Kiállítás - Pozsonynál árad - "Duna képfolyam"

  • - ts -
  • 2009. szeptember 10.

Tudomány

A Váralján járunk, ha manapság még beszélhetünk ilyesmiről, szó szerint a pozsonyi vár alatt, a Duna partján futó, belvárosból kivezető soksávos úttól pár méterrel beljebb, a Zizka utcában, srégen szemben a barokk Szentháromság-templommal. A Szlovák Nemzeti Múzeum égisze alatt - számos perdöntő szlovák nemzetiség, mint a német, a horvát, a zsidó, a cseh vagy a ruszin társaságában - meghúzódó "Magyar Múzeum" a valamikori Brämer-kúriában működik. Mi is lenne megfelelőbb hely egy efféle kiállításra, mint ez a reneszánsz épület (két félkör alakú saroktoronnyal, hohó!), hisz felhallatszanak ide a hajókürtök a folyóról. Ez a Brämer egyébként a tizenhetedik század legelején dolgozott, fenn a várban, mint magas rangú katonai személy. A múzeumban három állandó kiállítás - Képek a magyarok történetéből; Fejezetek a szlovákiai magyarok történetéből (1918-1948); A szlovákiai magyar népi kultúra kincsestára - mellett és között, továbbá alattuk és felettük folyik a Duna(-kiállítás), gyakorlatilag a pincétől az emeletig minden szinten. Ám mielőtt rátérnénk, jelezzük, hogy a múzeumhoz tartozik az alsósztregovai Madách-kastély és a szklabonyai Mikszáth-ház is. A múzeum vezetője, Jarábik Gabriella érkezésünkkor elmondja, milyen nagy erőfeszítéseket tesznek e két emlékhely fejlesztésére, értékeik megőrzésére. Finoman szólva is halmozottan hátrányos helyzetből - de ezt már mi tesszük hozzá. Kevés pénz, sok munka, sok lelemény, amerre csak nézünk, amiről csak hallunk.

A Váralján járunk, ha manapság még beszélhetünk ilyesmiről, szó szerint a pozsonyi vár alatt, a Duna partján futó, belvárosból kivezető soksávos úttól pár méterrel beljebb, a Zizka utcában, srégen szemben a barokk Szentháromság-templommal. A Szlovák Nemzeti Múzeum égisze alatt - számos perdöntő szlovák nemzetiség, mint a német, a horvát, a zsidó, a cseh vagy a ruszin társaságában - meghúzódó "Magyar Múzeum" a valamikori Brämer-kúriában működik. Mi is lenne megfelelőbb hely egy efféle kiállításra, mint ez a reneszánsz épület (két félkör alakú saroktoronnyal, hohó!), hisz felhallatszanak ide a hajókürtök a folyóról. Ez a Brämer egyébként a tizenhetedik század legelején dolgozott, fenn a várban, mint magas rangú katonai személy. A múzeumban három állandó kiállítás - Képek a magyarok történetéből; Fejezetek a szlovákiai magyarok történetéből (1918-1948); A szlovákiai magyar népi kultúra kincsestára - mellett és között, továbbá alattuk és felettük folyik a Duna(-kiállítás), gyakorlatilag a pincétől az emeletig minden szinten. Ám mielőtt rátérnénk, jelezzük, hogy a múzeumhoz tartozik az alsósztregovai Madách-kastély és a szklabonyai Mikszáth-ház is. A múzeum vezetője, Jarábik Gabriella érkezésünkkor elmondja, milyen nagy erőfeszítéseket tesznek e két emlékhely fejlesztésére, értékeik megőrzésére. Finoman szólva is halmozottan hátrányos helyzetből - de ezt már mi tesszük hozzá. Kevés pénz, sok munka, sok lelemény, amerre csak nézünk, amiről csak hallunk.

Arany, hal

Belépve az épületbe, a fogadótértől jobbra máris a sűrűjébe érünk, a dunai aranymosás távolról oly kalandosnak tűnő, ám alapvetően fáradságos tevékenységével nyílik mód megismerkedni - amiben a kiállított eszközökön (mosópad, rosták, egy jó hosszú nyélre erősített ibrik) túl egy dokumentumfilm is segítségünkre van. Mégse nagyon hiszünk a szemünknek. Ilyen nincs! S mégis megáll, nem tud továbblépni az ember, ahogy a kimért, átgondolt mozdulatokkal dolgozó, cserzett bőrű férfi szűri, rostálja a vizet - mintha valami megcsillanna. A Csallóközben és a Szigetközben egész falvak éltek aranymosásból! Gondolhatjuk, tán azért, mert az Alpokból hozta a folyó a szemcséket. A valóság ezzel szemben természetesen az, hogy a Csallóközt tündérek lakták nagy számban (óvatos becslésünk szerint sokkal többen voltak, mint például ma a horvát kisebbség szerte Szlovákiában), s az ő napsugárból szőtt köntösükből, aranyhajukból hullott a kincs a folyóba. A hétvégéken Tuba Lajos somorjai aranymosó tart bemutatót, ott biztosan fülön lehet csípni párat közülük is.

