"Két lábra állsz!" (Gördülö Tánccsoport)

  • Tyápay Kati
  • 2000. március 9.

Tudomány

Tavaly alakultak, és ahol eddig felléptek, hatalmas volt a siker. Mégis sokkal inkább baráti társaságnak tartják magukat, mint "művészegyüttesnek", bár ez nem jelenti azt, hogy ne próbálnának teljes erőbedobással, ne készülnének lelkiismeretesen előadásaikra. Sokfelé megfordultak, sok helyre hívják őket. Igaz, kizárólag mozgássérülteknek szánt rendezvényekre.

Tavaly alakultak, és ahol eddig felléptek, hatalmas volt a siker. Mégis sokkal inkább baráti társaságnak tartják magukat, mint "művészegyüttesnek", bár ez nem jelenti azt, hogy ne próbálnának teljes erőbedobással, ne készülnének lelkiismeretesen előadásaikra. Sokfelé megfordultak, sok helyre hívják őket. Igaz, kizárólag mozgássérülteknek szánt rendezvényekre.

Gördülő Tánccsoport

"Gördülő Tánccsoport Body Art Egyesület - tulajdonképpen ez a teljes nevünk, így kellene leírnod", mondja Kató László, a csoport vezetője. A többiek kerekes székben ülve várják, hogy megszólaljon a zene és elkezdődjön a próba a mozgássérültek Marczibányi téri intézetének tornatermében.

Tavaly nyáron láttam egy fellépésüket, zavarba hoztak. Nem csupán behajtották magukat a színre, nem pusztán begurultak: jöttek, mintha valami furcsa kis hadsereg támadna. Két sorba rendeződtek, felhangzott egy Strauss-valcer: úristen, keringőzni fognak, és tényleg. Forogtak, csak forogtak, gyakorlott mozdulatokkal tették a dolgukat, de közelről látni lehetett a kereket hajtó erőlködést, a nekifeszülést, hogy véletlenül se essenek ki a ritmusból. Pedig mindenki megbocsátotta volna. Aztán egy Yello-szám következett, gyors és vidám, erre már mosolyogtak is,

kezük a magasban

A többségében szintén fogyatékosokból álló közönség is átvette a ritmust, és mindenki megpróbálta a maga módján élvezni a produkciót. Úgy tűnt, boldogok.

"Egyáltalán nem fárasztó kocsival táncolni, a kezünk úgyis olyan erős. Erősebb, mintha egészségesek lennénk", mondja Sárai Rita, a csoport koreográfusa. Pedig a Gördülő Tánccsoport csak egyszer próbál havonta az intézetben. Azért csak egyszer, mert négy vidéki van a csoportban, akiknek bonyolult feljutni a fővárosba. A fellépéseikért nem kérnek pénzt, annak viszont nagyon örülnek, ha a szervezők legalább az útiköltséget kifizetik. Munkája ugyanis mindössze két embernek van közülük.

A csoportvezető Kató László szakmája például vasútépítő üzemmérnök. Huszonkét éves volt, amikor gerincdaganattal műtötték. Megbénult. Nemrég egy multinacionális cégnél pályázott állást, már mindent megbeszéltek, a két kiválasztott között volt, amikor az egyik vezető ismeretlenül felhívta: bocs, de nem. "Lehet persze, hogy mindez véletlen", mondja szenvtelenül, aztán inkább hagyja az egészet, és a "nagy álomról" beszél. "Tavaly Görögországban jártunk, egy kerekes székes bajnokságon, és ott láttuk, hogy a tolókocsisok és egészségesek együtt léptek a színpadra, és mindannyian profik voltak. Valami ilyesmit szeretnénk mi is, de sajnos nagyon drága a betanítás, és a pénzünkből csupán három-négy tanórát tudnánk kifizetni. De nem adjuk fel."

A Gördülő Tánccsoport elsősorban mégis annak köszönheti létrejöttét, hogy sikerült megnyerniük az ügynek Sárai Ritát, a koreográfust, aki a balesete előtt aerobikoktató volt. Rita 1997-ben esett le a padlásról, unokatestvére, aki szintén tagja a csoportnak, egy vonatbaleset miatt lett tolókocsira ítélve. A révészek - így nevezik azokat, akik a "frissen bénultakat" megpróbálják átvezetni a másik világba - majd két évig győzködték: harminckét évesen korai lenne elásni magát. Módszere a következő: "Átlag egy óra alatt képzelem el fejben a koreográfiát, aztán rajzokat készítek. Előfordul néha, hogy még mindig két lábbal gondolkodom,

több elemet képzelek el,

mint ami belefér, ilyenkor menet közben alakítunk a képen."

Valaki bekapcsolja a magnót, indul a zene. A csoport tíz tagja belelendül. Pontos alakzatba rendeződnek, egymástól egyenlő távolságban hajtják kocsijukat a tornaterem linóleumpadlóján. Ez a bevonulás. Aztán felsorakoznak, és kezdődik a tánc - lábuk helyett a kezükkel.

"A kánkán a kedvencem", mondja egyikük. "Lábunk helyett a karunkat emeljük, megtesszük, amit megtehetünk. Különben nem kell ezt annyira komolyan venni, paródia az egész, nevetünk magunkon. Ez amolyan közönségtapsoltató szám, élvezik azok is, akik úgy gondolják: nem tudunk szeretkezni, autót vezetni, sportolni."

Előkerülnek a kosztümök, ami annyit tesz, hogy mindenki ölébe kap egy fekete-piros anyagot. Ez a szoknya, amit lengetni kell. "Két lábra állsz!" - szól az utasítás, és az első kerekek felemelkednek. Sasszé, mosoly, pörgés körbe-körbe, majd váltás: második sor előre. Tekerés, fordulás, még egyszer, még egyszer, egész délután.

Tyápay Kati

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.