Könyv: Csókolj meg, Danám! (Olimpiai játékok Athéntól Athénig 1896-2004)

  • - turcsányi -
  • 2004. augusztus 12.

Tudomány

Olimpiai album volt már nyilván rengeteg, jó ideje minden soros verseny elõtt egy szekérderéknyi: tuti befutó a könyvkiadóknak, kitölteni az ötkarikás suspence napjait. De ez most nem egy a sok közül, igazi gyöngyszem inkább.

A L'Équipe folyóirat és a lausanne-i Olimpiai Múzeum újkori olimpiák történetét fölidézõ összeállítása szakít az efféle albumok hagyományaival, és nem megejtõ visszaemlékezés az elmúlt 108 év örömeire és bánataira, hanem a folyamatos jelenlét, jelenidejûség kétségtelen erényével tüntet. A módszer roppant egyszerû: magához nyúlt a L'Équipe (és az elõdjéhez, a L'Autóhoz) - tehát korabeli tudósítások festik alá a korabeli képek orgiáját, Szpiridon Luisztól Marion Jonesig. Így nemcsak a sport, a fotográfia bõ évszázados fejlõdését követhetjük, hanem a sportújságírásét is - már ha az ilyesmire egyáltalán oda bírunk figyelni, és nem sodornak el már az elsõ lapokról azok a novellák, drámák, rémhistóriák és gátlástalan vígjátékok, amiket a képek és a közlemények kavarnak mint förgeteg az elejétõl a végéig. Mondok példát is, azzal van tele a padlás - ide másolhatnám az egész könyvet.

Befordult a Panathinaikosz-stadionba a mondott Szpiridon Luisz, és - érti a fene - nem indult meg a Lükabétosz, de a dolog eldõlt: kell ez nekünk, mint egy falat kenyér.

Szpiridon Luisz az elsõ újkori olimpia maratoni gyõzõje, a trónörökös és öccse, György herceg ragadják ki a feje fölött összecsapni készülõ tömegbõl, s a vállukon viszik az öltözõbe, másnap a király kezibõl veszi át a trófeát, fustanellában és a hozzávaló hímzett mellényben fényképezkedik (gondolom, minden turista látott már ilyen-olyan görög õrségváltást, ott hordanak ilyet), a közönség mint afféle antik hõst ünnepelte - ilyen hõst még nem látott a világ. (Azóta is csak keveset.) Minderrõl még maga a báró (Coubertin) számol be. Aztán ha figyelmesen lapozgatunk tovább, az ezerkilencszázharminchatos berlini játékokról egy kicsike kép kerül elénk, Hitler teljes harci díszben csinos csokrot nyújt át egy idülten mosolygó tatának. Megette a rosseb az egészet, elõször csak a szoknyás népviselet lesz gyanús, nézi sokáig az ember a fotót, ez nem lehet, de amikor a képaláírás felé fordulunk, már tudjuk, nem lehet más, csak õ! Igen, eltalálták. Az aggastyán: Szpiridon Luisz. A hajunkra kenhetjük, hogy népszerûsége messze túltett a repülõs Lindberghén és a bokszoló Schmellingén (ki az?) is.

A csaj van fölül, a csávó alul: amikor kinyitom az albumot, lehet vagy 60 centiszer 40 centi (csak kicsit túlzok tán, különben is, nehéz, mint a sós zsák, forgatni kész sportteljesítmény: ebben egy hónapos felkészüléssel - le se tudtam tenni - én nyerném az olimpiát), és ezen a böhöm felületen ott az a marha nagy csók. A csók, ahol a csaj van felül. A smaci a hidegben, mackóruhában. Helsinkiben mindig hideg van, 1952-ben sem lehetett ez másként. De abban az egy végtelen pillanatban kiengedtek a rénszarvasok, elolvadtak a jéghegyek, elpárolgott a Koskenkorva a poharakból, az olimpiai láng is beleizzadt abba a forróságba, mely abból a csókból ott szétáradt. Dana - a képen mint az ifjú Törõcsik Mari - Emil fölé hajol, és ami belefér... Prágában a 22-es villamos egy voltaképpen teljesen indokolatlan helyen lassít egy kicsit. Persze már rég tudom, hogy miért - megkérdeztem egy utast, bocs' nem vagyok idevalósi. Tudom miért, de mindig inkább az érdekelt volna, mire gondol minden masiniszta, mikor kicsit belepirul minden lassításba. Hát erre a csókra. Dana Zatopková, a gerelyhajítás gyõztese kente le az õ Emiljének, talán jutalmul, mert az megnyerte az 5000 méteres síkfutást. Meg a 10 000 métereset. És akkor már a maratont is. Szerintem Emil Zatopek még egy ilyen gyönyörû csóknál is többet érdemelt - könyvünk egyetlen hibája, hogy a Dana nyújtotta többletrõl nem rendelkezik bõséges képanyaggal.

Az az alak az erkélyen, homlokába húzott sapkával, szájára, orrára kötött kendõvel, ó egek, csak a szeme villanása látszik... Az az erkély az olimpiai faluban volt 1972-ben, Münchenben... Ki az az alak? Mit akar? Kié az az erkély... Nem, nem mesélem tovább.

A fordítás gördülékeny, a képek magukért beszélnek. A felsorolt példákat holnapig folytathatnám, s holnap is csak azért kellene abbahagynom, mert elkezdõdik... Elkezdõdik az olimpia, aminél kevés nagyszerûbb dolog van a világon. S ez az album felnõ e nagyszerûséghez. (A dús jegyzetapparátust vajon hova szúrjam be?)

- turcsányi -

Kossuth Kiadó, 2004, 333 oldal, 6990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.