Színház: Néző a takarásból (Lovass Anita - Debreceni Csokonai Színház)

  • Koren Zsolt
  • 2000. május 4.

Tudomány

Magas fokú irodalmi mecenatúrának is nevezhető az, amivel a kőszínházak manapság viseltetnek ifjú, kortárs szerzőink iránt, ám valami tévhit, prekoncepció vagy bármi más fals elmélet, politika okán legnagyobb részük leszorul a nagyszínpadról, stúdiótöltelékké lesz.
Magas fokú irodalmi mecenatúrának is nevezhető az, amivel a kőszínházak manapság viseltetnek ifjú, kortárs szerzőink iránt, ám valami tévhit, prekoncepció vagy bármi más fals elmélet, politika okán legnagyobb részük leszorul a nagyszínpadról, stúdiótöltelékké lesz.

Így járt Német Ákos új darabja is: a Lovass Anita című ősbemutató a debreceni fekete dobozba préselődött. A szabadon választott nőtípus privát tragédiája - amit az orvosi szakzsargon csak "havi depresszió és kórokozói" gyűjtőnéven emlegetne -, hogy rabláncként viseli szükségtelen és elégtelen feltételként rátukmált korlátait. Lovass Anita, híján minden nőiességnek és nemiségnek, elfajzott és/vagy nem létező magánéletét a karrierbe koncentrált hitellel kompenzálja, s míg isten áldásaként vállára nem nehezedik a nagybetűs siker, egyik napról a másikra él. Közben olyan világot épít (vagy álmodik) maga köré, melynek eltorzult, csúsztatottan hamis, csalfa szimbólumrendszere önmaga állandósult áltatásába taszítja az egyébként messze nem kuriózum jellemet. Érdemes belegondolni, hány ilyen Lovass Anitát ismerünk. Mennyi nő viseli életét véget nem érő menstruációként, melyhez a keretet a kielégítetlenség és dilettantizmus szolgáltatja? Ugye, tipikus példa, amikor a legjobb barátnő lassan mostohaanyukává válik, mert a kerületi főboncmester apukának a potencia a végzete? Az sem ritka, aki kocsmai brillírozás gyanánt fűnek-fának szájat tát (és énekel, mint kisangyal), és inkább választja a lépcsőház, telep, tömb hajdan volt sztárja címet, mintsem hogy önmagára vetítse a szakma mocskát, és feladva ájtatos fixa ideáit, ágynak dőljön karrierépítés céljából - ahogyan később mégis. Tipikus köznapi figura ez a Lovass Anita, tenyérbe mászó arcéllel, elfojtott indulatokkal, narancsbőrrel.

Hát ekképp tolul fel a probléma, tulajdonképpen mi is lehet érdekes számunkra a leendő asszonyállat migrénes, mellereszkedéses mindennapjaiból? A dramaturgia példásan alkalmazva. Ahogyan percre perc jutunk el a piramis csúcsáig, hogy túloldalt rögvest le is zuhanjunk. De könnyed az esés - lopva Juhász Előd fordulatait -, a zene szárnyán szállunk alá, mely ária önjelölt dívánk meghallgatásán a katarzis maga, a tehetetlenség globális arcultiprása. Ahol a ráfordított erő éppoly kolosszális, mint Lovass Anita vergődése, fülhasító erőlködése, amire már azt sem lehet mondani: majd értesítjük. Ehelyett: elég volt, fiam, inkább én. A legkártékonyabb kegyelemdöfés, amolyan hétfői tragédia.

Hanem a praktikumok. A Horváth Árpád Stúdiószínház a darab játszására alkalmatlan helyszínként olyan rendezői koncepciót kényszerített Hargitai Ivánra, amely elfogadhatatlan, főleg ha alapproblémaként kezeljük, hogy a hely gyengéi a színészekre hárulnak. Szemmel láthatóan a ház egyik legkisebb próbaterméről van szó, mely földrajzi fekvését tekintve sem leányálom, de a kulisszák ilyen fokú (maximális) hiánya miatt a rosszul tagolt közös tér az eddig látott legszerencsétlenebb játékkörülményeket is übereli. A takarásban lévő színész tulajdonképpen a nézők között ténfereg, és míg egyik megtartja szerepét, a másik kiesik belőle, a csendes káosz pedig az élmény szerves részévé válik, sőt olykor domináns is. A közönség pedig nem feltétlenül a körülményeket tolerálja, inkább saját, elveszettnek hitt kényelmét és a kultúrát keresi. Ez is szempont.

Kétségtelen, Német Ákos kezdte meg a 21. század hazai szociálkrónikáját. Ám ahol ez mellékes, ott nem válhat üggyé.

Koren Zsolt

Német Ákos: Lovass Anita; rendező: Hargitai Iván; díszlet: Turi Erzsébet; jelmez: Kovalcsik Anikó; zene: Weber Kristóf; szereplők: Kelemen Timea, Csendes László, Mihályfi Balázs, Szoták Andrea, Mészáros Sára, Dóka Andrea, Dánielfy Zsolt, Hajdú Péter, Jámbor József, Diószeghy Iván, Máté Eta, Révész Béla

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.