Gördülő Tánccsoport
"Gördülő Tánccsoport Body Art Egyesület - tulajdonképpen ez a teljes nevünk, így kellene leírnod", mondja Kató László, a csoport vezetője. A többiek kerekes székben ülve várják, hogy megszólaljon a zene és elkezdődjön a próba a mozgássérültek Marczibányi téri intézetének tornatermében.
Tavaly nyáron láttam egy fellépésüket, zavarba hoztak. Nem csupán behajtották magukat a színre, nem pusztán begurultak: jöttek, mintha valami furcsa kis hadsereg támadna. Két sorba rendeződtek, felhangzott egy Strauss-valcer: úristen, keringőzni fognak, és tényleg. Forogtak, csak forogtak, gyakorlott mozdulatokkal tették a dolgukat, de közelről látni lehetett a kereket hajtó erőlködést, a nekifeszülést, hogy véletlenül se essenek ki a ritmusból. Pedig mindenki megbocsátotta volna. Aztán egy Yello-szám következett, gyors és vidám, erre már mosolyogtak is,
kezük a magasban
A többségében szintén fogyatékosokból álló közönség is átvette a ritmust, és mindenki megpróbálta a maga módján élvezni a produkciót. Úgy tűnt, boldogok.
"Egyáltalán nem fárasztó kocsival táncolni, a kezünk úgyis olyan erős. Erősebb, mintha egészségesek lennénk", mondja Sárai Rita, a csoport koreográfusa. Pedig a Gördülő Tánccsoport csak egyszer próbál havonta az intézetben. Azért csak egyszer, mert négy vidéki van a csoportban, akiknek bonyolult feljutni a fővárosba. A fellépéseikért nem kérnek pénzt, annak viszont nagyon örülnek, ha a szervezők legalább az útiköltséget kifizetik. Munkája ugyanis mindössze két embernek van közülük.
A csoportvezető Kató László szakmája például vasútépítő üzemmérnök. Huszonkét éves volt, amikor gerincdaganattal műtötték. Megbénult. Nemrég egy multinacionális cégnél pályázott állást, már mindent megbeszéltek, a két kiválasztott között volt, amikor az egyik vezető ismeretlenül felhívta: bocs, de nem. "Lehet persze, hogy mindez véletlen", mondja szenvtelenül, aztán inkább hagyja az egészet, és a "nagy álomról" beszél. "Tavaly Görögországban jártunk, egy kerekes székes bajnokságon, és ott láttuk, hogy a tolókocsisok és egészségesek együtt léptek a színpadra, és mindannyian profik voltak. Valami ilyesmit szeretnénk mi is, de sajnos nagyon drága a betanítás, és a pénzünkből csupán három-négy tanórát tudnánk kifizetni. De nem adjuk fel."
A Gördülő Tánccsoport elsősorban mégis annak köszönheti létrejöttét, hogy sikerült megnyerniük az ügynek Sárai Ritát, a koreográfust, aki a balesete előtt aerobikoktató volt. Rita 1997-ben esett le a padlásról, unokatestvére, aki szintén tagja a csoportnak, egy vonatbaleset miatt lett tolókocsira ítélve. A révészek - így nevezik azokat, akik a "frissen bénultakat" megpróbálják átvezetni a másik világba - majd két évig győzködték: harminckét évesen korai lenne elásni magát. Módszere a következő: "Átlag egy óra alatt képzelem el fejben a koreográfiát, aztán rajzokat készítek. Előfordul néha, hogy még mindig két lábbal gondolkodom,
több elemet képzelek el,
mint ami belefér, ilyenkor menet közben alakítunk a képen."
Valaki bekapcsolja a magnót, indul a zene. A csoport tíz tagja belelendül. Pontos alakzatba rendeződnek, egymástól egyenlő távolságban hajtják kocsijukat a tornaterem linóleumpadlóján. Ez a bevonulás. Aztán felsorakoznak, és kezdődik a tánc - lábuk helyett a kezükkel.
"A kánkán a kedvencem", mondja egyikük. "Lábunk helyett a karunkat emeljük, megtesszük, amit megtehetünk. Különben nem kell ezt annyira komolyan venni, paródia az egész, nevetünk magunkon. Ez amolyan közönségtapsoltató szám, élvezik azok is, akik úgy gondolják: nem tudunk szeretkezni, autót vezetni, sportolni."
Előkerülnek a kosztümök, ami annyit tesz, hogy mindenki ölébe kap egy fekete-piros anyagot. Ez a szoknya, amit lengetni kell. "Két lábra állsz!" - szól az utasítás, és az első kerekek felemelkednek. Sasszé, mosoly, pörgés körbe-körbe, majd váltás: második sor előre. Tekerés, fordulás, még egyszer, még egyszer, egész délután.
Tyápay Kati