Karaoke: Zengenek az ének

  • 1997. március 11.

Tudomány

Gondolom, mindenki látott már olyan félhülye egyetemistát, aki a róla elnevezett klubban korongrészegen énekli a vac lav gattudú gattudú vid it című Tina Turner-számot, miközben szűkebb családja üvölt a boldogságtól. Erről a jelenségről fogunk értekezni az elkövetkezőkben.
Gondolom, mindenki látott már olyan félhülye egyetemistát, aki a róla elnevezett klubban korongrészegen énekli a vac lav gattudú gattudú vid it című Tina Turner-számot, miközben szűkebb családja üvölt a boldogságtól. Erről a jelenségről fogunk értekezni az elkövetkezőkben.

A Sex Pistols újraegyesülése csupán egy karaoke mű volt.

Az Asian Student Association levelezőlistájáról

Az éneklés apokalipszise, azaz a karaoke mint csodás élő zenei szórakoztató műfajfenomén, amely nálunk is kitört már az érettségi bankettek keretei közül, természetesen japán találmány. Ne mondja senki, hogy a résszemű cyborgok semmit nem találnak ki, csak mindent tökéletesítenek. A japán karaoke szó nemhogy világszerte ismertté vált, de már az Oxford értelmező szótárba is bekerült. A szórakozás egy olyan partikuláris formáját jelenti, amely japán üzletemberek rekreációs test- és léleknevelési tevékenységeként kelt életre eredetileg, úgy, hogy amikor kollégáikkal a gyárból hazafelé tartottak munka után, beugrottak a közeli bárba, és népszerű dalokat énekelgettek tengeren túli rocksztároktól vagy fantom japán popelőadóktól.

Ez egészen más volt, mint otthon, zárt rizspapír ajtók mögött, az asszony spraydobozával a kézben a tükör előtt tátogni. Az instant bársztársághoz tényleg kell tudni minimálénekelni, de legalább ritmusérzékre szükség van ahhoz, hogy az éneklő beléphessen a kíséretbe. Plasztikai műtétre viszont tényleg semmi szükség, elég, ha a többiek szorgalmas tetszésnyilvánítása nyomán néhány percre hihetővé válik, hogy az énekes az ujja köré csavarta az egeket. A karaoke húsz éve szórakoztatja így a bárnépséget; ahogy az Keleten már nem kérdéses, szilárdan beleette magát a lakossági szórakoztatásba és messze túlmutat korunk bármely progresszív zenei divatirányzatán.

A karaoke szóösszevonás eredménye: a "karappo", azaz üres és az "okesutura", vagyis színpad szó rövidítése. A zenekartól magára hagyott színpadon a dalkíséret és a vokál szól gépről, miközben egy árva, de vidám énekes tölti ki az értelemszerűen egyre fogyatkozó teret. Üzleti szempontból nem elhanyagolható, hogy egy vasúti hálókocsiban is lehetséges karaoke-partyt rendezni.

Japán-szerte az a mítosz járja, hogy az alkalmazott karaoke egy Kobe városbeli snackbárban kezdődött, ahova a vándorgitáros egy este betegsége miatt nem tudott eljönni a fellépésre, a jól felszerelt báros pedig otthoni kis stúdiójában szalagokat preparált az énekesnek, aki jobban élvezte így énekelni a dalokat, mint élő kíséretre.

*

Japán első szupermarketje Kansai körzetben épült fel: innen híresültek el az instant nudlik, illetve az automatizált zsilipkapuk. Ebből a körzetből való az ország divattrendjeinek diktátora, Kobe városa. Mióta kikötőit megnyitotta a világ kereskedelme számára (1868), Kobe lett a nemzetközi tranzakciók vezető színhelye; rengeteg külföldi érkezett ide jazzfesztiválokra, partykra, hogy terjessze majdan a karaoke-pestist túl a tengeren.

A japánok ősidőktől fogva szeretik a partykat, amelyek úgy telnek náluk, hogy valaki énekel, a többiek meg tapssal követik a ritmust, ezzel téve barátságosabbá a légkört. Az soha nem volt tényező, hogy jól énekel-e, vagy nem. Ha hamis, akkor hangosabban énekel. A japánok nagyon türelmesek másokkal, és ők maguk sem szégyenlősek, ha szereplésre kerül a sor. A karaoke végleges formájában a városok éjszakai szórakozónegyedeiben született meg, ahol természetellenessé vált másokat hallgatni, amikor a vendégek is szeretnek énekelni.

Az éneklés illúziója innen datálva teljes, cégkatonáknak stimuláló drogként is működik. Az üzletemberek a technika fejlődésének köszönhetően hamar kaptak rajta, és kifejlesztették a karaoke boxbizniszt: kísérő-CD-kkel dolgoznak, és a videóklipeket tévé-monitoron pörgetik dalszöveg-feliratokkal. A családi használatú karaoke-készlet is népszerű lett, mindössze egyetlen akadálya van az elterjedésének: mégpedig hogy a japán házak közel vannak egymáshoz, és még mindig többnyire fából épülnek, így elég zavaró lehet, ha valaki éjszaka mikrofonnal erősíti hangját a szomszédban. Emiatt muszáj karaoke-kamrákat létrehozni: ezek elszigeteltségében bárki szívből jövően énekelhet. Az első ilyen kamra 1984-ben jelent meg, kimustrált hűtőkocsiból átalakítva.

A zárható karaoke-helyek fiatalkorú gaztevők menedékévé váltak, a családi kommunikáció dalos formáját előnyben részesítve családösszetartó tényezők lettek, segítve a generációs szakadékok áthidalását. A karaoke kiterjedt Koreára, Kínára, Délkelet-Ázsiára és Nyugatra is, ahol elsősorban a nyelvtanulásban lett nagy szerepe. A társadalmilag igen érzékeny finnek majd megőrülnek érte, egyetemi klubok már nem is léteznek nélküle, akárcsak nálunk a Közgáz Klub, ahol ottjártunkkor ugyan maguk a szervezők énekelték az első tíz számot, háttal a közönségnek, de azután elszabadult a pokol. Az ázsiai diákok terjesztik mindenütt a világon, háziasszonyok böngészik otthon a helyi klub közreadott listáját és gyakorolják a Stairway to the Heavent.

Így válik egyre kalandosabb szórakozássá e látszólag halva született, ám több hullámban feltörekvő műfaji paradoxon.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.