Valóságosabbnak tűnik a halászatot bemutató rész, ámbátor itt is akad szerencsénk sci-fibe illő alkalmatosságokhoz, például alig hinném, hogy túl messzire jutnék egy bödöncsónakkal, s meglehet, a vejsz sem állna túl jól a kezemben. Utóbbi leginkább egy nádból font halcsapdának látszik, és akkor már a tápliról, a cégéről és a vörséről egy szót sem szólnánk - megérthető okokból. A gazdag képanyag horizontja a pecázó nagypapától a nagyüzemi lehalászásig mindent felölel.

A munka világa után az udvaron olyasmire bukkanunk, amivel éppenséggel fáradságot takarított meg az ember: itt látható (szerencséseknek hétvégén működés közben is) az "esztergomi vízgép" makettje. Van rajta egy kurbli, a helyi legendárium szerint nem volt még férfi látogató, akinek ne az lett volna az első dolga ideérvén, hogy jól megtekerje. Az volt a probléma a középkorban Esztergom várával, hogy nem szállították fel az ásványvizet a multik, de még a Duna partján fakadó karsztforrás sem ment fel magától, így a szomjas törökök kénytelenek voltak kitalálni valamit. Rövid könyvtárazás után Leonardo da Vinci vízemelőjét bagzatták az alexandriai Kteszibtiosz vízpumpájával, s igazuk lett.

Mérnökök, katonák

Se szeri, se száma a mindenféle polgári és katonai térképeknek. A leglenyűgözőbb mind közül a pincében berendezett térképduett, ami ugyancsak a lehetőségek gazdasági korlátokon átnyúló, okos tágításának bizonyítéka. Itt egy közös (pontosabban tizenkettő összetolt) asztalra került a 19. század első felében készített Duna-mappáció, napjaink népszerű (interneten elérhető) műholdas "térképével". A 22 évet (1819-től 33-ig) felölelő fantasztikus térképészeti munka minden eleme élmény ma is. A hálás utókor Vásárhelyi Pál nevéhez kapcsolta a folyó magyarországi szakaszának - döntően hajózhatósági szempontokat kutató - feltérképezését (Dévénytől Péterváradig), amit alkalmasint mérnökök egész serege végzett - a kor csúcstechnológiájával, az akkor elérhető legmagasabb tudományos színvonalon. S mindez a Google Earth mellé kasírozott képeivel karnyújtásnyi közelségbe kerül - ismerőssé, felismerhetővé válik. Olyan, mint egy vízi túra.

Persze ne felejtsük, éppen ott vagyunk, ahol annak idején Búvár Kund vitézkedett, így a folyami harcászati ismereteink bővítésére is találhatunk alkalmat, leginkább az 1918-ig szigorú hadititokként őrzött katonai térképek segítségével. Mai folytatása ennek az az animációs film, ami azt szimulálja, hogy mit látnánk, ha gépen szállnánk végig a folyó felett (mármint azon a részen, ahol "határfolyó" a Duna). De filmet vetítenek, bárhova nézünk, minden teremben és minden sarokban, külön termet kapott például - mutatja kalauzunk, Bolemant Éva, a múzeum vezetőhelyettese - az 1956-ban nyolc (nyugati-keleti) ország koprodukciójában készült dokumentumfilm, a Fekete erdőtől a Fekete-tengerig. Láthatunk hidakat Pesten és Pozsonyban, integetünk hajókirándulásokon, ránk vár egy hajóskapitány kötetnyi fényképből összerótt hagyatéka - ahol mindig a szép arcát mutatja a Duna. De látszik az tengernek is, mikor "kicsinyli a medrét", s árvizek törik át a gátat (1827; 1876 vagy 1924).

S valahol ezen a környéken kereshető ennek az ugyancsak széles nemzetközi együttműködéssel létrehozott kiállításnak a teljesen nyilvánvaló mondandója is, ami szerencsére sehol nincs transzparensekre kiírva, de ott van összes terem összes zugában, még kimondani is kínos, annyira egyszerű: a folyó maga a híd.

Szlovák Nemzeti Múzeum - Szlovákiai Magyar Kultúra Múzeuma; október 11-ig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”