Kiállítás - Háncs és metál - (M)ilyenek a finnek? Finnország magyar szemmel

  • - kovácsy -
  • 2009. július 30.

Tudomány

Tényleg, milyenek? Magukba fordult, szakadt lelkű, elborultan érzelmes finn tangót hallgató, örök másnapos lúzerek, mint a Kaurismäki-filmekben? Vagy a PISA tanulói képességvizsgálatok high-tech jövőbe tekintő, nordic walkingozó örökös bajnokai? Ezer tó, szauna, sőt a lapp-, vagyis számiföldi Rovaniemiben székelő Mikulás - tudatosan tobzódik a sztereotípiákban, sőt rájuk szervezi a kiállítás témáit és a letűnt népélettől a mai hétköznapokig széthúzott tárgyi világát Szarvas Zsuzsa rendező. A sztereotípia a kultúrának nem baja, csak eleme - nincs is persze finn mint olyan, teremről teremre haladva az élet néhány metszetébe érezhetünk bele különböző mélységekig. A legfontosabb tanulság viszonylag hamar előttünk áll:

Tényleg, milyenek? Magukba fordult, szakadt lelkű, elborultan érzelmes finn tangót hallgató, örök másnapos lúzerek, mint a Kaurismäki-filmekben? Vagy a PISA tanulói képességvizsgálatok high-tech jövőbe tekintő, nordic walkingozó örökös bajnokai? Ezer tó, szauna, sőt a lapp-, vagyis számiföldi Rovaniemiben székelő Mikulás - tudatosan tobzódik a sztereotípiákban, sőt rájuk szervezi a kiállítás témáit és a letűnt népélettől a mai hétköznapokig széthúzott tárgyi világát Szarvas Zsuzsa rendező. A sztereotípia a kultúrának nem baja, csak eleme - nincs is persze finn mint olyan, teremről teremre haladva az élet néhány metszetébe érezhetünk bele különböző mélységekig. A legfontosabb tanulság viszonylag hamar előttünk áll: a hagyományok bizonyos elemei finoman belesimulnak a mába, és a finnek örülnek ennek. De nemcsak a szauna finn találmány, hanem a dobtáras géppisztoly, sőt a Molotov-koktél is: ezt az 1939-es téli háborúban használták először a támadó szovjet tankok ellen, kátránnyal sűrítve a benzint, hogy ne folyjon rögtön szét, ütősebb legyen a keverék. Az oroszoknak egyébként magát a nemzeti önállóságukat köszönhetik a finnek - állítja egy tájékoztató felirat -, akik a svéd fennhatóság alól kikerülve a cári birodalom autonóm részeként az 1800-as években kezdhették meg nemzeti intézményeik kialakítását. Nekünk nyelv-, de nem vérrokonként van hozzájuk közünk, és ez a tény különösen a 30-as években ébresztett Magyarországon kebeldagasztó lelkesedést. A távoli és közös múltra utal a halászat mint "ősfoglalkozás" jó néhány eszköze, a finnek régi paraszti életére pedig többtárlónyi finom vonalvezetésű szerszám és használati tárgy, ügyes és váratlan utalásokkal (hagyományos funkció és forma - tömegtermék műanyagból) a mára. Állandóság és változás egységét szemlélteti egy kissé alulmagyarázott fényképes esettanulmány két paraszti gazdaság átalakulásáról. Inkább irigykedni-, mint tanulnivaló, amit látunk, hiszen ez a vonat úgy ment el, hogy a közelünkben sem járt.

Olykor úgy tűnik, hogy nem törekedtek az illően szerény arctalanságra a szponzorok: az még rendben volna, hogy megjelennek a Fiskars narancssárga ollói, de hogy a cég kerti szerszámai is szakboltnyi gazdagságban vannak jelen a hótolótól a kúpkerekes metszőollóig, kissé túlzásnak tűnik. A Nokia sem jött zavarba: egész termet töltenek meg az anyacég gumicsizmái és -abroncsai, a mobiltelefonokról nem is beszélve, úgyhogy szinte már hiányoljuk a cégtörténet kiindulópontja, a 19. századi papírmalom kellő részletességű bemutatását.

A témakörök már a címükben is mind a finn kultúra folyamatosságára hegyeződnek ki: "A Kalevalától a finn metálzenéig", "A hótalptól az autóversenyzésig", "A kéregedénytől a finn designig". Támadnak néha - akár magyar szemmel is - aggályaink: vajon milyen erősek a kontinuitásnak ezek a szálai? Vajon leírná-e kellő szélességében a magyar irodalmi-zenei kultúrát egy olyan kiállítás, amely Emese álmától az István, a királyon át a Nemzeti Front együttesig húzza meg a fejlődés ívét - bár a párhuzam sántít, hiszen a derék finn Kalevala-utánérző metálosok feldolgozott runóénekei nem neonáci közegben szólalnak meg. És vajon a meghökkentően hosszú sítalpakon, felső végén lándzsahegyben végződő síbottal jégen is csúszkáló medvevadászoktól, egyáltalán a síeléstől elvezet-e bármilyen versenypálya Paavo Nurmin túl, egészen a Forma-1-ig? Habár itt azért van egy közös pont, ez pedig a sisu, a szívós, kitartó elszántság, amelyet a finnek önképük egyik fontos elemének tekintenek. Ennél erőteljesebbnek tűnik az az összefüggés, amely egy 1930-as finn-magyar atlétikai viadal szaunadézsa formájú emléktárgya és egy eredeti szaunabeli tárgy, egy legalább ötliteres űrtartalmú fa sörösedény között rajzolódik ki, mely utóbbi arra utal, hogy a szauna ősi, kultikus rendeltetései jól megfértek a más irányú élvezetekkel, mégpedig az előállítástól a fogyasztásig terjedő teljes vertikum mentén.

Meglepő módon a sör és a vodka mellett a (hosszú) kávé is a finnek által kedvtelve fogyasztott italok közé tartozik: "...mindenhol, minden időben és nagy mennyiségben..." - olvashatjuk a kísérőszövegben, amely többnyire (de sajnos nem mindig, miként egy vendégkönyvi bejegyzés is felpanaszolja) angol fordításban is a látogatók rendelkezésére áll. Erdőn, mezőn, valóban mindenütt előkerülnek a kávéskannák és a kávéscsészék, amelyek a különféle háncsból készült dobozok, edények és kosarak mellett a dizájntörténeti rész fontos szereplői. Jól mutat a forgácsvilágló vas is, bár nem tudjuk, hogy mire való. A szép, gazdag és drága (10500 Ft) katalógusba belelapozva kiderül, hogy világításra használt fadarabot tűztek bele.

A kiállítás kellően sokszínű, látványában is változatos ahhoz, hogy ne unjuk el a közepén, bár néhány ötlet mintha a kivitelezéskor félúton elakadt volna. Például a finn utcaképre állítólag jellemző, mindenkin fityegő fényvisszaverők nem vernek vissza, egy hatalmas szauna lépcsőfokai pedig céltalanul magasodnak egy üres teremrészben. A könnyedén begyűjthető új ismeretek - most már tudom, micsoda és mennyire fontos a finneknek a mökki, ami eredeti jelentése szerint kunyhó, ma inkább nyaraló - árnyékában azonban könnyű elsiklani az ilyen sutaságok fölött, amelyekről az utolsó terem srégen emelkedő padlóján visszabillenhetünk a fiatal finn textil- és divattervezők játékos világába.

Néprajzi Múzeum, Bp. V., Kossuth L. tér 12. Nyitva: 2010. november 28-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.