Lámpamúzeum - Zsámbék: A kék óriások istállója

  • - kerekes -
  • 2006. november 2.

Tudomány

Ha létezik még a műfaj, félnapos kirándulás, és apuka vasárnap délelőtt nem tüntetni rántja össze a családot, kevés ideálisabb célállomás létezik, mint Zsámbék, legalábbis a fővárosiaknak.

Ha létezik még a műfaj, félnapos kirándulás, és apuka vasárnap délelőtt nem tüntetni rántja össze a családot, kevés ideálisabb célállomás létezik, mint Zsámbék, legalábbis a fővárosiaknak. Még kocsi sem kell hozzá - feltétlenül. Szélesek az utcák, sok a zöld, máig megőrződött valami mindenkinek érthető, ismerős falusiasság, ott a híres templom, a tizennyolcadik századi barokk kastély, s a kocsmákra sem hallottam még panaszkodni. Ám az efféle kis hétvégi kiruccanások a kötelezően kipipálandó nagyobb nevezetességek közti vattától válhatnak igazán emlékezetessé. Minden az olyan húszperces, intim betétek hangulatán múlik, mint ez a Lámpamúzeum.

Egy tornácos parasztház a tizenkilencedik századból, most a speciális iparművészeti ismeretterjesztés helyőrsége, ahogy Budapestről (Páty felől) közúton érkezünk, balra. Belépve lámpaerdő, mi más. De állítsanak ki bármit, az ilyes igényű objektumok nagy meglepetéssel nem szoktak szolgálni. Három helyiség: előszoba pénztársarokkal, innen nyílnak a "termek" (két volt lakószoba). Le sem léptük, már odakintről fogalmat lehet alkotni a négyzetméterszámról (az utcafront felől haladva: 7 x 4 + 2 x 4 + 4 x 4 - persze ez csak felületes becslés, de a parasztházakba viszonylag ritkán terveztek báltermet). Végig a falakon polcok, vitrinek, a sarkok némelyikében asztal, az utcai szoba közepén is tárlók, talán kettő. Nem kell ide teremőr, a pénztárból szemmel tartható minden kuncsaft.

Az ily módon kijelölt, szűknek ható játéktéren, mondhatni szorítóban azonban távolról sem kicsiben megy a játék. A magánerő küzd a közzel, bár a közvetlen cél nem le-, hanem meggyőzni azt. Amikor sikerül, az a cigarettaszünet a pokolban; Dávid megvezeti Góliátot; egy épp kihaló vagy radikálisan átalakuló tartalmú fogalom, a "hobbi" dicsősége. Magángyűjtemény tárgyai közt forgolódunk.

Borus Ferenc valamikor a hatvanas években letette a fegyvert, tiszt létére elhagyta a katonai pályát, s elmasírozott az élelmiszer-kereskedelem felé. A terület nyilván egész embert kívánt, Borus a szabadidős tevékenységek közül is odaillőt választott, palackozott borok gyűjtésére adta magát. Már akkor élhetett benne valami vágya a megmutatkozásnak, mert hirtelen - gyűjteménye saját pincéjében esedékes kiállításához - lámpákra lett szüksége. S mint az tán az eddigiekből is kitetszik, nevezett aligha lehet az a fajta, aki megáll félúton. Mindjárt lett is annyi gyertyatartó, mécses, lámpa (a múzeum irodalmi anyaga szerint "volt olyan nap, amikor 20-25 db-ot is vásárolt"), hogy szűk lett a pince, a lakás, 1970-ben már a helyi művelődési ház bizosított egy szobát a gyűjteménynek. De a fényt nem lehet feltartóztatni. A zsámbéki esetnek híre szaladt a világban, s mintha maguktól, a saját lábukon jöttek volna a lámpák. A technikai fejlődés korában elárvult, kopott, koszos, rozsdás petróleumlámpák adták tovább egymásnak a hírt: "Te, odanézz, barátom, van ezen a Földön egy hely, ahol az északi szélesség 47. és a keleti hosszúság 18. foka találkozik, ahol révbe érünk mind, ahol az örök világosság fényeskedik, ahol a magunkfajtának jobb dolga van, mint fénykorában!" És csak jöttek a lámpák; vakon idetaláltak. Akkora volt a fáklyásmenet, hogy közbe kellett lépnie a községi tanácsnak. Zsámbék Nagyközség Közös Tanácsa vett egy házat 1979-ben (1980-ban, erről némileg ellentmondóan szól a múzeumi tananyag), azt, ahol most is vagyunk, itt nyílt meg a Lámpamúzeum. A lámpások és Borus menetelése ezután is folytatódott, kitüntetéseken, klubtagságokon át máig, s bizonnyal még sokáig fog is.

De a valódi tét szempontjából a karrier másodlagos. Állunk a szobában, az ablakon beszűrődik a szombat délutáni napsugár s nézzük a vaksi lámpákat, hogy is világítanának? Rokokó mintás majolika, kézzel festett opál, empír gyertyatartó árul egy gyékényen a vasúti végzárlámpával, bányászlámpával. Mintha várnának valamire, mint akiknek pihenjt vezényeltek, egy egész ezred (1000 tárgy van kiállítva, raktáron még 300 és 200 "restaurálás alatt"). Zsolnay, meisseni, znaimi, bécsi porcelánok a tisztaszobában; vonatokon, hajókon, katonáéknál használt lámpák a bejáratnál, s hátul a vidéki rokonok, a konyha, az istálló gyenge fároszai... Nem rajtuk múlik, hogy lesz-e belőlünk, ha csak fél órára is, Aladdin. Erre ugyan csekély az esély, de nekem úgy tűnik, a lámpák nem nagyon izgatják magukat. Csak arra várnak, hogy elhúzzon az utolsó bámészkodó és leszálljon az éj. Mert akkor varázsütésre kigyúl az összes, és akkor égig ér a fény, áll a bál!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.