Truck-trial Sóskúton: Godzilla a kapuk között

  • Czifrik Balázs
  • 2004. szeptember 9.

Tudomány

Az emberek többnyire a teljesen értelmetlen dolgokat keresik, s ha megtalálják, határtalan szenvedéllyel mûvelik. A Truck-trial vagy teherautó-ügyességi verseny is ilyen jelenség. Felismerhetetlen monstrumok próbálnak lehetetlennél lehetetlenebb, és ami nagyon fontos, tökéletesen életidegen feladatokat megoldani.

A tarlón kialakított parkolóból ballagok a tömeg után. A szpíker egy elhagyott Seat-slusszkulcs tulajdonosát keresi. Ahogy hallom, teljesen értelmetlenül, mert már azt a poént is elsüti, hogy majd a végén ott maradt Seat a szervezõké lesz. A hõség elviselhetetlen. Ennek ellenére rengeteg nézõ érkezett, hogy megálljanak egy hatalmas gödör peremén, és nézzék, amint a teherautók a brutális tereppel küszködnek. A hajdan tehergépjármûnek gyártott monstrumok ugyanis csak közvetve küzdenek egymással.

Változatos terepen - például majdnem kilencven fokos falon vagy tengelyig érõ iszapban - araszolgatnak a gépek, mindezt azért, hogy két léckaró - versenynevén kapu - között hibátlanul átszenvedjék magukat. Ilyen kapukból persze sok van. Sóskúton huszonhárom akadályt jelöltek ki a rendezõk. Aki az akadálynál a megengedettnél hosszabb ideig áll egy helyben, vagy ne adj' isten ízzé-porrá tör egy kaput, hibapontot kap. A verseny végén az gyõz, akinek kevesebb hibapontja van.

Maga a verseny nem különösebben pörgõs. Szentes László, a verseny szervezõje elmondta, összesen hét kategóriában indulnak a széria-teherautók és a prototípusok. Egy akadálynál csak egy versenyzõ küszködhet. Hogy milyen szisztéma szerint kerül egy versenyzõ egy-egy akadályhoz, számomra megfejthetetlen maradt.

A verseny háromnapos. Az elsõ nap a gépjármûátvétellel telik. A biztonsági elõírásokat a bírák nagyon szigorúan veszik: azonnali kizárással jár, ha verseny közben nincs bekapcsolva a biztonsági öv vagy a bukósisak szíja. A kispénzû, többnyire magyar versenyzõk ekkor, az átvétel napján még nevezhetnek, igaz, a szerzett pontjaik nem számítanak be az Európa-futamba. Tulajdonképpen ez mindegy is, mert külföldi versenyekre honfitársaink úgyis nagyon ritkán jutnak ki. Miután mindenki benevezett, rituálisan felvonulnak az autók, amikor is a nézõk tátott szájjal nyelik a fekete gázolajfüstöt, de számukra a látvány mindent kárpótol.

Az elsõ éjszaka hatalmas tivornyával zárul, amibõl a versenyzõk sem maradnak ki, sõt. Másnap már elkezdõdik a verseny, de igazából csak vasárnap, a harmadik napon dõl el minden.

Az egybõl lejön, hogy itt mindenki nagyon macsó.

Még a nõk és a gyerekek is. A bennfentes nézõk, fõleg a nagyobb mellû nõk, még a teherautók platójára is fölmehetnek, és teli szájjal vigyorogva gurulhatnak egy kört. A bornírt provinciaparádét recsegés-ropogás zavarja meg: mögöttem egy német versenyzõ rosszul vette a kaput, ezért egy fiatal, három-négy méteres nyárfán gázol át. A fa bosszújából csak visszapillantó-törésre telik. A produkció nagyon tetszik a közönségnek. Hát még az mennyire tetszett volna, amikor egy másik német sporinak szerelés közében átgurult a lábán a többtonnás versenygép. De ez sajnos a depóban történt.

A legtöbb teherautó egyébként Kelet-Európa mûhelyeibõl gördült ki. Jelentõs számban képviseltetik magukat a ZIL-ek, GAZ-ok, de akad Tatra is, és jó néhány kiskategóriájú Mercedes teherautó is okádja a füstöt. Az egykori szovjet gépeket azért választják a versenyzõk, mert olcsóságuk mellett rendkívül jók a tereptulajdonságaik, bika erõsek. Mindezek némiképp feledtetik, hogy fogyasztásuk miatt a tulajdonosnak nem árt egy kisebb olajkúttal rendelkeznie.

Egy-egy könnyebb akadály leküzdése közben az az érzésem támad, hogy ez nem is olyan nagy kunszt. Mintha ki-be tolató teherautókat látnék egy építkezésen. Túl sokat nem tévedtem. A pécsi Bokor Jánostól megtudom, hogy tényleg teherautó-sofõr, öt éve csöppent bele ebbe a versenybe. Most azonban csak beugró lehet társával a Závodi és Fia Truck Team csapatában. Bokorék pécsiek, ott ismerték meg a sportágat, mivel az Európa-futamokat régen egy mecseki bányában tartották. Annak idején a bányavállalat szponzorálta õket: kaptak egy Csepel D-566-ost, amin 2100 órát dolgoztak, míg versenyautó lett belõle. Aztán megszûnt a bánya és vele együtt a versenyzési lehetõség is, saját zsebbõl ugyanis ezt a hobbit nem lehet - legalábbis Bokoréknak - finanszírozni. Egy teherautó felkészítése a versenyre félmillió forintnál kezdõdik.

Bokor János szerint, akit másfél év kihagyás után mind a magyar, mind a külföldi versenyzõtársak örömmel fogadtak, elsõsorban a hangulat számít. "Itt mindenki haver." Amikor edzésrõl kérdezem, Bokor János csak vonogatja a vállát, "kifejezett edzés nincs". Építik a teherautót, aztán ha kész, verseny elõtt mennek egy-két kört. Minek edzenének, ha egész nap vezetnek? A mezõny is inkább a középkorúakból kerül ki. Itt ugyanis a tapasztalat és a rutin számít.

De azt, hogy a közönségnek mi számít, nehéz behatárolni. Van, aki arra kíváncsi, hogy ezek a nagy dögök felborulnak, aztán daruval kell visszaállítani õket, van, aki a hangjukat szereti, van, aki meg csak ezt a föl-le járkálást bírja. Egy biztos: akadály leküzdése után egyszer sem hallok tapsot.

Czifrik Balázs

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.