Közösségi média és az egykori testkultúra - Sport 2.0

  • Petõ Péter
  • 2010. május 20.

Tudomány

Ha a testkultúra és a sport még ugyanazt jelentené, nem lenne annyira izgalmas, hogy a közösségi média a sportvilágot is "kolonializálta". Ám mivel a terület integrálódott a szórakoztatóiparba, a versenyzők online aktivitása számos anomáliát szül, a szerencsejátékok, a márkaépítés kérdései, a szabadságjogok, illetve szakmai "titkok" is a centrumba kerülnek.
Ha a testkultúra és a sport még ugyanazt jelentené, nem lenne annyira izgalmas, hogy a közösségi média a sportvilágot is "kolonializálta". Ám mivel a terület integrálódott a szórakoztatóiparba, a versenyzők online aktivitása számos anomáliát szül, a szerencsejátékok, a márkaépítés kérdései, a szabadságjogok, illetve szakmai "titkok" is a centrumba kerülnek.

Az elektronikus és a nyomtatott sajtó keresztes lovagjai hajlamosak alábecsülni a közösségi média (social media) erejét, pedig... Az Egyesült Államokban a harmincöt éven aluliak huszonhét százaléka naponta több mint tízszer belép a Facebookra, harminckilenc százalékuk a Twitterre. A fiatalok egy karakteres része még a szexuális aktus után is azonnal a web 2.0-ás eszközökhöz nyúl. Ennek nyomán nem meglepő, hogy egyetlen napon 50 millió, azaz másodpercenként 600 000 üzenet jelenik meg a Twitteren.

A citált adatok fényében természetesnek tetszik, hogy az online gyarmatosítás a sportolókat sem hagyta érintetlenül. Serena Williams "csiripelését" például több mint 1 600 000 rajongó "hallgatja". A webvilágba küldött üzenetek azonban számos anomáliát vetnek fel. Legfőképp a pénz miatt.

A kérdés először Andy Roddick online cirkusza révén lépte át a hagyományos média ingerküszöbét. Amint az köztudott, az amerikai teniszező a US Open szervezőire akadt ki, mert korlátozni igyekeztek aktivitását a közösségi médiában. A verseny rendezői ugyanis arra kérték a játékosokat, hogy fokozottan ügyeljenek, milyen tartalmakat osztanak meg ismerőseikkel és drukkereikkel, mert az üzenetek veszélyeztetik a sportág antikorrupciós kódexét. Roddick - stílusosan - az egyik közösségi portálon reagált a kérésre: "Szabályozni akarják az üzeneteimet, de nem tartom valószínűnek, hogy megmondhatják, mit csináljak a szabad időmben." De tényleg "nem valószínű"? Kolláth György alkotmányjogász szerint a viadalszervezők különösebb erőfeszítés nélkül is engedelmességre bírhatják a versenyzőket. A sportolók hamarosan búcsút inthetnek az exlex állapotnak, ugyanis az illetékesek már felismerték, hogy milyen potenciálok és veszélyek rejlenek a social mediában. Ennek nyomán - minden valószínűség szerint - a versenykiírásban rögzítik, hogy milyen médiaaktivitást engedélyeznek a résztvevőknek. Akinek ez nem tetszik, az ne nevezzen a tornára. Ennek folytán pedig a sportoló választhat:

karrier vagy Twitter?

A "helyes megoldás" - minden bizonnyal - kevés gondolkodást igényel. Valószínű, hogy a versenyzők többsége az új feltételekkel is beszáll a cirkuszba, így önként vállalja a korlátozást; a szervezők pedig legfeljebb széttárják karjukat: ha bevezethették a dresszkódot, kötelezővé tehették a sajtótájékoztatókon való megjelenést, akkor a közösségi médiaaktivitást is szabályozhatják, hiszen az ellenőrizetlen üzenetek is befolyásolhatják a torna imázsát, azaz márkaértékét. Hogy hol a határ? Az alkotmányjogász szerint a szabályozás előtt egyetlen, ám mindennél fontosabb korlát áll: az emberi méltóság védelme. Mert - ahogy Kolláth fogalmaz - "keressenek akármennyit a sztársportolók, ők elsősorban emberek".

Csakhogy a sportbiznisz csúcsán tetszelgő szakágak vezetőinek döntéseit a legritkább esetben motiválja a szólásszabadság elvének érvényesítése vagy a versenyzők emberi méltóságának feltétlen tisztelete. Az online szerencsejáték folytán elképesztő pénzek ömlenek a sportvállalkozásokba, ám a közösségi felületeken aktív versenyzők megosztott üzenetei veszélyeztetik a bizniszt. Az éber fogadók ugyanis komoly összegeket csapolhatnak le egy-egy időben levadászott komment vagy csirip révén. Ha Kobe Bryant egy meccs szünetében "kilövi", hogy a találkozó második játékrészét már szobabicikliről nézi, mert a garnitúra inkább a hét végi rangadóra készül, akkor néhány dolcsit megér az ellenfél sikerét előirányzó tipp. Ahhoz pedig túlzott fantázia sem kell, hogy felismerjük: néhány kevéssé erkölcsös versenyző könnyedén csempészhet némi tudatosságot a rendszerbe.

