Könyv: Csókolj meg, Danám! (Olimpiai játékok Athéntól Athénig 1896-2004)

  • - turcsányi -
  • 2004. augusztus 12.

Tudomány

Olimpiai album volt már nyilván rengeteg, jó ideje minden soros verseny elõtt egy szekérderéknyi: tuti befutó a könyvkiadóknak, kitölteni az ötkarikás suspence napjait. De ez most nem egy a sok közül, igazi gyöngyszem inkább.

A L'Équipe folyóirat és a lausanne-i Olimpiai Múzeum újkori olimpiák történetét fölidézõ összeállítása szakít az efféle albumok hagyományaival, és nem megejtõ visszaemlékezés az elmúlt 108 év örömeire és bánataira, hanem a folyamatos jelenlét, jelenidejûség kétségtelen erényével tüntet. A módszer roppant egyszerû: magához nyúlt a L'Équipe (és az elõdjéhez, a L'Autóhoz) - tehát korabeli tudósítások festik alá a korabeli képek orgiáját, Szpiridon Luisztól Marion Jonesig. Így nemcsak a sport, a fotográfia bõ évszázados fejlõdését követhetjük, hanem a sportújságírásét is - már ha az ilyesmire egyáltalán oda bírunk figyelni, és nem sodornak el már az elsõ lapokról azok a novellák, drámák, rémhistóriák és gátlástalan vígjátékok, amiket a képek és a közlemények kavarnak mint förgeteg az elejétõl a végéig. Mondok példát is, azzal van tele a padlás - ide másolhatnám az egész könyvet.

Befordult a Panathinaikosz-stadionba a mondott Szpiridon Luisz, és - érti a fene - nem indult meg a Lükabétosz, de a dolog eldõlt: kell ez nekünk, mint egy falat kenyér.

Szpiridon Luisz az elsõ újkori olimpia maratoni gyõzõje, a trónörökös és öccse, György herceg ragadják ki a feje fölött összecsapni készülõ tömegbõl, s a vállukon viszik az öltözõbe, másnap a király kezibõl veszi át a trófeát, fustanellában és a hozzávaló hímzett mellényben fényképezkedik (gondolom, minden turista látott már ilyen-olyan görög õrségváltást, ott hordanak ilyet), a közönség mint afféle antik hõst ünnepelte - ilyen hõst még nem látott a világ. (Azóta is csak keveset.) Minderrõl még maga a báró (Coubertin) számol be. Aztán ha figyelmesen lapozgatunk tovább, az ezerkilencszázharminchatos berlini játékokról egy kicsike kép kerül elénk, Hitler teljes harci díszben csinos csokrot nyújt át egy idülten mosolygó tatának. Megette a rosseb az egészet, elõször csak a szoknyás népviselet lesz gyanús, nézi sokáig az ember a fotót, ez nem lehet, de amikor a képaláírás felé fordulunk, már tudjuk, nem lehet más, csak õ! Igen, eltalálták. Az aggastyán: Szpiridon Luisz. A hajunkra kenhetjük, hogy népszerûsége messze túltett a repülõs Lindberghén és a bokszoló Schmellingén (ki az?) is.

A csaj van fölül, a csávó alul: amikor kinyitom az albumot, lehet vagy 60 centiszer 40 centi (csak kicsit túlzok tán, különben is, nehéz, mint a sós zsák, forgatni kész sportteljesítmény: ebben egy hónapos felkészüléssel - le se tudtam tenni - én nyerném az olimpiát), és ezen a böhöm felületen ott az a marha nagy csók. A csók, ahol a csaj van felül. A smaci a hidegben, mackóruhában. Helsinkiben mindig hideg van, 1952-ben sem lehetett ez másként. De abban az egy végtelen pillanatban kiengedtek a rénszarvasok, elolvadtak a jéghegyek, elpárolgott a Koskenkorva a poharakból, az olimpiai láng is beleizzadt abba a forróságba, mely abból a csókból ott szétáradt. Dana - a képen mint az ifjú Törõcsik Mari - Emil fölé hajol, és ami belefér... Prágában a 22-es villamos egy voltaképpen teljesen indokolatlan helyen lassít egy kicsit. Persze már rég tudom, hogy miért - megkérdeztem egy utast, bocs' nem vagyok idevalósi. Tudom miért, de mindig inkább az érdekelt volna, mire gondol minden masiniszta, mikor kicsit belepirul minden lassításba. Hát erre a csókra. Dana Zatopková, a gerelyhajítás gyõztese kente le az õ Emiljének, talán jutalmul, mert az megnyerte az 5000 méteres síkfutást. Meg a 10 000 métereset. És akkor már a maratont is. Szerintem Emil Zatopek még egy ilyen gyönyörû csóknál is többet érdemelt - könyvünk egyetlen hibája, hogy a Dana nyújtotta többletrõl nem rendelkezik bõséges képanyaggal.

Az az alak az erkélyen, homlokába húzott sapkával, szájára, orrára kötött kendõvel, ó egek, csak a szeme villanása látszik... Az az erkély az olimpiai faluban volt 1972-ben, Münchenben... Ki az az alak? Mit akar? Kié az az erkély... Nem, nem mesélem tovább.

A fordítás gördülékeny, a képek magukért beszélnek. A felsorolt példákat holnapig folytathatnám, s holnap is csak azért kellene abbahagynom, mert elkezdõdik... Elkezdõdik az olimpia, aminél kevés nagyszerûbb dolog van a világon. S ez az album felnõ e nagyszerûséghez. (A dús jegyzetapparátust vajon hova szúrjam be?)

- turcsányi -

Kossuth Kiadó, 2004, 333 oldal, 6990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.