Színház: Néző a takarásból (Lovass Anita - Debreceni Csokonai Színház)

  • Koren Zsolt
  • 2000. május 4.

Tudomány

Magas fokú irodalmi mecenatúrának is nevezhető az, amivel a kőszínházak manapság viseltetnek ifjú, kortárs szerzőink iránt, ám valami tévhit, prekoncepció vagy bármi más fals elmélet, politika okán legnagyobb részük leszorul a nagyszínpadról, stúdiótöltelékké lesz.
Magas fokú irodalmi mecenatúrának is nevezhető az, amivel a kőszínházak manapság viseltetnek ifjú, kortárs szerzőink iránt, ám valami tévhit, prekoncepció vagy bármi más fals elmélet, politika okán legnagyobb részük leszorul a nagyszínpadról, stúdiótöltelékké lesz.

Így járt Német Ákos új darabja is: a Lovass Anita című ősbemutató a debreceni fekete dobozba préselődött. A szabadon választott nőtípus privát tragédiája - amit az orvosi szakzsargon csak "havi depresszió és kórokozói" gyűjtőnéven emlegetne -, hogy rabláncként viseli szükségtelen és elégtelen feltételként rátukmált korlátait. Lovass Anita, híján minden nőiességnek és nemiségnek, elfajzott és/vagy nem létező magánéletét a karrierbe koncentrált hitellel kompenzálja, s míg isten áldásaként vállára nem nehezedik a nagybetűs siker, egyik napról a másikra él. Közben olyan világot épít (vagy álmodik) maga köré, melynek eltorzult, csúsztatottan hamis, csalfa szimbólumrendszere önmaga állandósult áltatásába taszítja az egyébként messze nem kuriózum jellemet. Érdemes belegondolni, hány ilyen Lovass Anitát ismerünk. Mennyi nő viseli életét véget nem érő menstruációként, melyhez a keretet a kielégítetlenség és dilettantizmus szolgáltatja? Ugye, tipikus példa, amikor a legjobb barátnő lassan mostohaanyukává válik, mert a kerületi főboncmester apukának a potencia a végzete? Az sem ritka, aki kocsmai brillírozás gyanánt fűnek-fának szájat tát (és énekel, mint kisangyal), és inkább választja a lépcsőház, telep, tömb hajdan volt sztárja címet, mintsem hogy önmagára vetítse a szakma mocskát, és feladva ájtatos fixa ideáit, ágynak dőljön karrierépítés céljából - ahogyan később mégis. Tipikus köznapi figura ez a Lovass Anita, tenyérbe mászó arcéllel, elfojtott indulatokkal, narancsbőrrel.

Hát ekképp tolul fel a probléma, tulajdonképpen mi is lehet érdekes számunkra a leendő asszonyállat migrénes, mellereszkedéses mindennapjaiból? A dramaturgia példásan alkalmazva. Ahogyan percre perc jutunk el a piramis csúcsáig, hogy túloldalt rögvest le is zuhanjunk. De könnyed az esés - lopva Juhász Előd fordulatait -, a zene szárnyán szállunk alá, mely ária önjelölt dívánk meghallgatásán a katarzis maga, a tehetetlenség globális arcultiprása. Ahol a ráfordított erő éppoly kolosszális, mint Lovass Anita vergődése, fülhasító erőlködése, amire már azt sem lehet mondani: majd értesítjük. Ehelyett: elég volt, fiam, inkább én. A legkártékonyabb kegyelemdöfés, amolyan hétfői tragédia.

Hanem a praktikumok. A Horváth Árpád Stúdiószínház a darab játszására alkalmatlan helyszínként olyan rendezői koncepciót kényszerített Hargitai Ivánra, amely elfogadhatatlan, főleg ha alapproblémaként kezeljük, hogy a hely gyengéi a színészekre hárulnak. Szemmel láthatóan a ház egyik legkisebb próbaterméről van szó, mely földrajzi fekvését tekintve sem leányálom, de a kulisszák ilyen fokú (maximális) hiánya miatt a rosszul tagolt közös tér az eddig látott legszerencsétlenebb játékkörülményeket is übereli. A takarásban lévő színész tulajdonképpen a nézők között ténfereg, és míg egyik megtartja szerepét, a másik kiesik belőle, a csendes káosz pedig az élmény szerves részévé válik, sőt olykor domináns is. A közönség pedig nem feltétlenül a körülményeket tolerálja, inkább saját, elveszettnek hitt kényelmét és a kultúrát keresi. Ez is szempont.

Kétségtelen, Német Ákos kezdte meg a 21. század hazai szociálkrónikáját. Ám ahol ez mellékes, ott nem válhat üggyé.

Koren Zsolt

Német Ákos: Lovass Anita; rendező: Hargitai Iván; díszlet: Turi Erzsébet; jelmez: Kovalcsik Anikó; zene: Weber Kristóf; szereplők: Kelemen Timea, Csendes László, Mihályfi Balázs, Szoták Andrea, Mészáros Sára, Dóka Andrea, Dánielfy Zsolt, Hajdú Péter, Jámbor József, Diószeghy Iván, Máté Eta, Révész Béla

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.