Kiállítás - Háncs és metál - (M)ilyenek a finnek? Finnország magyar szemmel

  • - kovácsy -
  • 2009. július 30.

Tudomány

Tényleg, milyenek? Magukba fordult, szakadt lelkű, elborultan érzelmes finn tangót hallgató, örök másnapos lúzerek, mint a Kaurismäki-filmekben? Vagy a PISA tanulói képességvizsgálatok high-tech jövőbe tekintő, nordic walkingozó örökös bajnokai? Ezer tó, szauna, sőt a lapp-, vagyis számiföldi Rovaniemiben székelő Mikulás - tudatosan tobzódik a sztereotípiákban, sőt rájuk szervezi a kiállítás témáit és a letűnt népélettől a mai hétköznapokig széthúzott tárgyi világát Szarvas Zsuzsa rendező. A sztereotípia a kultúrának nem baja, csak eleme - nincs is persze finn mint olyan, teremről teremre haladva az élet néhány metszetébe érezhetünk bele különböző mélységekig. A legfontosabb tanulság viszonylag hamar előttünk áll:

Tényleg, milyenek? Magukba fordult, szakadt lelkű, elborultan érzelmes finn tangót hallgató, örök másnapos lúzerek, mint a Kaurismäki-filmekben? Vagy a PISA tanulói képességvizsgálatok high-tech jövőbe tekintő, nordic walkingozó örökös bajnokai? Ezer tó, szauna, sőt a lapp-, vagyis számiföldi Rovaniemiben székelő Mikulás - tudatosan tobzódik a sztereotípiákban, sőt rájuk szervezi a kiállítás témáit és a letűnt népélettől a mai hétköznapokig széthúzott tárgyi világát Szarvas Zsuzsa rendező. A sztereotípia a kultúrának nem baja, csak eleme - nincs is persze finn mint olyan, teremről teremre haladva az élet néhány metszetébe érezhetünk bele különböző mélységekig. A legfontosabb tanulság viszonylag hamar előttünk áll: a hagyományok bizonyos elemei finoman belesimulnak a mába, és a finnek örülnek ennek. De nemcsak a szauna finn találmány, hanem a dobtáras géppisztoly, sőt a Molotov-koktél is: ezt az 1939-es téli háborúban használták először a támadó szovjet tankok ellen, kátránnyal sűrítve a benzint, hogy ne folyjon rögtön szét, ütősebb legyen a keverék. Az oroszoknak egyébként magát a nemzeti önállóságukat köszönhetik a finnek - állítja egy tájékoztató felirat -, akik a svéd fennhatóság alól kikerülve a cári birodalom autonóm részeként az 1800-as években kezdhették meg nemzeti intézményeik kialakítását. Nekünk nyelv-, de nem vérrokonként van hozzájuk közünk, és ez a tény különösen a 30-as években ébresztett Magyarországon kebeldagasztó lelkesedést. A távoli és közös múltra utal a halászat mint "ősfoglalkozás" jó néhány eszköze, a finnek régi paraszti életére pedig többtárlónyi finom vonalvezetésű szerszám és használati tárgy, ügyes és váratlan utalásokkal (hagyományos funkció és forma - tömegtermék műanyagból) a mára. Állandóság és változás egységét szemlélteti egy kissé alulmagyarázott fényképes esettanulmány két paraszti gazdaság átalakulásáról. Inkább irigykedni-, mint tanulnivaló, amit látunk, hiszen ez a vonat úgy ment el, hogy a közelünkben sem járt.

Olykor úgy tűnik, hogy nem törekedtek az illően szerény arctalanságra a szponzorok: az még rendben volna, hogy megjelennek a Fiskars narancssárga ollói, de hogy a cég kerti szerszámai is szakboltnyi gazdagságban vannak jelen a hótolótól a kúpkerekes metszőollóig, kissé túlzásnak tűnik. A Nokia sem jött zavarba: egész termet töltenek meg az anyacég gumicsizmái és -abroncsai, a mobiltelefonokról nem is beszélve, úgyhogy szinte már hiányoljuk a cégtörténet kiindulópontja, a 19. századi papírmalom kellő részletességű bemutatását.

A témakörök már a címükben is mind a finn kultúra folyamatosságára hegyeződnek ki: "A Kalevalától a finn metálzenéig", "A hótalptól az autóversenyzésig", "A kéregedénytől a finn designig". Támadnak néha - akár magyar szemmel is - aggályaink: vajon milyen erősek a kontinuitásnak ezek a szálai? Vajon leírná-e kellő szélességében a magyar irodalmi-zenei kultúrát egy olyan kiállítás, amely Emese álmától az István, a királyon át a Nemzeti Front együttesig húzza meg a fejlődés ívét - bár a párhuzam sántít, hiszen a derék finn Kalevala-utánérző metálosok feldolgozott runóénekei nem neonáci közegben szólalnak meg. És vajon a meghökkentően hosszú sítalpakon, felső végén lándzsahegyben végződő síbottal jégen is csúszkáló medvevadászoktól, egyáltalán a síeléstől elvezet-e bármilyen versenypálya Paavo Nurmin túl, egészen a Forma-1-ig? Habár itt azért van egy közös pont, ez pedig a sisu, a szívós, kitartó elszántság, amelyet a finnek önképük egyik fontos elemének tekintenek. Ennél erőteljesebbnek tűnik az az összefüggés, amely egy 1930-as finn-magyar atlétikai viadal szaunadézsa formájú emléktárgya és egy eredeti szaunabeli tárgy, egy legalább ötliteres űrtartalmú fa sörösedény között rajzolódik ki, mely utóbbi arra utal, hogy a szauna ősi, kultikus rendeltetései jól megfértek a más irányú élvezetekkel, mégpedig az előállítástól a fogyasztásig terjedő teljes vertikum mentén.

Meglepő módon a sör és a vodka mellett a (hosszú) kávé is a finnek által kedvtelve fogyasztott italok közé tartozik: "...mindenhol, minden időben és nagy mennyiségben..." - olvashatjuk a kísérőszövegben, amely többnyire (de sajnos nem mindig, miként egy vendégkönyvi bejegyzés is felpanaszolja) angol fordításban is a látogatók rendelkezésére áll. Erdőn, mezőn, valóban mindenütt előkerülnek a kávéskannák és a kávéscsészék, amelyek a különféle háncsból készült dobozok, edények és kosarak mellett a dizájntörténeti rész fontos szereplői. Jól mutat a forgácsvilágló vas is, bár nem tudjuk, hogy mire való. A szép, gazdag és drága (10500 Ft) katalógusba belelapozva kiderül, hogy világításra használt fadarabot tűztek bele.

A kiállítás kellően sokszínű, látványában is változatos ahhoz, hogy ne unjuk el a közepén, bár néhány ötlet mintha a kivitelezéskor félúton elakadt volna. Például a finn utcaképre állítólag jellemző, mindenkin fityegő fényvisszaverők nem vernek vissza, egy hatalmas szauna lépcsőfokai pedig céltalanul magasodnak egy üres teremrészben. A könnyedén begyűjthető új ismeretek - most már tudom, micsoda és mennyire fontos a finneknek a mökki, ami eredeti jelentése szerint kunyhó, ma inkább nyaraló - árnyékában azonban könnyű elsiklani az ilyen sutaságok fölött, amelyekről az utolsó terem srégen emelkedő padlóján visszabillenhetünk a fiatal finn textil- és divattervezők játékos világába.

Néprajzi Múzeum, Bp. V., Kossuth L. tér 12. Nyitva: 2010. november 28-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.