Lámpamúzeum - Zsámbék: A kék óriások istállója

  • - kerekes -
  • 2006. november 2.

Tudomány

Ha létezik még a műfaj, félnapos kirándulás, és apuka vasárnap délelőtt nem tüntetni rántja össze a családot, kevés ideálisabb célállomás létezik, mint Zsámbék, legalábbis a fővárosiaknak.

Ha létezik még a műfaj, félnapos kirándulás, és apuka vasárnap délelőtt nem tüntetni rántja össze a családot, kevés ideálisabb célállomás létezik, mint Zsámbék, legalábbis a fővárosiaknak. Még kocsi sem kell hozzá - feltétlenül. Szélesek az utcák, sok a zöld, máig megőrződött valami mindenkinek érthető, ismerős falusiasság, ott a híres templom, a tizennyolcadik századi barokk kastély, s a kocsmákra sem hallottam még panaszkodni. Ám az efféle kis hétvégi kiruccanások a kötelezően kipipálandó nagyobb nevezetességek közti vattától válhatnak igazán emlékezetessé. Minden az olyan húszperces, intim betétek hangulatán múlik, mint ez a Lámpamúzeum.

Egy tornácos parasztház a tizenkilencedik századból, most a speciális iparművészeti ismeretterjesztés helyőrsége, ahogy Budapestről (Páty felől) közúton érkezünk, balra. Belépve lámpaerdő, mi más. De állítsanak ki bármit, az ilyes igényű objektumok nagy meglepetéssel nem szoktak szolgálni. Három helyiség: előszoba pénztársarokkal, innen nyílnak a "termek" (két volt lakószoba). Le sem léptük, már odakintről fogalmat lehet alkotni a négyzetméterszámról (az utcafront felől haladva: 7 x 4 + 2 x 4 + 4 x 4 - persze ez csak felületes becslés, de a parasztházakba viszonylag ritkán terveztek báltermet). Végig a falakon polcok, vitrinek, a sarkok némelyikében asztal, az utcai szoba közepén is tárlók, talán kettő. Nem kell ide teremőr, a pénztárból szemmel tartható minden kuncsaft.

Az ily módon kijelölt, szűknek ható játéktéren, mondhatni szorítóban azonban távolról sem kicsiben megy a játék. A magánerő küzd a közzel, bár a közvetlen cél nem le-, hanem meggyőzni azt. Amikor sikerül, az a cigarettaszünet a pokolban; Dávid megvezeti Góliátot; egy épp kihaló vagy radikálisan átalakuló tartalmú fogalom, a "hobbi" dicsősége. Magángyűjtemény tárgyai közt forgolódunk.

Borus Ferenc valamikor a hatvanas években letette a fegyvert, tiszt létére elhagyta a katonai pályát, s elmasírozott az élelmiszer-kereskedelem felé. A terület nyilván egész embert kívánt, Borus a szabadidős tevékenységek közül is odaillőt választott, palackozott borok gyűjtésére adta magát. Már akkor élhetett benne valami vágya a megmutatkozásnak, mert hirtelen - gyűjteménye saját pincéjében esedékes kiállításához - lámpákra lett szüksége. S mint az tán az eddigiekből is kitetszik, nevezett aligha lehet az a fajta, aki megáll félúton. Mindjárt lett is annyi gyertyatartó, mécses, lámpa (a múzeum irodalmi anyaga szerint "volt olyan nap, amikor 20-25 db-ot is vásárolt"), hogy szűk lett a pince, a lakás, 1970-ben már a helyi művelődési ház bizosított egy szobát a gyűjteménynek. De a fényt nem lehet feltartóztatni. A zsámbéki esetnek híre szaladt a világban, s mintha maguktól, a saját lábukon jöttek volna a lámpák. A technikai fejlődés korában elárvult, kopott, koszos, rozsdás petróleumlámpák adták tovább egymásnak a hírt: "Te, odanézz, barátom, van ezen a Földön egy hely, ahol az északi szélesség 47. és a keleti hosszúság 18. foka találkozik, ahol révbe érünk mind, ahol az örök világosság fényeskedik, ahol a magunkfajtának jobb dolga van, mint fénykorában!" És csak jöttek a lámpák; vakon idetaláltak. Akkora volt a fáklyásmenet, hogy közbe kellett lépnie a községi tanácsnak. Zsámbék Nagyközség Közös Tanácsa vett egy házat 1979-ben (1980-ban, erről némileg ellentmondóan szól a múzeumi tananyag), azt, ahol most is vagyunk, itt nyílt meg a Lámpamúzeum. A lámpások és Borus menetelése ezután is folytatódott, kitüntetéseken, klubtagságokon át máig, s bizonnyal még sokáig fog is.

De a valódi tét szempontjából a karrier másodlagos. Állunk a szobában, az ablakon beszűrődik a szombat délutáni napsugár s nézzük a vaksi lámpákat, hogy is világítanának? Rokokó mintás majolika, kézzel festett opál, empír gyertyatartó árul egy gyékényen a vasúti végzárlámpával, bányászlámpával. Mintha várnának valamire, mint akiknek pihenjt vezényeltek, egy egész ezred (1000 tárgy van kiállítva, raktáron még 300 és 200 "restaurálás alatt"). Zsolnay, meisseni, znaimi, bécsi porcelánok a tisztaszobában; vonatokon, hajókon, katonáéknál használt lámpák a bejáratnál, s hátul a vidéki rokonok, a konyha, az istálló gyenge fároszai... Nem rajtuk múlik, hogy lesz-e belőlünk, ha csak fél órára is, Aladdin. Erre ugyan csekély az esély, de nekem úgy tűnik, a lámpák nem nagyon izgatják magukat. Csak arra várnak, hogy elhúzzon az utolsó bámészkodó és leszálljon az éj. Mert akkor varázsütésre kigyúl az összes, és akkor égig ér a fény, áll a bál!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.