De konkrét lépések is történtek a versenyzők online aktivitásának szabályozásában. Az amerikaifutball-liga így korlátozta a közösségi portálok használatát: a játékos a találkozók előtt kilencven perccel már nem üzenhet, s a tilalom az összecsapás utáni sajtótájékoztató befejezéséig tart. Az észak-amerikai profi kosárlabda-bajnokság illetékesei is intézkedtek az ügyben, és a labdarúgást sem hagyja érintetlenül a web 2.0 forradalma. A futballklubok online-politikája azonban máris viták kereszttüzébe került. A Manchester City például megtiltotta játékosainak a közösségi média használatát, de a szakértők arra figyelmeztették az együttes vezetőit: óriási hibát követtek el. Eb Adeyeri online-marketing-szakember szerint szurkolók milliói követik a közösségi felületeken a klub emblematikus játékosainak hozzászólásait, így a klub vezetése éppen a - mindennél előbbre való - személyes élménytől fosztja meg a drukkereket. Hasonlóan vélekedik dr. Berkes Péter, a Semmelweis Egyetem adjunktusa is. A marketing-tanácsadással is foglalkozó szakember szerint olyan emocionális kapcsolat alakítható ki a szurkolók és a sportbrand között a közösségi portálok segítségével, amely a hagyományos médiumokon keresztül az egyirányú kommunikáció folytán elképzelhetetlen. Berkes szerint ugyanakkor tökéletesen érthető a csapatok óvatossága, mert

az újszerű csatorna kiszámíthatatlan;

az interaktivitás folytán a reakciók kontrollálhatatlanok, a márka akár inflálódhat, elértéktelenedhet ebben a környezetben. A szakértő szerint a reklámvilág csúcsán posztolók sem értenek egyet a kérdésben, hiszen létezik olyan vélemény is, mely szerint a fogyasztók közé "ereszkedő" márka menedzselése kezelhetetlenné válhat, tehát nem szabad "demokratizálni" a marketingpolitikát. Berkes azonban a progresszív szárny képviselője, azaz kitörési pontot lát a web 2.0-ás eszközökben. Kiemeli: nem lehet véletlen, hogy az integrált ügynökségek sorra hozzák létre közösségi divíziójukat; egyes szponzorok ugyanis ezeken a csatornákon azonosítják sportmárkáikat. Ugyanakkor úgy véli, az a titok kulcsa, hogy az online felületeken valamiféle exkluzivitást kell prezentálniuk a résztvevőknek, a szurkolók ugyanis elveszíthetik érdeklődésüket, ha nem érzik, hogy közelebb kerülnének rajongásuk tárgyához a korábbi időkhöz képest. Például a wtasuperfans.com oldalon neves női teniszezők osztanak meg "személyes és exkluzív" információkat önmagukról és versenyeikről - a honlap a Sony Ericsson közösségi média felülete, azaz a szponzor kommunikációjának online kreatív aktiválása.

Persze nemcsak márkaépítésre, de tájékozódásra is megfelelő a social media, hiszen egy versenyző aktuális állapotáról közvetlenül juthatnak információhoz az érdeklődők, és a hírügynökségek jelentéseit sem kell megvárniuk. Ennek ellenére a sportsajtó érdeklődését a leggyakrabban csak olyan esetekben törik át a közösségi portálok, amikor a sportolók szokatlan tartalmakat osztanak meg a közönséggel. Amikor Ryan Babel, a Liverpool futballistája a Twitteren kürtölte világgá elégedetlenségét, miután Rafa Benítez, az együttes szakvezetője kihagyta a csapatból. Kaka esete is hasonló: Manuel Pellegrini, a Real Madrid trénere lecserélte a brazil játékost az egyik találkozón, mire a labdarúgó ügynöke azt "csiripelte", hogy a szakember alkalmatlan a feladatára. A játékmester ezután - hivatalosan sérülése miatt - hetekig nem lépett pályára az együttesben. A futballista hamarosan újabb próbatétel előtt áll, hiszen közeleg a világbajnokság, és nemcsak Kaka, hanem a brazil válogatott több játékosa is feltűnően aktív a közösségi site-okon. Az ügy komolyságát jelzi, hogy a témában a dél-amerikai ország sportági szövetségének a vezetősége ült össze, és úgy döntöttek, a játékosok használhatják a web 2.0-ás eszközöket a világbajnokság ideje alatt, de a csapatra, egészségi állapotukra, illetve szakmai kérdésekre vonatkozó tartalmat nem oszthatnak meg az érdeklődőkkel.

Ha másra nem is, arra jó a brazil állásfoglalás, hogy felhívja a figyelmet a közösségi médiában rejlő szakmai problémákra. Amennyiben egy sorsdöntő találkozó előtt az óvatlanul közzétett információtöredékből az ellenfél megfigyelői kisakkozzák, hogy melyik játékos játszik, ki marad ki a keretből, esetleg milyen formációban lép pályára a csapat, komoly taktikai előnyre tehetnek szert.

Akárhogy is, a közösségi média meghódította a sportvilágot (is), amely - egyelőre - egyrészt nem tud, másrészt nem akar mit kezdeni a kihívással. Pedig - ahogy Berkes Péter fogalmazott -, aki a sportiparban jelentős szerepet akar játszani a közeli jövőben, annak nem lesz választási lehetősége, mivel a social media a marketingkommunikáció folyamatában nélkülözhetetlen szerephez jut. Semmilyen árut nem lehet majd eladni a fiataloknak a közösségi felületek használata nélkül.

A sport 2.0 megérkezett. Akár lájkoljuk, akár nem.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.