológiai bemutatókon pár éve újra megjelentek a robotok: az Aldebaran Robotics kicsi, de közel életszerűen mozgó Nao robotja; a 14 éves gyerek magasságú, banki ügyintézőként és rendelésfelvevő pincérként is kipróbált Pepper robot vagy a Boston Dynamics ember- és állatformájú robotjai az utóbbi néhány év termékei. Az IBM 2016-ban bemutatta Watson nevű, bámulatosan sokat tudó kognitív rendszerét, amely nyers szövegekből a szövegben nem szereplő válaszok előállítására képes. A Las Vegas-i termékbemutató alkalmával a rendszert egy Nao robottal kötötték össze, neki lehetett kérdéseket feltenni. Emellett a robot tudott zenét lejátszani és táncolni is, sikerült is ellopnia a show-t, hiába kísérte a performanszot komoly beszélgetés. Az elmúlt évek technológiai robbanásából a Sony sem akart kimaradni: bejelentették, hogy egy új Aibón dolgoznak. Az új robot árusítását 2018. január 11-én kezdik meg, kezdetben csak Japánban lehet majd kapni. Nem lenne meglepő, ha az első adagot pár másodperc alatt elkapkodnák az érdeklődők, ahogy az a korábbi kutyákkal is történt.

 

Mesterségesen intelligens

Az utóbbi időkben a nagy technológiai cégek mindegyike piacra dobott olyan személyi asszisztens eszközöket, amelyek kérdezz-felelekre használhatók. Ezek valós haszna részben attól függ, mennyire vagyunk hajlandók egyszerű angol mondatokban kommunikálni egy visszabeszélő műanyag hasábhoz. És részben attól is, hogy a gépi tanulási és szöveg­értelmezési rendszer – intelligenciának azért ne nevezzük! – milyen hatékonyan tudja feldolgozni a hallottakat és választ keresni rájuk az interneten.

A mindentudónak látszó műanyag hasábok mellett a butább, de jobban működő eszközök elterjedésére is jó esély van. Lassan elérjük azt a költségszintet, amelyen megéri olyan egyedi csipeket gyártani, amelyek csak egy-egy mondatot ismernek fel, azt viszont tökéletesen. Az iPhone Siri nevű asszisztensének felébresztéséért egy olyan csip felel, amely keveset fogyaszt, keveset tud, de tökéletesen felismeri a Hey, Siri! megszólítást. Ha pedig észleli ezt, aktivizálja a telefon hardverének erősebb részeit, amelyek képesek értelmezni a megszólítást követő parancsot. Az ilyen egyedi csipekre épülő megoldások – Matt Webb, a brit R/GA Ventures hardverstartupokat gondozó szakértője szerint – egyre gyakoribbak lesznek a jövőben. Azt ugyan merész dolog megtippelni, hogy mikor fogjuk „buta” hangfelismerőre lecserélni a villanykapcsolót vagy az ajtózárat, de az nagy biztonsággal állítható, hogy előbb-utóbb megtörténik a váltás.

 

A kutya helye

A Google Home nevű asszisztense, az Amazon Alexát futtató hardverei vagy az egyéb hangvezérelt eszközök mind hasonló szerepet töltenek be az otthonokban: nem csóválják a farkukat, nem sugároznak szeretetet nagy felbontású, OLED-kijelzős szemükkel, de képesek zenét játszani, szólni, ha elkésünk a találkozónkról, és még a kérdéseinkre is válaszolnak. Alighanem jól megfér majd mellettük az új Aibo, amely nem más robotkutyákkal fog versenyezni, a Nao vagy a Pepper robotokat ugyanis nem otthoni, hanem üzleti felhasználásra szánják.

A Sony új kutyája egy fontos dologban biztosan eltér a korábbiaktól: mint oly sok szolgáltatást, az új robotkutyát sem vesszük majd meg, csak béreljük. Az 1700 dolláros, egyszer kifizetendő alapár mellett egy havi 26 dolláros előfizetés is tartozik az új Aibóhoz. A durván havi 7 ezer forintos összegért gyakorlatilag a robot agyát kapjuk meg. Azt, hogy a kutyánk képes legyen megtanulni a környezetét, felismerje a hangunkat, illetve a Sony ígéretei szerint azt is, hogy a robot a más Aibo egységek által megtanultakat is alkalmazni tudja. Emellett az előfizetési díj fejében a felhőbe mentődik le a kutyánk agya, a kamerája által készített képek, és az is, hogy milyen trükköket töltöttünk le az egységre. De a kutyában csak akkor lesz élet, ha befizetjük a havi díjat, ha nem, akkor az 1700 dolláros műállat megszűnik működni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.