Kiállítás - Háncs és metál - (M)ilyenek a finnek? Finnország magyar szemmel

  • - kovácsy -
  • 2009. július 30.

Tudomány

Tényleg, milyenek? Magukba fordult, szakadt lelkű, elborultan érzelmes finn tangót hallgató, örök másnapos lúzerek, mint a Kaurismäki-filmekben? Vagy a PISA tanulói képességvizsgálatok high-tech jövőbe tekintő, nordic walkingozó örökös bajnokai? Ezer tó, szauna, sőt a lapp-, vagyis számiföldi Rovaniemiben székelő Mikulás - tudatosan tobzódik a sztereotípiákban, sőt rájuk szervezi a kiállítás témáit és a letűnt népélettől a mai hétköznapokig széthúzott tárgyi világát Szarvas Zsuzsa rendező. A sztereotípia a kultúrának nem baja, csak eleme - nincs is persze finn mint olyan, teremről teremre haladva az élet néhány metszetébe érezhetünk bele különböző mélységekig. A legfontosabb tanulság viszonylag hamar előttünk áll:

Tényleg, milyenek? Magukba fordult, szakadt lelkű, elborultan érzelmes finn tangót hallgató, örök másnapos lúzerek, mint a Kaurismäki-filmekben? Vagy a PISA tanulói képességvizsgálatok high-tech jövőbe tekintő, nordic walkingozó örökös bajnokai? Ezer tó, szauna, sőt a lapp-, vagyis számiföldi Rovaniemiben székelő Mikulás - tudatosan tobzódik a sztereotípiákban, sőt rájuk szervezi a kiállítás témáit és a letűnt népélettől a mai hétköznapokig széthúzott tárgyi világát Szarvas Zsuzsa rendező. A sztereotípia a kultúrának nem baja, csak eleme - nincs is persze finn mint olyan, teremről teremre haladva az élet néhány metszetébe érezhetünk bele különböző mélységekig. A legfontosabb tanulság viszonylag hamar előttünk áll: a hagyományok bizonyos elemei finoman belesimulnak a mába, és a finnek örülnek ennek. De nemcsak a szauna finn találmány, hanem a dobtáras géppisztoly, sőt a Molotov-koktél is: ezt az 1939-es téli háborúban használták először a támadó szovjet tankok ellen, kátránnyal sűrítve a benzint, hogy ne folyjon rögtön szét, ütősebb legyen a keverék. Az oroszoknak egyébként magát a nemzeti önállóságukat köszönhetik a finnek - állítja egy tájékoztató felirat -, akik a svéd fennhatóság alól kikerülve a cári birodalom autonóm részeként az 1800-as években kezdhették meg nemzeti intézményeik kialakítását. Nekünk nyelv-, de nem vérrokonként van hozzájuk közünk, és ez a tény különösen a 30-as években ébresztett Magyarországon kebeldagasztó lelkesedést. A távoli és közös múltra utal a halászat mint "ősfoglalkozás" jó néhány eszköze, a finnek régi paraszti életére pedig többtárlónyi finom vonalvezetésű szerszám és használati tárgy, ügyes és váratlan utalásokkal (hagyományos funkció és forma - tömegtermék műanyagból) a mára. Állandóság és változás egységét szemlélteti egy kissé alulmagyarázott fényképes esettanulmány két paraszti gazdaság átalakulásáról. Inkább irigykedni-, mint tanulnivaló, amit látunk, hiszen ez a vonat úgy ment el, hogy a közelünkben sem járt.

Olykor úgy tűnik, hogy nem törekedtek az illően szerény arctalanságra a szponzorok: az még rendben volna, hogy megjelennek a Fiskars narancssárga ollói, de hogy a cég kerti szerszámai is szakboltnyi gazdagságban vannak jelen a hótolótól a kúpkerekes metszőollóig, kissé túlzásnak tűnik. A Nokia sem jött zavarba: egész termet töltenek meg az anyacég gumicsizmái és -abroncsai, a mobiltelefonokról nem is beszélve, úgyhogy szinte már hiányoljuk a cégtörténet kiindulópontja, a 19. századi papírmalom kellő részletességű bemutatását.

A témakörök már a címükben is mind a finn kultúra folyamatosságára hegyeződnek ki: "A Kalevalától a finn metálzenéig", "A hótalptól az autóversenyzésig", "A kéregedénytől a finn designig". Támadnak néha - akár magyar szemmel is - aggályaink: vajon milyen erősek a kontinuitásnak ezek a szálai? Vajon leírná-e kellő szélességében a magyar irodalmi-zenei kultúrát egy olyan kiállítás, amely Emese álmától az István, a királyon át a Nemzeti Front együttesig húzza meg a fejlődés ívét - bár a párhuzam sántít, hiszen a derék finn Kalevala-utánérző metálosok feldolgozott runóénekei nem neonáci közegben szólalnak meg. És vajon a meghökkentően hosszú sítalpakon, felső végén lándzsahegyben végződő síbottal jégen is csúszkáló medvevadászoktól, egyáltalán a síeléstől elvezet-e bármilyen versenypálya Paavo Nurmin túl, egészen a Forma-1-ig? Habár itt azért van egy közös pont, ez pedig a sisu, a szívós, kitartó elszántság, amelyet a finnek önképük egyik fontos elemének tekintenek. Ennél erőteljesebbnek tűnik az az összefüggés, amely egy 1930-as finn-magyar atlétikai viadal szaunadézsa formájú emléktárgya és egy eredeti szaunabeli tárgy, egy legalább ötliteres űrtartalmú fa sörösedény között rajzolódik ki, mely utóbbi arra utal, hogy a szauna ősi, kultikus rendeltetései jól megfértek a más irányú élvezetekkel, mégpedig az előállítástól a fogyasztásig terjedő teljes vertikum mentén.

Meglepő módon a sör és a vodka mellett a (hosszú) kávé is a finnek által kedvtelve fogyasztott italok közé tartozik: "...mindenhol, minden időben és nagy mennyiségben..." - olvashatjuk a kísérőszövegben, amely többnyire (de sajnos nem mindig, miként egy vendégkönyvi bejegyzés is felpanaszolja) angol fordításban is a látogatók rendelkezésére áll. Erdőn, mezőn, valóban mindenütt előkerülnek a kávéskannák és a kávéscsészék, amelyek a különféle háncsból készült dobozok, edények és kosarak mellett a dizájntörténeti rész fontos szereplői. Jól mutat a forgácsvilágló vas is, bár nem tudjuk, hogy mire való. A szép, gazdag és drága (10500 Ft) katalógusba belelapozva kiderül, hogy világításra használt fadarabot tűztek bele.

A kiállítás kellően sokszínű, látványában is változatos ahhoz, hogy ne unjuk el a közepén, bár néhány ötlet mintha a kivitelezéskor félúton elakadt volna. Például a finn utcaképre állítólag jellemző, mindenkin fityegő fényvisszaverők nem vernek vissza, egy hatalmas szauna lépcsőfokai pedig céltalanul magasodnak egy üres teremrészben. A könnyedén begyűjthető új ismeretek - most már tudom, micsoda és mennyire fontos a finneknek a mökki, ami eredeti jelentése szerint kunyhó, ma inkább nyaraló - árnyékában azonban könnyű elsiklani az ilyen sutaságok fölött, amelyekről az utolsó terem srégen emelkedő padlóján visszabillenhetünk a fiatal finn textil- és divattervezők játékos világába.

Néprajzi Múzeum, Bp. V., Kossuth L. tér 12. Nyitva: 2010. november 28-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.