Lámpamúzeum - Zsámbék: A kék óriások istállója

  • - kerekes -
  • 2006. november 2.

Tudomány

Ha létezik még a műfaj, félnapos kirándulás, és apuka vasárnap délelőtt nem tüntetni rántja össze a családot, kevés ideálisabb célállomás létezik, mint Zsámbék, legalábbis a fővárosiaknak.

Ha létezik még a műfaj, félnapos kirándulás, és apuka vasárnap délelőtt nem tüntetni rántja össze a családot, kevés ideálisabb célállomás létezik, mint Zsámbék, legalábbis a fővárosiaknak. Még kocsi sem kell hozzá - feltétlenül. Szélesek az utcák, sok a zöld, máig megőrződött valami mindenkinek érthető, ismerős falusiasság, ott a híres templom, a tizennyolcadik századi barokk kastély, s a kocsmákra sem hallottam még panaszkodni. Ám az efféle kis hétvégi kiruccanások a kötelezően kipipálandó nagyobb nevezetességek közti vattától válhatnak igazán emlékezetessé. Minden az olyan húszperces, intim betétek hangulatán múlik, mint ez a Lámpamúzeum.

Egy tornácos parasztház a tizenkilencedik századból, most a speciális iparművészeti ismeretterjesztés helyőrsége, ahogy Budapestről (Páty felől) közúton érkezünk, balra. Belépve lámpaerdő, mi más. De állítsanak ki bármit, az ilyes igényű objektumok nagy meglepetéssel nem szoktak szolgálni. Három helyiség: előszoba pénztársarokkal, innen nyílnak a "termek" (két volt lakószoba). Le sem léptük, már odakintről fogalmat lehet alkotni a négyzetméterszámról (az utcafront felől haladva: 7 x 4 + 2 x 4 + 4 x 4 - persze ez csak felületes becslés, de a parasztházakba viszonylag ritkán terveztek báltermet). Végig a falakon polcok, vitrinek, a sarkok némelyikében asztal, az utcai szoba közepén is tárlók, talán kettő. Nem kell ide teremőr, a pénztárból szemmel tartható minden kuncsaft.

Az ily módon kijelölt, szűknek ható játéktéren, mondhatni szorítóban azonban távolról sem kicsiben megy a játék. A magánerő küzd a közzel, bár a közvetlen cél nem le-, hanem meggyőzni azt. Amikor sikerül, az a cigarettaszünet a pokolban; Dávid megvezeti Góliátot; egy épp kihaló vagy radikálisan átalakuló tartalmú fogalom, a "hobbi" dicsősége. Magángyűjtemény tárgyai közt forgolódunk.

Borus Ferenc valamikor a hatvanas években letette a fegyvert, tiszt létére elhagyta a katonai pályát, s elmasírozott az élelmiszer-kereskedelem felé. A terület nyilván egész embert kívánt, Borus a szabadidős tevékenységek közül is odaillőt választott, palackozott borok gyűjtésére adta magát. Már akkor élhetett benne valami vágya a megmutatkozásnak, mert hirtelen - gyűjteménye saját pincéjében esedékes kiállításához - lámpákra lett szüksége. S mint az tán az eddigiekből is kitetszik, nevezett aligha lehet az a fajta, aki megáll félúton. Mindjárt lett is annyi gyertyatartó, mécses, lámpa (a múzeum irodalmi anyaga szerint "volt olyan nap, amikor 20-25 db-ot is vásárolt"), hogy szűk lett a pince, a lakás, 1970-ben már a helyi művelődési ház bizosított egy szobát a gyűjteménynek. De a fényt nem lehet feltartóztatni. A zsámbéki esetnek híre szaladt a világban, s mintha maguktól, a saját lábukon jöttek volna a lámpák. A technikai fejlődés korában elárvult, kopott, koszos, rozsdás petróleumlámpák adták tovább egymásnak a hírt: "Te, odanézz, barátom, van ezen a Földön egy hely, ahol az északi szélesség 47. és a keleti hosszúság 18. foka találkozik, ahol révbe érünk mind, ahol az örök világosság fényeskedik, ahol a magunkfajtának jobb dolga van, mint fénykorában!" És csak jöttek a lámpák; vakon idetaláltak. Akkora volt a fáklyásmenet, hogy közbe kellett lépnie a községi tanácsnak. Zsámbék Nagyközség Közös Tanácsa vett egy házat 1979-ben (1980-ban, erről némileg ellentmondóan szól a múzeumi tananyag), azt, ahol most is vagyunk, itt nyílt meg a Lámpamúzeum. A lámpások és Borus menetelése ezután is folytatódott, kitüntetéseken, klubtagságokon át máig, s bizonnyal még sokáig fog is.

De a valódi tét szempontjából a karrier másodlagos. Állunk a szobában, az ablakon beszűrődik a szombat délutáni napsugár s nézzük a vaksi lámpákat, hogy is világítanának? Rokokó mintás majolika, kézzel festett opál, empír gyertyatartó árul egy gyékényen a vasúti végzárlámpával, bányászlámpával. Mintha várnának valamire, mint akiknek pihenjt vezényeltek, egy egész ezred (1000 tárgy van kiállítva, raktáron még 300 és 200 "restaurálás alatt"). Zsolnay, meisseni, znaimi, bécsi porcelánok a tisztaszobában; vonatokon, hajókon, katonáéknál használt lámpák a bejáratnál, s hátul a vidéki rokonok, a konyha, az istálló gyenge fároszai... Nem rajtuk múlik, hogy lesz-e belőlünk, ha csak fél órára is, Aladdin. Erre ugyan csekély az esély, de nekem úgy tűnik, a lámpák nem nagyon izgatják magukat. Csak arra várnak, hogy elhúzzon az utolsó bámészkodó és leszálljon az éj. Mert akkor varázsütésre kigyúl az összes, és akkor égig ér a fény, áll a bál!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.