Lemez: Alaposan megkeverve (LTJ Bukem: Journey Inwards)

  • - bogi -
  • 2000. május 4.

Tudomány

Nem egy jó jel: az elmúlt pár évben LTJ Bukem, alias Daniel Williamson jócskán kiesett a sajtó piksziséből. A modern tánczene területén töltött tízévnyi erőltetett menete után most megjelent első önálló szólóalbuma is, és többet érdemelne sikkből finnyáskodó lemezkritikáknál. Még akkor is, ha az ellene felhozott érvek: "a bebábozódás", a "homogénség" jogosnak tűnhettek alkalomadtán. Ám én mégiscsak úgy vélem, Bukem többet melózott, mint bárki más ezen a színtéren.

Nem egy jó jel: az elmúlt pár évben LTJ Bukem, alias Daniel Williamson jócskán kiesett a sajtó piksziséből. A modern tánczene területén töltött tízévnyi erőltetett menete után most megjelent első önálló szólóalbuma is, és többet érdemelne sikkből finnyáskodó lemezkritikáknál. Még akkor is, ha az ellene felhozott érvek: "a bebábozódás", a "homogénség" jogosnak tűnhettek alkalomadtán. Ám én mégiscsak úgy vélem, Bukem többet melózott, mint bárki más ezen a színtéren.

Gyermekkori zongoratanulmányai után a 80-as évek közepén kapcsolódott be az angol klubéletbe, soul- és rare groove-partikra járt, majd rövid ideig kalimpált egy "noname" jazz-funk zenekarban. Aztán beindult a rave-korszak, és Bukem úgy ´87-től már jegyzett DJ-nek számított, három évvel később pedig egy fesztiválon már tízezer embernek pakolt.

Logical Progression, illetve az azt követő Demon´s Theme című számai alapján őt tartják a drum and bass-irányzat egyik elindítójának. Bukem igazi mozgalmi ember, kiadója köré ifjú titánok seregét toborozza. A "bármit kiadok, amit lejátszok" szlogennel hirdetett filozófiája számtalan jungle-előadót indított el a világhír felé. DJ-estjei során is vérbeli csapatjátékosnak mutatkozik, rendszerint egy másik meghatározó figurával, Blame-mel és az elmaradhatatlan szövegelőkkel, MC Conraddal és DRS-szel, valamint egy-két újdonsült taggal járják a világot. "Sosem csak LTJ Bukemről szólt ez az egész, a kiadó és a hangzás számít." A szóban forgó soundot pedig szórták rendesen a tengernyi 12 inchesen és a különböző válogatásokon. (´96-tól datálódik az Earth és a Logical Progression, a közeljövőben jelenik meg az Earth következő, Summer alcímű fejezete. A Progression Sessions mixszéria ´98-ban indult, eddig négy résszel, a Points in Time című történeti maxi áttekintés pedig tavaly startolt, és már a hatodik albumnál jár. Szintén múlt év végén jött ki a Soulfood névre keresztelt új sublabel gyűjteményes korong.) Bukem nem kevesebbre tör, mint hogy "gondolatait milliók hallják".

Ennek tudatában furcsának tűnhet, miért várt tíz évet debütáló albumával, miközben maxijaiból két nagylemeznyire való anyag is összejött volna. Mi több, a megjelenése előtt beharangozta: "Csalódni fognak, akik egy következő drum & bass-lemezt várnak - annyi más érdekes zene létezik." Persze ez túlzás, de tény, hogy a Journeys Inwardsnak csak a fele drum & bass, az eddig túlzottan egydimenziós váddal élőknek van min fennakadniuk: egyszerre és alaposan megkeverve hallhatunk itt jazzt, soult, funkyt, ambientet, downtempo breakeket és hip-hopot, sőt még egy house-os beütésű számot is. A dupla CD mérlege: kétszer hét szám, közel kétszer ötven percben, mindkét oldalon egy-egy kilencperces remeklés (Rhodes to Freedom, illetve Suspanded Space), további majd egy óra egészen élvezetes anyag és cirka húsz perc használható töltelék. Dicséretes a számos vendégzenész biztosította élő megszólalás, mindössze az egyetlen énekes számot keveslem.

Egy nem igazán tipikus kritikus hüledező lelkünk melengetéséért magasztalja a lemezt. Az Utazás befelé, Belső vezetés, Közel a forráshoz, Feltétlen szeretet számcímek valóban magukért beszélnek, mégsem állítanám, hogy ez a lemez fogja "felnyitni a hitetlenek szemét". De ha az új évezredben így hangzik a kezdőlöket a táncparkett taposógépeinek átformálására, akkor hurrá.

- bogi -

Good Looking Records/HMK, 2000

(Bukem és kompániája május 11-én Budapesten lép fel a PeCsában.)

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.